Ja, det stemmer det- Jeg har beholdt mine Cerwin Vega AL 1000 siden konfirmasjonen, hehe. Er vel ikke så veldig langt fra 10år gamle nå...
Jeg har i alle disse årene vært syyykt fornøyd med disse høytalerene. Å jeg elsker lyd, men samtidig ikke råd til 50 000 kr høytalere.
Ellers er jeg ny på forumet :) FLOTT forum, her skal jeg lese mye fremover. Jeg bare babler litt i vei jeg- så håper jeg noen kan ta seg tid til å svare meg på spørsmål lengre nede :)
Jeg sprengte de originale basselementene i al1000, men fikk byttet disse ut med nyere elementer men rød fin ring- Nå passer dem mere inn i stua og matcher med samtlige møbler/pynt i leiligheten- ser faktisk mye friskere og penere ut
... (så jeg beholder dem så lenge dem matcher greit nok inn i leiligheten, eller til hushjelpa flytter inn)
For å starte tråden... Jeg har hørt mye forskjellige anlegg oppover. Design anlegg som ser fine ut og spiller bra, enkle anlegg med fet nok lyd- men mine al1000 spiller ræva av hele suppa- så jeg beholder dem pga det sykeste trykket og ikke minst så spiller dem faktisk veldig klart og rent med tanke på mye annet CV har laget.
Jeg kjører:
AL 1000 på 2 stk NAD 316 Brokoblet
Yamaha surround (skal oppgraderes til ny)
Nad cd 5 disc (veeeldig fornøyd med denne, kjapp som pokker)
50 plasma iløpet av neste uke (kommer til å gå for LG50sg6010 til ca 10 000kr inkl veggfeste og bordstativ (si gjerne ifra om dette er et dårlig valg takk)
SPØRSMÅL:
Spm.1: AL 1000 er på 4 ohm, mens nåværende centerhøytaler er på 8 ohm- kan det være pga dette at jeg ikke får al1000 til å "samarbeide" med center? Volumnivået er så forskjellig at det funker ikke- selv om voluminnstillingene er nøye justert... Kan det være en fordel å kjøpe Cerwin Vega center i 4ohm??
Spm.2: Siden jeg har veldig mye effekt i 2x Nad 316 og trenger en ny surroundreciever- da trenger jeg vel ikke tenke så mye på watt, da kreftene allerede ligger i NAD effektforsterkerene? Dette kan spare meg ganske godt i pris å la vær å tenke på det- for center og bakhøytalere krever vel ikke så mye watt. Disse rimelige til 3-4000 kr holder vel i massevis? Hvor billig kan jeg få en surround forsterker som passer dagens teknikker ned i?
Spm.3: Billigste og beste bakhøytalere som passer inn i en åpen stue? Som er pene og se på, tåler en trøkk- men allikevel er forholdsvis billige... Jeg trenger ikke Det beste av det beste... (hvit finish hadde vært en drøm...)
Håper noen kan komme med litt innspill og ser frem til hyggelige timer her inne :)