Logo

Biwire eller ikke biwire.....

Skriv et svar
10/8/2005 8:54:51 PM #1 av 36
Postet av: stiank81
Noen som har meninger og/eller erfaring med biwireing å dele med omverdenen?... Har akkurat kjøpt meg nye høytallere, og er usikker på om jeg skal koble de opp med biwireing eller ikke...

Og hva er egentlig dealen med biwire? Dobbelt sett kabler = mer strøm til høyttalerne = potensiale for å få bedre lyd?.. Går det ulike signaler på de ulike kablene?..

De gamle høyttalerne mine hadde ikke mulighet for biwire, så har ikke engasjert meg i saken tidligere...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/9/2005 1:15:17 AM #2 av 36
Postet av: Vector
Biwire er HELT unødvendig!

Kjøp deg heller noen enkle og gode kabler! Biwire hjelper ikke på lyden men koster dobbelt så mye.

Istedet for å biwire, så kan du ta å kappe av noen biter fra den enkle kablen du kjøper, også bytter du de metall brikkene som står mellom hver inngang bak på høyttaleren med to biter fra den nye kablen.

Det vil da bli AKKURAT det samme som å biwre, hører du forskjell da så kan du kjøpe deg nye biwire kabler :wink: jeg er 98% sikker på at ikke du hører det!
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/9/2005 10:43:11 PM #3 av 36
Postet av: TheTubaplayer
Må nok si meg enig i at det er unødvendig, hvis det er vanlig bi-wiring du mener. Signalet er helt det samme fordi det kommer fra samme forsterker. Bruk heller mer penger på en bedre kabel istedet for å kjøpe 2. Skal du bruke 2 forsterkere (Bi Amping) er saken en litt annnen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/9/2005 10:46:11 PM #4 av 36
Postet av: TheTubaplayer
Må nok si meg enig i at det er unødvendig, hvis det er vanlig bi-wiring du mener. Signalet er helt det samme fordi det kommer fra samme forsterker. Bruk heller mer penger på en bedre kabel istedet for å kjøpe 2. Skal du bruke 2 forsterkere (Bi Amping) er saken en litt annnen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/10/2005 6:52:45 AM #5 av 36
Postet av: stiank81
Tenker på vanlig bi-wiring ja.. Ikke bi-amping. Det kan jeg godt forstå at gir bedre resultater.

Det virker som om det ikke er stor stemning for biwiring.. Fant ut at det lå en tråd under "kabler og koblinger" også. Får rådføre meg litt med forhandleren også, men mye tyder på at jeg dropper det..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/10/2005 6:53:11 PM #6 av 36
Postet av: pnerbye
"Lund" skrev:...
Istedet for å biwire, så kan du ta å kappe av noen biter fra den enkle kablen du kjøper, også bytter du de metall brikkene som står mellom hver inngang bak på høyttaleren med to biter fra den nye kablen.
...


Dette skal en kanskje ikke gjøre likevel. Fabrikken har ikke plassert disse laskene der helt uten grunn, og høyttalerene er tross alt testet med laskene på plass.

Ellers er jeg enig med kommentarene over. Bi-wiring har ikke noe for seg hverken matematisk eller i blindtester. Kjøp heller 4kvmm på Biltema eller Clasohlson. Senere kan du låne med deg andre kabler hjem for å se om du hører forskjell på "billigkabel" og "high-end-kabel".
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/11/2005 9:34:56 AM #7 av 36
Postet av: Typhoon7
"pnerbye" skrev:
Dette skal en kanskje ikke gjøre likevel. Fabrikken har ikke plassert disse laskene der helt uten grunn, og høyttalerene er tross alt testet med laskene på plass.


Kan du gi en grunn til at en ikke bør gjøre det?

Kabelbiten Lund refererer til erstatter jo bare disse laskene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/11/2005 9:38:28 AM #8 av 36
Postet av: Typhoon7
"Lund" skrev:Istedet for å biwire, så kan du ta å kappe av noen biter fra den enkle kablen du kjøper, også bytter du de metall brikkene som står mellom hver inngang bak på høyttaleren med to biter fra den nye kablen.

Det vil da bli AKKURAT det samme som å biwre, hører du forskjell da så kan du kjøpe deg nye biwire kabler :wink: jeg er 98% sikker på at ikke du hører det!


Å bytte ut laskene med en kabelbit, er jo ikke akkurat det samme som å biwire.

Jeg er dog enig i å biwiring har lite for seg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/11/2005 1:41:02 PM #9 av 36
Postet av: pnerbye
"Typhoon7" skrev:
"pnerbye" skrev:
Dette skal en kanskje ikke gjøre likevel. Fabrikken har ikke plassert disse laskene der helt uten grunn, og høyttalerene er tross alt testet med laskene på plass.


Kan du gi en grunn til at en ikke bør gjøre det?

Kabelbiten Lund refererer til erstatter jo bare disse laskene.


Fabrikken har satt laskene der, og det er en god grunn. Fabrikken ville vel sannsynligvis anbefalt kabler der hvis det var best.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/11/2005 2:10:02 PM #10 av 36
Postet av: Typhoon7
"pnerbye" skrev:
"Typhoon7" skrev:
"pnerbye" skrev:
Dette skal en kanskje ikke gjøre likevel. Fabrikken har ikke plassert disse laskene der helt uten grunn, og høyttalerene er tross alt testet med laskene på plass.


Kan du gi en grunn til at en ikke bør gjøre det?

Kabelbiten Lund refererer til erstatter jo bare disse laskene.


Fabrikken har satt laskene der, og det er en god grunn. Fabrikken ville vel sannsynligvis anbefalt kabler der hvis det var best.


Så hvis du benytter biwire så er det ok, men hvis du bytter laskene med en kabelbit så er det ikke ok?? Den kjøper jeg ikke.

Man kan jo sikkert diskutere effekten av å bytte fra lasker til kabel, men det blir en annen diskusjon, som ikke hører hjemme i denne tråden.

Nå er det vel også slik at enkelte høytalere leveres med kabel og ikke lasker også.

Laskenes funksjon er jo kun å få tranportert signaler, noe en kabel også klarer utmerket. :)

Laskene er nok lettere å få festet enn kabel.

Fabrikkene leverer jo også komposittkabel for bildeoverføring på de fleste DVD-spillere :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/11/2005 5:22:24 PM #11 av 36
Postet av: pnerbye
"Typhoon7" skrev:Så hvis du benytter biwire så er det ok, men hvis du bytter laskene med en kabelbit så er det ikke ok?? Den kjøper jeg ikke.


Jeg har aldri sagt biwiring er OK. Det er bortkasta penger! ;)

"Typhoon7" skrev:
Man kan jo sikkert diskutere effekten av å bytte fra lasker til kabel, men det blir en annen diskusjon, som ikke hører hjemme i denne tråden.


OK

"Typhoon7" skrev:
Nå er det vel også slik at enkelte høytalere leveres med kabel og ikke lasker også.


Da er det vel fra fabrikken ment at det skal være slik.

"Typhoon7" skrev:
Laskenes funksjon er jo kun å få tranportert signaler, noe en kabel også klarer utmerket. :)


Ja!

"Typhoon7" skrev:
Laskene er nok lettere å få festet enn kabel.


OK

"Typhoon7" skrev:
Fabrikkene leverer jo også komposittkabel for bildeoverføring på de fleste DVD-spillere :wink:


Du lurer ikke meg! Hehe... Nå vil du ha det til at siden fabrikken gjør det slik så er nok dette best? ;)

Doble terminaler bakpå en høyttaler er først og fremst ment for bi-amping. En hver annen bruk er kun sløsing med kabel.

Fabrikken mener lasker er OK , men du må gjerne ha en oppfatting om at en kabelstump er bedre. Den diskusjonen kan vi sikkert ta i en annen tråd. Jeg er veldig glad i å diskutere nemmelig! :lol:
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/11/2005 5:44:07 PM #12 av 36
Postet av: Typhoon7
"pnerbye" skrev:
"Typhoon7" skrev:Så hvis du benytter biwire så er det ok, men hvis du bytter laskene med en kabelbit så er det ikke ok?? Den kjøper jeg ikke.


Jeg har aldri sagt biwiring er OK. Det er bortkasta penger! ;)


Jeg har heller aldri påstått at du mener det :wink:

"pnerbye" skrev:
"Typhoon7" skrev:
Fabrikkene leverer jo også komposittkabel for bildeoverføring på de fleste DVD-spillere :wink:


Du lurer ikke meg! Hehe... Nå vil du ha det til at siden fabrikken gjør det slik så er nok dette best? ;)


Jeg prøver ikke å lure deg :wink:

"pnerbye" skrev:Doble terminaler bakpå en høyttaler er først og fremst ment for bi-amping. En hver annen bruk er kun sløsing med kabel.


Har man en kabelstump til overs, ser jeg ikke problemet, men jeg hadde ikke kjøpt ny kabel for å bytte ut laskene.

"pnerbye" skrev:Fabrikken mener lasker er OK , men du må gjerne ha en oppfatting om at en kabelstump er bedre. Den diskusjonen kan vi sikkert ta i en annen tråd. Jeg er veldig glad i å diskutere nemmelig! :lol:


Har aldri testet lasker opp mot kabel, og kommer ikke til å gjøre det heller.
Det eneste jeg skulle fram til, var at det ikke var noe galt i å bruke en kabelstump. :wink:

Liker å diskutere selv :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/22/2005 8:07:18 PM #13 av 36
Postet av: Toffy
"Typhoon7" skrev:
"pnerbye" skrev:
"Typhoon7" skrev:Så hvis du benytter biwire så er det ok, men hvis du bytter laskene med en kabelbit så er det ikke ok?? Den kjøper jeg ikke.


Jeg har aldri sagt biwiring er OK. Det er bortkasta penger! ;)


Jeg har heller aldri påstått at du mener det :wink:

"pnerbye" skrev:
"Typhoon7" skrev:
Fabrikkene leverer jo også komposittkabel for bildeoverføring på de fleste DVD-spillere :wink:


Du lurer ikke meg! Hehe... Nå vil du ha det til at siden fabrikken gjør det slik så er nok dette best? ;)


Jeg prøver ikke å lure deg :wink:

"pnerbye" skrev:Doble terminaler bakpå en høyttaler er først og fremst ment for bi-amping. En hver annen bruk er kun sløsing med kabel.


Har man en kabelstump til overs, ser jeg ikke problemet, men jeg hadde ikke kjøpt ny kabel for å bytte ut laskene.

"pnerbye" skrev:Fabrikken mener lasker er OK , men du må gjerne ha en oppfatting om at en kabelstump er bedre. Den diskusjonen kan vi sikkert ta i en annen tråd. Jeg er veldig glad i å diskutere nemmelig! :lol:


Har aldri testet lasker opp mot kabel, og kommer ikke til å gjøre det heller.
Det eneste jeg skulle fram til, var at det ikke var noe galt i å bruke en kabelstump. :wink:

Liker å diskutere selv :)


Slenger meg på, siden jeg måtte bruke kabler etter tidligere bi-amping, og lasker var umulige å finne.

Jeg har noen meget gode kobber kabler (som jeg har blind testa mot vannvittige dyre kabler, uten å høre forskjell)

Fant tillslutt disse laskene, og bytta, men det er umulig å høre forskjell.

Forøvrig: Bi-Wiring er kun kostnader, eller for å øke tverrsnitt i kabel om en har for tynne kabler. Altså 2 tynne istede for 1 litt tykkere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/22/2005 11:33:04 PM #14 av 36
Postet av: Atle Torp
Kongediskusjon ;) Falt av etter tråd 3 :-D :-D

Uansett, mine 2 cent's er at man teoretisk kan bruke forskjellige kabler på diskant/mellomtone og bass. Her kan man da bruke en kabel med mørk klang på diskant hvis en er plaget med pågående diskant, og andre typer til bass. Dette er jo bare teoretisk fra min side, siden jeg ikke klarer å høre forskjell på kabler overhodet. Med den metoden jeg nevner så setter man i teorien inn ett dempeledd i form av en kabel som har den egenskapen. Spør du meg så er det eneste riktige å biampe eller triampe. Da blir det plutselig spennende, for da kan man kjøre forskjellige sluttrinn på diskant/mellomtone og bass, alt etter hva man vil hente frem fra høyttalerne. Jeg biamper mine Jmlab, men 150 W på diskant/mellomtone og 150 W på bass. Dette fungerer dritbra, rett og slett!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/23/2005 11:27:34 AM #15 av 36
Postet av: a|ex
"Lund" skrev:Istedet for å biwire, så kan du ta å kappe av noen biter fra den enkle kablen du kjøper, også bytter du de metall brikkene som står mellom hver inngang bak på høyttaleren med to biter fra den nye kablen.

Det vil da bli AKKURAT det samme som å biwre, hører du forskjell da så kan du kjøpe deg nye biwire kabler :wink: jeg er 98% sikker på at ikke du hører det!


Vel, helt det samme blir det ikke, spesielt om man har en forsterker med 4 sett utganger per kanal (biwiringsterminaler), noe som er vanlig på integrerte forsterkere av en viss kvalitet. Da sender forsterkeren ut bass- og diskantsignal adskilt fra hverandre, noe som i teorien skal gi bedre lyd. Å bruke jumpers isteden vil selvfølgelig ikke ha samme effekt i et slikt tilfelle.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar