Tenkte, siden det er noe interesse rundt HTPC her inne, at jeg kunne gi noen erfaringer på mine daglige observasjoner når jeg først bygger HTPC'er i mitt daglige virke. Først ut er hovedkortet fra Gigabyte, nemlig GA-MA78GM-S2H.
Pris : Fra 630,- og oppover
Tilgjengelighet:
http://www.prisguide.no/product.php?productId=91028Formfaktor: mATX
Selve pakken:Første inntrykket ved å ha selve pakken i hånden, var imponerende. Fantastisk godt innpakket, med en solid eske rundt. Grundige manualer trykket på litt tykkere ark en de klassiske 0.1 lags krepppapiret man ofte får fra USA og Kina.
Bygg:Kortet er som i kjent Gigabyte stil bygget solid sammen, godt valg av print og en solid gjeng på tegnebrettet har tenkt på alle mulige detaljer hva det gjelder plassering av komponenter på kortet. Likevel, en ørliten minus, og det er kjøleren på North Bridgen. Den er avlang så det holder, og her kan det blir problemer med festene skal man skifte kjøler.. Og hvorfor man skal skifte kjøler, kommer jeg tilbake til litt lenger ned.
Komponenter:Vel, 780G chipsettet fra AMD er jo blitt en etterhvert 'trygg' og solid platform å basere HTPC'en sin rundt, og det er en fin pakke sydd sammen av SouthBridge 700 SATA kontroller (seks SATA 2.0 uttak onboard) samt ATI's HD3200 grafikkchip. Igjen, oppå dette er det ATI's AVIVO kontroller som står for grafikken og en ATI hybridvaraint av Realtek sin HD 7.1/5.1 lydkontroller. Kortet er det ENESTE på markedet som er mATX/780G som igjen har FireWire (IEE1394) kontroller, så hvis det er et must (typisk noen TV kort etc må ha FireWire) så er ikke valget vanskelig. 4 USB porter bak, ytterligere 4 onboard USB uttak. HDMI+DVI+VGA uttak, og SP/DIF optisk utgang er det bak. Her er det faktisk plass til BÅDE HDMI og Optisk kabel tilkoblet samtidig (stor pluss til det!)Til slutt, så er det jammen meg en eSATA port bakpå også, så det mangler egentlig ingenting.
Kortet støtter jo også Hybrid Crossfire, noe som igjen fører til mer kraft om du dytter nedi ett ATI kort som støtter hybrid crossfire (2600XT, 2900XT, 3XXX etc). Hyper Transport 3.0 er jo også kjekt, om du skal bruke en Phenom CPU. Jeg brukte en X2 4800 på denne testen, så jeg fikk ikke testet dette.
Plass til fire minnebrikker, som igjen i ett 64bits miljø vil gi deg tilgang til 16GB minne, helt opp til 1066MHz brikker (PC8500). Kortet støtter selvsagt DualChannel. Jeg brukte 2GB, fordelt på to brikker (2x1GB PC6400 Crucial Ballistix).
Montering:Ingenting å rapportere, skruehullene var der det skulle være, og det var lett å skru det på plass.
Driver installasjon:Gikk som en drøm, alt fungerte fra første stund. Auto detection på CD'en som fulgte med, og alle komponenter var fungerende 2 minutter etterpå (omstart krevdes selvsagt). Ble brukt Vista Ultimate 32bit på denne riggen. However, drivere som følger med ett hvilket som helst hovedkort er jo utdatert før de blir pakket i esken. Så, for å oppdatere drivere måtte jeg gå til Gigabytes ufattelige trege hjemmeside/server, helt sikkert lokalisert i ytre Tibet med dialup linje. Noen produsenter har en slags autodetection software for dette, men ikke Gigabyte***. Her måtte jeg manuellt hente ned hver enkelt oppdatert driver, vel og merke sammenligne først med driveren/versjon som allerede var installert. Dette gikk egentlig greitt, men det var jammen meg en tidkrevende operasjon. BIOS oppdatering var lurt, og dette var det en auto sak som fulgte med på CD'en. Denne detekterte, og oppdaterte med to trykk på musen. Veldig bra.
***= Gigabyte har en autodetection som er webbasert, men etter at den har gjort jobben så peker den til en tredjeparts internettside som du kan laste ned drivere, vel og merke hvis du er betalende medlem...?!?!?!
Observasjoner:Generellt:
Kortet glir gjennom oppgavene som en drøm, det er ufattelig mye finnesser for under 700,- på ett hovedkort. Vil påpeke at dette er nok basert ene og alene for HTPC bruk, kanskje til bruk på vanlig PC'er for kontorbruk også, men da ville jeg godt for ett enda billigere ett.
Varme:
Her kommer en skrekkblandet observasjon. North Bridgen er passivt kjølt med en avlang ribbe på 8cm, som igjen bygger 1cm i høyden. Når man vet hvor mye data som skal dekodes inne i den lille brikken på f.eks HD materiale så sier det nesten seg selv at ribben etter min smak er underdimensjonert. Kortet holdt (etter BIOS oppdatering) 82c på 'idle' og over 94c på full load. Litt panikk så fyrte jeg nedi en vifte som flytter så mye luft at det er nifst for å se om den kunne roe ned udyret. Etter dette kom jeg ned i 86c på full load, og da begynte jeg å bli rådvill. Etter å ha trålet internett om informasjon om dette fra andres observasjoner, kunne jeg halveis lene meg tilbake å si, jaja, det er vel bare slik da. Den skal vel tåle dette?! En hadde direkte spurdt Gigabyte om temaet, og de hadde faktisk svart akkurat det; Den er bygget for det, 'don't ya worry'. Likevel, jeg klarte som sagt ikke å lene meg helt tilbake, så nå skal jeg bytte den ut med enten en Noctua eller Zalman kjøler, jeg vil vertfall under 75c på full load, jeg tør bare ikke.. hehe
Kortet ellers er kjøligt og holder maks temp på 36c i ett passivt kjølt miljø (VGA, CPU og NB/SB er uten vifter), dette da på full load.
Media:
Blu Ray, HD DVD og DVD samt filmklipp i ulike format sklir gjennom og ut på HDMI som en drøm! Både med og uten addon kort (bruker ett HD3470 for å teste litt dette med Hybrid Crossfire). Selv på panoreringer og ikke minst scener med sterke kontraster er det helt smertefritt. Har testet på både 720p og 1080p (1080p blir nedskalert i min PJ (PE8720)) og jeg finner ikke noe å sette fingeren på. Med HQV testmaterialet fra Silicon Optix (både Blu Ray og PAL DVD) så er det ytterst lite å sette fingeren på. Fargemetning, kontrast etc kan man justere med CCC (Catalyst Controll Center) helt til DVE referansen eller andre kalibreringsverktøy sier 'korrekt'.
Til og med DVD (SD) begynner å bli tilnærmet HD materiale nå, ikke helt sant, men det beste jeg har sett til nå (har ikke sett en ReonVX i en standalone enda, så jeg har ingen referanse). Har brukt tre ulike typer avspillere som igjen støtter alle typer formater (TotalMedia HomeTheater, WinDVD 9 og PowerDVD ultra 7.3(8.0)).
Lyd:
Javel, her er jo flaskehalsen som er i alle systemer. 5.1 DD og DTS over HDMI er støttet, men der stopper det også. Vil man ha morgendagens nye standarder (7.1 DD True HD og DTS master audio) må man vente litt. Likevel, den downmixer til 2ch LPCM over HDMI, noe som man kan leve med til Auzentech og/eller Asus kommer med gromlydkortene som faktisk dytter ut disse nye lydformatene lossless over HDMI. Er dette viktig nå, så kan/bør man heller se på 8200 eller 8300 (nVidia chipsett) hovedkortene som støtter 8ch LPCM over HDMI.
Andre ting:Nei
Summert opp:Tror at om du velger det ene eller det andre (tenker på produsent av 780g kortene) så kommer man nok nokså likt ut. Alt baserer seg på valg av komponenter (andre enn chipsett osv) på kortene. Gigabyte, Abit, Asus og DFI er kjent for kvalitet på komponentene sine. Vil igjen uansett minne på at dette kortet er det ENESTE som har FireWire av dagens mATX 780G kort, så hvis det er viktig, så er ikke valget vanskelig.
Lyden er bra den, men som sagt så er det kun 2ch LPCM på HDMI, mens chipsettet fra nVidia (8200 og 8300) har 8ch LPCM. Begge alternativene har DD og DTS 5.1 så det er ikke 'helt ute til lunch'. Skal man ha det som i en standalone spiller, må man uansett vente på løsningene som er rett rundt hjørnet i form av ett lydkort som gir deg ALT på en og samme kabel.
Northbridgen skremte meg, og jeg har enda noen søvnløse netter framfor meg i den sammenheng, helt til Zalman kjøleren dukker opp. Men, når produsent sier slapp av så velger jeg å tro på det. Når man sammenligner med 790FX og kommen 790GX som ligger på rundt 30c på full load, så er det etter min mening horribelt å se forskjellen.
Jeg ble unektelig imponert over kortet. Det leverte det den skulle, og kjører som en drøm på ett ellers så trøblete Vista oppsett. Fikk akkurat installert SP1 til vista, og ting forbedret seg en del. Kortet er produsert av (etter min mening) en av de produsentene som er flinkest til å lytte på forbrukeren. De desginer nesten ene og alene etter behovet til forbrukermassen, og 'trer' ikke standarder nedover hodet slik aom en del andre produsenter gjør. Nå skal jeg prøve litt på ulike Linux varianter, så får vi se hvor bra dev teamet bak driverene hos Gigabyte er der.
Godt kort, trygt kjøp med lite eller ingenting å sette fingeren på! 9 av 10 mulige poeng.
Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U