Logo

Yamaha RXV650 og RXV750

Skriv et svar
12/9/2004 1:31:58 PM #1 av 17
Postet av: mariusm
hva er forskjellen på disse to, utenom at 750 har litt høyere effekt og display på fjernkontrollen???
Mvh
Marius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/9/2004 7:15:11 PM #2 av 17
Postet av: Granberg
div småting som at 750 har flere DSP-program og flere muligheter for videokonvertering (til komponentvideo)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/9/2004 7:50:45 PM #3 av 17
Postet av: Bombadil
Kan Yamaha rx-v650 omgjøre composite til s-video og mottsat??
og blir da bilde kvaliteten bedre hvis den omgjør signalet?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/10/2004 8:06:10 AM #4 av 17
Postet av: perbear
Jfr Yamaha sin brosjyre så har RX-V750 følgende i forhold til V650:
Bedre fjernkontroll (samme som følger V1400)
Phono inngang
1050W total utgangseffekt (V650 har 1015W)
"Komponentvideoomvandling upp"

Når det gjelder det siste antar jeg det menes at den konverter til komp.video fra både kompositt og S-video. For å få det til vil jeg anta at den må ha standard NTSC og PAL timing på signalene.

Ellers så er audio-DSP delen identisk i begge slik at det ikke er flere DSP program i V750, ihvertfall ifølge den svenske "hemmabio" brosjyren for 2004.

Når det gjelder spørsmålet om konverteringen til kompositt forbedrer signalet, så tviler jeg sterkt på det. Det må i såfall være at alle andre videoinnganger enn komponentinngangen på monitor er dårlige eller ødelagt.

Båndbredde på et PAL komposittsignal er jo sjelden mer enn 4 MHz. Dette er fordi et komposittsignal har en 4,43MHz colourburst referanse som må filtreres ut av bildeinformasjonen, og de fleste komposittinnganger bruker et lavpassfilter og ikke kamfilter slik at alt over 4MHz forsvinner.

S-video unngår dette problemet fordi fargesignalet går i en separat leder i forhold til lyssignalet, slik at båndbredden blir mye bedre, men S-video er fortsatt koblet til PAL/NTSC bildestandard så båndbredden er fortsatt begrenset, men er typisk dobbelt så stor som kompositt.

Båndbredden i RGB har ingen definert grense, der er det kun et pris & designspørsmål hvor høyt i frekvens det er ønskelig å gå. Noen monitorer har f.eks. 300MHz båndbredde på RGB signal, og enkelte skjermkort til PC pumper ut piklser med 400MHz.

Ulempen med RGB er nettopp dette, det er ingen definert grense på båndbredde, og stor båndbredde koster masse penger. Derfor brukes nå mest komponent til hjemmekino fordi det ved samme visuelle kvalitet blir rimeligere enn å oppnå samme kvalitet via RGB. Mer info finnes på:
http://www.projectorcentral.com/component.htm
Slepp'kje ud den magiske røygen...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/30/2004 8:18:11 PM #5 av 17
Postet av: mariusm
det med fjernkontrollen driter jeg i, har en sunwave som som jeg programmerer. de fjernkontrollen til yamaha ser jo ikke ut!
Mvh
Marius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/6/2005 1:05:03 AM #6 av 17
Postet av: amatøren
Er egentlig litt skuffet over yamaha mht effekt. Har en gammel yamaha reciever av typen RX-V595 som er oppgitt til 5*65 watt rms i 8ohm og har byttet den ut mot yamaha rx-v650 som har enda flere watt og kanaler men den er ikke noe kraftigere. Yamaha RX-V650 og RX-V750 veier like mye så jeg tviler på at det er noen effektforskjell på de iallfall. Romkorreksjonen er også så tvilsom at jeg vil advare mot ukritisk bruk. Men alt i alt er jeg ganske fornøyd da
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/6/2005 2:43:55 PM #7 av 17
Postet av: Granberg
Romkorreksjonen er også så tvilsom at jeg vil advare mot ukritisk bruk

hvorfor det? syntes det fungerer bra i min hjemmekino. hørt om mange andre som også er fornøyd..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/6/2005 3:33:33 PM #8 av 17
Postet av: Jan A M
"mariusm" skrev:det med fjernkontrollen driter jeg i, har en sunwave som som jeg programmerer. de fjernkontrollen til yamaha ser jo ikke ut!


TULL! Synes fjernkontrollene er kule jeg. 8)
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/6/2005 3:34:55 PM #9 av 17
Postet av: Granberg
syntes jeg også! 8) fins finere fjernkontroller da..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/6/2005 3:41:51 PM #10 av 17
Postet av: Jan A M
"Granberg" skrev: ....fins finere fjernkontroller da..


Det er mulig. Det kommer jo an på smaken. :wink:
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/6/2005 3:48:37 PM #11 av 17
Postet av: Altec
Tror omgjøring fra s-video til komponent er fra modell 750 og oppover.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/6/2005 5:54:50 PM #12 av 17
Postet av: amatøren
Signalet blir jo ikke noe bedre selv om en gjør det om skulle jeg tro.

Så svar til spørsmål på hvorfor jeg ikke er helt fornøyd
Grunnen til at jeg ikke er fornøyd med romkorreksjonen er at den satte delefrekvens til subben på 160 hz og høyttalerne mine til small og at den bommet med ca 4 meter på en fronthøyttaler og på subben som står plassert mellom fronthøyttalerne bommet den med like mye. Men alt i alt er det jo en kjekk funksjon. Men den oppgitte effekten på 7*95W rms mangler den, vil anta at den har sånn ca halve effekten.

For å sette opp et regnestykke. 440W strømforbruk fra nettet deles på 7 kanaler og da sitter en igjen med ca 63W.
Og en forsterker med høy virkningsgrad kan ha en virkningsgrad på ca 0.6 og hvis en ganger 63W med 0.6 sitter en igjen med 7*38Watt.
Og det er effekten i beste fall

Så en må ta oppgitte effekter med en klype salt. Men jeg har lettdrevne høytalere så jeg klarer meg
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/6/2005 8:23:15 PM #13 av 17
Postet av: Mikael
"mariusm" skrev:det med fjernkontrollen driter jeg i, har en sunwave som som jeg programmerer. de fjernkontrollen til yamaha ser jo ikke ut!


hehe. :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/6/2005 8:43:43 PM #14 av 17
Postet av: Granberg
Men den oppgitte effekten på 7*95W rms mangler den, vil anta at den har sånn ca halve effekten.

ikke uvanlig at det er oppgitt mer watt enn det egetlig er. de bruker sikkert en eller annen målemetode for å måle mest mulig watt..

hmm.. den satte delefrekvensen på 160hz på min forsterker og. fant ut at den bomma litt med avstand og, men det kommer jo an på akustikken osv. (litt mye å bomme på 4m da!)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2005 5:10:41 PM #15 av 17
Postet av: amatøren
Men når fronthøytalerne spiller ned til 40 hz +/- 3 dB blir det litt drøyt å sette delefrekvensen til suben på 160 hz spør du meg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar