Hei
Etter en lang, herlig og lys sommer har jeg kommet frem til at jeg vil bytte ut et 90" utvasket prosjektorbilde med et 60" plasmabilde. Hadde lenge planer om å kjøpe et favn med scenemolton og omgjøre stua mi til en mørk batcave. Men... det er da litt koselig med stue også, ikke bare kino. Følgelig blir prosjektoren pakket ned i esken sin til jeg har bolig med eget dedikert hjemmekinorom. Det er vel ikke noe poeng i å selge en BenQ PE8720 med 1000 timer på telleren er det vel? Ser for meg at det blir gi-bort pris på denne?
Etter å ha lest til øyet har blitt stort og vått så har jeg foreløpig landet på en LG 60" (60PS8000) Fra siste hjemmekino og duellen om plasmatronen (riktignok var det test av 50", men jeg antar at det er til dels overførbart til de større skjermene?) likte jeg det de skrev om LG'n. Bra bildebehandling, gode kalibreringsmuligheter. Det som trakk ned var lyssvak, middels sortnivå og noe IR (midlertidig innbrenning)
Panasonic lager ikke større plamaskjermer enn 50"?
Samsung sin 58" (PS58B855) blir betydelig dyrere enn LG'n og bildet er 2" mindre. Jeg trenger ikke trådløst nettverk på en TV. Sliter også med IR.
Jeg vurderer dette slik:Ikke avhengig av å ha topp bildekvalitet på dagtid med en lyssterk skjerm
Middels sortnivå kan jeg leve med (å omtrent doble prisen for å få en Kuro 60" synes jeg blir for drøyt)
IR kan jeg også leve med, må bare passe på skjermen, ikke la statiske bilder ligge på for lenge
(Dette punkte må dere ta med en klype salt, da jeg ikke er sikker på at det er korrekt) Fra Avforum.com leste jeg at noen brukere hevdet at Samsung bruker et mørkere sort-filter enn LG. Følgelig har Samsung et bedre sortnivå enn LG i lyse omgivelser, men at dette utjevnes i mer dunkel belysning.
http://www.avforums.com/forums/lg-owners-forum/912991-official-lg-ps8000-plasma-thread.htmlHar sett på prishistorikken til LG'n og den har ligget flatt på 20.000 siden midten av mai til nå. Er det noe som skulle tilsi at den skulle plutselig falle i pris? Vet at om jeg sitter på gjerdet lenge nok så gjør den jo det, men er det noe sesongtypisk som tilsier at prisen kommer til å plutselig falle?
Vet jeg ordlyden i dette innlegget får det til å virke som jeg allerede har bestemt meg, men jeg er veldig glad for alle tilbakemeldinger. Både på TV-valg og beslutningen med å pakke vekk prosjektoren. Er ikke hver dag jeg bruker 20K+ på hobbyen så det er sommerfugler både her og der nå