Logo

delefilter

Skriv et svar
8/8/2005 9:13:48 PM #1 av 14
Postet av: Even Sundgot
Hei: ¨'
Eg lurer på korleis man setter saman eit delefilter?
Har sett litt i ljudia katalogen på komponenter til delefilter men fårstår ikkje ein d**t av korleis man skal sette det saman .
so er det nokon som har eit bilde av korleis man setter det saman ? :)
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/8/2005 9:29:50 PM #2 av 14
Postet av: Granberg
De må loddes sammen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/8/2005 9:45:04 PM #3 av 14
Postet av: Even Sundgot
ja det forstod eg men ka som skal loddast saman med kvarandre kva som skal fyrst å sont
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/8/2005 10:11:40 PM #4 av 14
Postet av: Granberg
:?
Går ut i fra at du ikke har kommet fram til hvillke deler du skal bruke heller?
Hvilke elementer har du tenkt å bruke?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/8/2005 10:15:22 PM #5 av 14
Postet av: Even Sundgot
hakje tenkt på nåke spess men berre lure på korleis man sette d saman og kva delar men skal sette i hop
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/8/2005 10:29:44 PM #6 av 14
Postet av: Granberg
Det er ikke bare og bare å finne ut hvilke deler som skal settes i hop..
Mange nybegynnere tror det er nok å regne ut f.eks. med delefilterkalkulator , men resultatet blir da svært skjeldent noe særlig bra.
Man får imidlertid vite sånn ca verdiene på komponentene i delefiltret ved å bruke delefilterkalkulator, men det kan også oppstå veldig store avvik:
En ting som kan være interessant å nevne er at seriespolen til basselementet ble nesten 5 ganger så stor som den ”teoretiske” verdien. Ville du ha klart å gjette deg til det ?


Det finnes flere måter å lage bra delefilter på. Å bruke målemikrofon for å måle seg fram til komponent-verdiene er vel det beste tror jeg.

For nybegynnere er det beste å bygge byggesett, da man spiller å regne/måle seg fram til komponent-verdiene i delefiltret.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/8/2005 10:31:10 PM #7 av 14
Postet av: Even Sundgot
okej
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/8/2005 10:38:08 PM #8 av 14
Postet av: Granberg
Eltek er forresten mye bedre enn Ljudia. Handle kun på Ljudia hvis du skal ha PA!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/10/2005 5:12:17 PM #9 av 14
Postet av: fluffegutten
Dynabel Eltek har en veldig god beskrivelse og veldig fin oversikt over hvordan du skal gjøre og hva som bør brukes ;)
http://www.dynabel.no
Gudd shitt!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/19/2005 4:08:27 PM #10 av 14
Postet av: Audiophile-Arve
"Granberg" skrev:Eltek er forresten mye bedre enn Ljudia. Handle kun på Ljudia hvis du skal ha PA!


Eltek har mykje større kompetanse når det gjeld hifi og hi-end, men Ljudia sine Zachry-høgtalarar leverer ganske brukbar kvalitetslyd, med eit kollosalt lydtrykk og ganske skikkeleg bass (langt betre, og nesten like høgt som CV)
Likar du å spele høg rock, bør du også lukte på Ljudia...
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/19/2005 6:16:39 PM #11 av 14
Postet av: Even Sundgot
ja nå her jo ljudia komt ut med ein ny katalog med masse bra i so får sjå på saken..
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/24/2005 1:42:42 AM #12 av 14
Postet av: Snickers-is
Det er folk som vier hele sitt liv til delefiltre, og allikevel blir det ikke fulkomment. Med andre ord er det ikke noe man bare regner ut, bestiller og setter sammen for så å få et godt resultat.

Selv bruker jeg et eget ekkofritt rom, 4 målemicer plassert forskjellig og en egen PC som måler ved hjelp av målesystemet Clio, Clio hardware, en 12-kanals mikser, et effekttrinn og en ubeskrivelig mengde kabler. Videre bruker jeg en annen PC der jeg kjører et avansert filtersimmuleringsprogram (LspCAD 6 PRO) der jeg simmulerer hele konstruksjonen ved hjelp av målingene jeg eksporterer fra målemaskinen. Her kan jeg også simmulere bassrefleks, horn, ulike baflerm ulike rom, ulik demping av rommet, ulike plasseringer av lytter og høyttaler osv.

Et godt filter på en litt ambisiøs høyttaler tar ganske mange uker, men da står også høyttaleren en del dager i lytterommet for at jeg skal klare å kartlegge tendensene i lydbildet også. En annen viktig ting er høyttalerens evne til å integrere seg i rommet. Jeg har utviklet en spesiell metode for å måle energiresponsen til en høyttaler i ekkofritt rom. Denne blant annet er helt avgjørende for å få realisme og ro i lydbildet, og endringer i denne påvirker så mye annet at man må ofte tenke gjennom hele filteret fra bunnen av for å klare å påvirke dette uten at hele konstruksjonen skal låte bøtte.

Jeg håper ikke jeg tar motet fra deg når det gjelder bygging, men ikke legg ambisjonsnivået for høyt til å begynne med for da blir du fort skuffet.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/27/2005 11:04:26 PM #13 av 14
Postet av: Even Sundgot
men det med delefilter er det att du demper\diskant\bass??

ok kor monge db burde eg bempe med??
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/27/2005 11:34:59 PM #14 av 14
Postet av: Snickers-is
Med et filter skaper du en transfer-respons til hvert element. Den kan dempe, lage peaker og dips, endre impedansen, klangbalansen osv. Transfer-responsen følges av en frekvensrespons, en faserespons og en impedansendring.

Det ligger egentlig i ordet hva en transfer-respons gjør, men kort fortalt beskriver transfer-responsen hvilken endring man får i karrakteristikk i forhold til elementets opprinnelige egenskaper. Man summerer x-fer fase med elementets fase, man summerer x-fer SPL med elementets SPL, og man summerer x-fer impedans med elementets impedans. Da får man et uttrykk for lyden med det beskrevne filteret.

Hvert element har sine egne egenskaper, samtidig som de har hver sin x-fer respons. Summen av hvert element må stemme både fasemessig og klangmessig slik at de ikke overlapper hverandre feil. Dermed er det ikke bare bare og snakker om dB, filterorden, absoultt fase, relativ plasseringsmessig fase som følge av tidsforsinkelse osv da virkeligheten er veldig sammensatt.

Med andre ord: Enkle svar finnes ikke men det er langt fra umulig å lære seg å konstruere rimelig gode filtre. Husk da bare på at veien dit går gjennom mange dårlige filtre.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar