"Lasse" skrev:Hmmmm, første gang jeg har hørt BW trøkker bedre enn Klipsch
Jaja, igjen en som ikke har hørt begge deler? Vel, KM-6 er en mer party høyttaler eller en mer rettet mot hjemmekino. BW 604/605 har en penere topp som det ble sagt her, men ikke mer trøkk, det er som å tro på julenissen.
Har selv hatt 604 til hjemmelån og ja de spiller pent, men bassen er bløt og treg. 605 er litt bedre. Dette kan jeg si med god samvittighet da jeg har hørt mye på 605 hos en kamerat av meg. BW får "alltid" nesten dårlig score på bassene i tester, og det støtter jeg fult ut.
Jeg ville ikke personlig valgt KM-6, men dette er kanskje fordi du har et par brukte? Ville gått for Reference serien, velger du f.eks RF-3 som er en helt utmerket høyttaler til både stereo og hjemmekino! Denne ligger på helt ned i 5000 for et par brukte. Har hatt denne to ganger faktisk
Men har nå en høyere modell, RF-5. En gang Klipsch, alltid Klipsch
Skal garantere deg at du blir fornøyd.
Håper jeg ikke tråkket for hardt på BW folka her.... (De kommer nok med tilbakemeldinger:))
MVH
Jan Ove
Det er fort gjort å tråkke på folk, med mening om lyd, tydlig gjorde jeg det med deg, siden du snakker om julenissen.
Eneste Klipsch jeg har hørt er den KM-6 og nevnte sub. (har hørt flere, men da ikke lenge nok, til å komme med formeninger)
Og sammenlignet med dette, så er det trøkk i 605.
Men 605 er som en sub. den kan justeres, og veit om mange, som justerer dem vekk.
Slik at mye av trøkket blir borte, dem gjør dette for at lyden skal stemme til dem's musikk stil, og lyd oppfattelse.
For 605 er noen av det beste en kan høre klasisk musikk til, om en justerer sub. riktig på disse. (i prisklassen under 15 000,-)
Og dem er likevell meget bra på andre typer musikk, grunn denne justerings muligheten.
En kan jo justere bass trøkket, og nedre deling i bass frekvenser på disse høyttalera.
Og må si at jeg ikke har justert dem på maks trøkk og dybde, siden jeg føler at det ikke passer
Også hvordan folk oppfatter basstrøkk er ulikt, så to høyttalere med lik Hz -3db og lik db følsomhet, vil kunne høre totalt forskjellig i bass trøkk.
Og folk vil diskutere om hvem som spiller dypest, og hvem som trøkker mest, uten å bli enige.
Og en ting er sikkert, jo bedre en høyttaler spiller i mellomtone og diskant, jo flere folk vil tru at bassen blir borte, selv om det ikke er tillfelle. Det er bare å høre.
Derfor er Elkjøp rakk, populære, siden der skorter det med diskant og mellomotone, og derfor oppfatter mange at dette trøkker.
For det er jo ingen problem og filtrere en høyttaler slik at folk blir lurt av lydbilde.
Selfølgelig gjør ikke Klipsch eller B&W dette, disse har gått de riktige veier, for å få fram den lyden dem ønsker å levere.
T....