Logo

En lydmessig utfordring!

Skriv et svar
1/5/2011 4:23:17 AM #1 av 1
Postet av: Kallebass
Håper noen med romslig erfaring kan hjelpe meg litt med dette:

Sitter og skal gjøre hjemmekino i et rom som etterhvert har vist seg å være vanskelig å jobbe med. Rommet er 8 meter langt og ca 5 meter bredt. Halvparten har normal takhøyde, men der hvor bildet prosjekteres er det dobbel takhøyde og ca 5 meter opp. Det betyr at det er en kube i front med dimensjon 4x5x4=80 m3 som absorberer mye lydDen er attpåtil åpen på siden ut i større rom, bare for å gjøre det mer krevende.

Oppsettet er p.t. en eldre Panasonic PT-900 prosjektor som nå mates via HDMI fra min splitternye Onkyo TX-NR5008 fra en eldre Sony DVD-spiller. Jeg har kun mine to gamle Patos Lyric 301 stående foran, og det er for spinkelt. Jeg har også en gammel Tandberg 3026 Mk II effektforsterker som kan kobles på min nye Onkyo og drive høyttalere. (Alternativet er å ta mitt gamle Tandberg-sett og Patos'ene og flytte alt til et annet rom, og la hjemmekinoen leve sitt eget liv).

Neste innkjøp blir senter foran, slik at samtaler kommer bedre frem når det vises film. Den etterfølges av en eller to sub'er, bak og til slutt sidehøyttalere.

Her er spørsmålene:
Den nye Onkyo'en har en lyd som har mindre "smell" i seg enn tidligere versjoner, noe som gjør at den er mer tilpasset europeisk lydsmak. Jeg er redd for at å kombinere den med f.eks. B&W vil resultere i lyd som er altfor slank. Stemmer det? Hva er alternativene? Klipsch? I så fall, hvilken modell vil kunne fylle et såpass stort volum med hurra-lyd? Hva med Quad?
Er innkjøpssekvensen riktig? Eller ville dere kjøpt høyttalerne i en annen rekkefølge?
Stemmer det at front og senter bør være fra samme produsent og serie for å få et godt avstemt lydbilde?
Jeg kikker p.t. på p kjøpe Sunfire HRS-12 sub, JM labs bak og fortsatt bruke Patos'ene foran, vil det funke tror dere?

Vet at dette er endel spørmsål, men er førstereisgutt i dette så jeg hadde satt stor pris på litt drahjelp her i starten!

MVH
Kalle
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar