Logo

VHS ---> PC

Skriv et svar
5/28/2007 6:27:28 PM #1 av 7
Postet av: therese
Nybegynner her som trengs koblingsassistanse.

Intensjonen er å spille over gamle VHS-filmer til DVD. Programvare har jeg.

Videospilleren har scart ut, PCen har s-video inn. Har en rimelig my multimediapc med stor kapasitet og tilkoblingsmuligheter.

Kan jeg koble rett fra VHS med en scartadapter og s-videokabel inn på PCen? Får jeg med både lyd og bilde da?

Har også et dv-kamera som kan kobles imellom. Bør jeg heller gjøre det?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/28/2007 6:41:58 PM #2 av 7
Postet av: Rune
hei og velkommen til forumet.

Problemet med å koble til s-video er at VHS ikke har S-video signal ut. Dette vil bety at du bare får sort/hvitt hvis du kobler til inngangsignalet til s-video inngangen.

Hvis du har komposittinngang på pc'n i tilegg så er det løsningen.
Du må også koble rød/hvit kabel med lyd til inngang på PC.

Hvis DV kamerat kan konvertere et kompositt inngangsignal til s-video er det også en mulighet hvis din pc ikke har komposittinngang.

Hvis det er slik at det du ønsker å kopiere er egentlige DV opptak som du har kopiert til VHS vil jeg anbefale å kopiere DV Opptakene direkte til PC hvis du fortsatt har dem. (da via iLink/Firewire)

Bare spør hvis noe var uklart.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/28/2007 8:27:20 PM #3 av 7
Postet av: therese
Takk for svar:)

Men hva er et komposittsignal /komposittinngang?

DV-kameraet har mulighet for å koble til både firewire og s-video. Mener du at jeg bør koble VHS til kameraet med s-video, og så videre til PCen med firewire?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/28/2007 8:43:07 PM #4 av 7
Postet av: Rune
komposittsignal er et signal som overføres i en ledning hvor både farge og lys sendes på samme. Mens s-video så forventer pc at farge og lys kommer på hver sin pinne i S-video pluggen, men VHS vil kun sende samlet. Derfor vil man få sort hvitt siden pc ikke finner fargen der den skal være.

Kompositt ser slikt ut:



Hverken kompositt eller S-video overføres lyd så det må du gjøre i tilegg.

Hvis ditt kamera takler å konvertere kompositt (har kompositt inngang) til firewire signal (med lyd) er det en mulighet.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/28/2007 9:19:37 PM #5 av 7
Postet av: therese
Jeg spør antagelig irriterende mye nå, men skitt au;)

Jeg kan altså ikke bruke en slik: http://www.clasohlson.no/Archive/images ... 24_285.jpg

Men må koble en en phonoplugge (gul) ut fra VHS og inn på kameraet med en RCA som på bildet? På kameraet står AV, ser ut som den skal passe.

Også bruker jeg enten s-video eller firewire fra kamera til PC, samt phono L+R fra VHS (for lyden) inn på mic-inngangen på PC? (Er mic-inngang + 2 phones tilkoblinger)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/29/2007 4:07:15 PM #6 av 7
Postet av: Rune
1. Er du sikker på at denne gule pluggen på kamera ikke er en utgang?
2. Mic inngangen kan nok ikke brukes, hvis den har video inn vil jeg anta at den har phono audio inn,
3. Kabelen du linker til vi nok gi sort/hvitt hvis du da ikke i software kan overstyre signalet som kommer inn. (at software vet at det er komposittsignal)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/29/2007 8:04:08 PM #7 av 7
Postet av: therese
Det ser ut til at dette ikke går :(

Har koblet hit og dit, men det er dødfødt. Kameraet ser ut til å ha kun utganger, altså får jeg ikke koblet til VHS-spilleren. Og s-videoen på PCen er antagelig også bare en utgang. Så dumt!

Tusen takk for kjappe og gode svar!

:-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar