Ok, jeg skal prøve meg.
De spiller som store studiomonitorer. Dette sier lite, men det er No Nonsence i alt de gjør.
Bassområdet minner en del om det JBL sine monitorer gjorde "i gamle dager". Hurtig, responsvillig og stramt. Funksjonen til de to basselementene og måten de opererer på er selvfølgelig kilent i forhold til hvordan de er plassert i rommet, men i vår kino på Økern fungerer det helt sømløst. Det tekniske er selvfølgelig slik det skal være, men høyttalernes beskaffenhet gjør sitt til at dette er noe som må tas mye hensyn til, selv om det i prinsippet kun er snakk om et subbasselement bak (som spiller kringlyd i forhold til spredning
)
Overgangen fra bass til mellomtone er langt på vei sømløst, men litt lengre opp der hvor de to mellomtonene overlapper hverandre er det antydning til litt forskjellig stemming. Dette kan være et resultat av at båndmellomtonen trenger litt mer tid på seg, eller det kan være at det bare er sånn. Uansett en bagatell - selv om det skal sies.
Øvre mellomtone og diskant er i mine ører helt perfekt. Det er ekstremt nøyaktig, og når det kommer til oppløsning spiller de fletta av Duo som jeg hadde før. Det skulle vel også bare mangle, siden høyttalerne koster ganske nøyaktig det dobbelte av Duo. Da fikk du vel også prisen på frontene - ca. 232.000,-. Senteren ca. 60.000,-. Dette med dagens valutakurs (Euro), frakt, og de ekstra 6 % MVA i forhold til Tysklands 19 % VAT.
Det jeg biter meg mest merke i er at høyttaleren har et vanvittig driv og tempo. Det vil si at følelsen av disse parametrene (som egentlig ikke eksisterer, men som for mange er relatert til frekvensgangen i mellomtonen og bassområdet) er sterkt til stede. Det neste er hvor lette, definerte og godt stemte de er, noe jeg tilskriver at de er aktive og ikke må drasse på et konvensjonelt delefilter i så måte.
Allikevel er det vel hvor nyanserte de er som tiltaler meg aller mest, selv om dette kan bli et tveegget sverd. Men dette kan jeg stemme selv i forhold til elektronikk. Jeg har allerede nesten bestemt meg for Linn Akurate DS og Kontrol.
Jeg skal komme med flere inntrykk når jeg har gjort meg bedre kjent med dem. Håvard Holmedal vil uansett skrive om disse, så det skal bli svært spennende å lese.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino