Logo

Valgets kvaler: Toshiba TDP-MT200 eller Panasonic PTA-E700

Skriv et svar
2/2/2005 10:08:11 AM #1 av 5
Postet av: larsar
Jeg har nå lest utrolig mye positivt om både Toshiba TDP-MT200 og Panasonic PTA-E700 og valget står nå mellom dem.

Begge projektorene skal være veldig bra, den ene er LCD og den andre DLP. Slik jeg forstår ville det tidligere vært naturlig å velge DLP-projektoren, men Panasonic-en er visstnok veldig bra.

Slik jeg forstår det er forskjellen i praksis at Panasonic PTA-E700 støtter HDTV-standarden, mens Toshiba TDP-MT200 ikke gjør det. Sistnevnte er 3000 kroner billigere og jeg lurer nå veldig på hvem av dem jeg skal gå for.

Alle kommentarer er velkomne da jeg er ekstremt usikker på hva jeg skal velge og jeg har lyst til å velge riktig. (Jeg har ikke ubegrenset med penger og i utgangspunktet hadde jeg et budsjett på 10.000, men jeg hater å kjøpe noe og deretter angre noen måneder senere på at jeg ikke betalte litt mer.)

Jeg har en kjeller jeg kan mørkelegge fullstendig. Kortveggen der jeg skal plassere lerretet er ca 2,65x2,10 og jeg tenker derfor å bruke et 2m bredt lerret slik at jeg får plass til mine gulvstående høyttalere i hvert av hjørnene.

For å kunne legge litt mer i projektor kommer jeg til å kjøpe ett IKEA-lerret til å begynne med og deretter spare opp penger til et skikkelig rammelerret. Anbefalinger for rammelerret til begge projektorene er derfor ønskelig.

Bruksområdet for projektoren i prioritert rekkefølge:
- DVD-film
- Xbox
- TV
- Visning av bilder (fra laptop)
- Bruk som dataskjerm (overhodet ikke viktig)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/2/2005 3:48:50 PM #2 av 5
Postet av: Granberg
Hei.
Hovedforskjellene mellom disse er at TDP-MT200 har bedre kontrastnivå og PT-AE700 har bedre oppløsning.
Til DVD, Xbox og TV vil TDP-MT200 fungere helt greit men PT-AE700 er nok enda bedre, serlig til DVD når HD-DVD/blue ray kommer.

Til PC er PT-AE700 mye bedre pga. mye høyere oppløsning.
Hvis du har råd vil jeg anbefale at du kjøper Panasonicen, men du blir neppe skuffet hvis du kjøper Toshibaen.

Som lerret kan jeg anbefale greyline:
http://www.avshop.no/catalog/index.php?cPath=22_23

Har også hørt at adeo greyline skal være veldig bra:
http://www.avhifi.no/main.php3?PI=10&SG=3
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/2/2005 8:41:58 PM #3 av 5
Postet av: larsar
Er det noen som vet når HD-DVD-filmer kommer i butikkene?

....og er det forresten noen butikker i Oslo som kan demonstrere Panasonic-en? Jeg har sett på Toshiba-en hos HiFi-Klubben, men skulle gjerne sett den andre også før jeg tar den endelige avgjørelsen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/2/2005 9:04:25 PM #4 av 5
Postet av: Bombadil
jeg har hørt at de første hd-dvd spillerne kommer nærmerer slutten av 2005.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/5/2005 4:33:11 PM #5 av 5
Postet av: Kjhaga
Du kan kanskje vurdere vanlig huntonitt plate med GooSystems sin spesialmaling (grunning og maling). Da oppnår du svært god ytelse til en brøkdel av lerretspris uten bølger i duk eller noe (siden du allikevel skal ha det i ramme). Du kan kjøpe maling etc i ferdige pakker på AV-shop se også http://www.GooSystems.com
For de to prosjektorenes del kan man også si at LCD prosjektoren er mer utsatt for å samle støv bak linsen.
Lykke til.
.:D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar