Logo

Tv i 25000,- kroners klassen

Skriv et svar
12/2/2004 10:11:10 PM #1 av 10
Postet av: nastoisi
Da jeg har lite greie på det nyeste og "tøffeste" innen tv'er henvender jeg meg her for å bli litt klokere.
Jeg er ute etter en plasma eller LCD tv. Jeg har ikke noe hastverk med å kjøpe dette. Mitt kriterie er at jeg vil den skal være på 37" eller større.
Har lest litt og kommet frem til at Philips og LG har iallefall ok tv'er til en 25000,-
Er det noen som har noen sterke anbefalinger i den prisklassen og størrelsen jeg vil ha?
Ellers noen som har en formening om hvordan markedet vil se ut både teknologiske fremskritt og i pris hvis en ser en 6-12 måneder frem i tid?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/2/2004 11:32:37 PM #2 av 10
Postet av: Runel
Hei

Du bør se på Panasonic TH37PA30, den har det beste sotnivået og bilde til prisen. har vunnet flere tester i bla DVD og hjemmekino. Minuset med Panasonic er at den ikke har DVI eller HDMI for digital bilde inngang. Også lav oppløsning (852*480). Kommer mer og mer med digitale innganger på plasma/lcd framover.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/3/2004 10:32:57 AM #3 av 10
Postet av: nastoisi
"Runel" skrev:Hei

Du bør se på Panasonic TH37PA30, den har det beste sotnivået og bilde til prisen. har vunnet flere tester i bla DVD og hjemmekino. Minuset med Panasonic er at den ikke har DVI eller HDMI for digital bilde inngang. Også lav oppløsning (852*480). Kommer mer og mer med digitale innganger på plasma/lcd framover.



Jeg synes da dette høres ut som ganske viktige mangler. Jeg tenker da på en annen tråd her der de advarer mot å kjøpe tv uten HDMI inngang og i så tilfelle ikke med så lav oppløsning.
Er dette overdimensjonert?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/3/2004 5:05:39 PM #4 av 10
Postet av: Bjarte
Jeg er enig om at det er ganske alvorlige mangler. Men jeg har forstått det slik av tester at dette er den beste skjermen når det gjelder bildekvalitet i den prisklassen.

Fant forrresten en spennende test av den nye LG skjermen. Testen mener at det er verdens beste plasma.

http://www.bigscreen.se/tester/ovriga/LG_RZ42PY10x.htm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/3/2004 7:31:20 PM #5 av 10
Postet av: nastoisi
Hmm hvor mer jeg leser om skjermer og tester osv hvor mer sikker blir jeg på at jeg har lyst til å vente litt til. Selv om det er vanskelig når man egentlig harl yst å bytte ut sin gamle haug av en tv.
Fikk forøvrig anbefalt Medion 42" Plasma MD41842 42" av en bekjent.
Noen som har noen kommentarer positivt/negativt om denne.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/3/2004 9:34:34 PM #6 av 10
Postet av: Rune
Har ikke sett denne medion skjermen selv, men har hørt fra andre som har den at den ikke er noe særlig.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/16/2004 1:49:25 PM #7 av 10
Postet av: nastoisi
"Runel" skrev:Hei

Du bør se på Panasonic TH37PA30, den har det beste sotnivået og bilde til prisen. har vunnet flere tester i bla DVD og hjemmekino. Minuset med Panasonic er at den ikke har DVI eller HDMI for digital bilde inngang. Også lav oppløsning (852*480). Kommer mer og mer med digitale innganger på plasma/lcd framover.


Harn å selv vært å sett på tusenvis av ulike skjermer. har funnet ut at 42" er for stort for min lille stue der jeg sitter 2-3 meter fra tv'n.
37" virket akkuratt stort nok for meg samt at Panasonicen som blir nevnt her imponerte meg.
Når du sier den ikke DVI eller HDMI inngang for digital bilde hva vil det da egentlig si. Har nå diigital dekoder fra upc, er dette noe jeg da trenger?

I anbefalingen av denne tv'n her på siden står det noen minus som jeg lurer på hvor viktig egentlig er for meg(bekalger jeg ikke er informert om alle kontaktstyper, er meget grønn):

- Ingen digital videoinngang: kan jeg da koble til med scart eller annet?
- Kun Wide VGA oppløsning: hva vil det si. Hva minus er det?
- Takler ikke 720p (HDTV): Hvor fort kommer HDTV være aktuelt for oss her i norge?

Håper jeg var klar og tydlig på hva jeg mente her og at noen tar seg tid å veilede enn som er noe grønn på dette
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/16/2004 2:37:55 PM #8 av 10
Postet av: turbo1979
Kjøp en bilderørs tv til 25000, så får du et bilde som plasma og lcd eiere bare kan drømme om!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/17/2004 2:52:08 PM #9 av 10
Postet av: Runel
- Ingen digital videoinngang: kan jeg da koble til med scart eller annet?
- Kun Wide VGA oppløsning: hva vil det si. Hva minus er det?
- Takler ikke 720p (HDTV): Hvor fort kommer HDTV være aktuelt for oss her i norge?


Siden du har digital dekoder vil du mest sannsynlig få gode bilder på en Plasma skjerm. Fordelen med en DVI/HDMI bildeinngang er at bildet blir sent digitalt direkte fra DVD spilleren, man får ikke omkonvertering fra Digital til analog og til digtal på skjermen som man har på vanlige DVD spillere med analog utgang uten DVI/HDMI utgang. DVI/HDMI gir i de fleste tilfeller et skarpere bilde, bedre fargegjengivelse. Panasonicen fungerer meget bra med en god Scartkabel(lyd og bilde) mellom DVD/tuner og skjerm. Du kan også bruke komponent (kun bilde).HD tv finnes idag over Parabol 1 kanal pr nu,men kommer. Tror ikke det blir utbygt før om 10-15 år på vanlig nett. VGA oppløsning vil si at du ikke får full oppløsning på Data. Du får heller ikke utnyttet DVD maks.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/20/2004 3:25:57 PM #10 av 10
Postet av: nastoisi
"Runel" skrev:- Ingen digital videoinngang: kan jeg da koble til med scart eller annet?
- Kun Wide VGA oppløsning: hva vil det si. Hva minus er det?
- Takler ikke 720p (HDTV): Hvor fort kommer HDTV være aktuelt for oss her i norge?


Siden du har digital dekoder vil du mest sannsynlig få gode bilder på en Plasma skjerm. Fordelen med en DVI/HDMI bildeinngang er at bildet blir sent digitalt direkte fra DVD spilleren, man får ikke omkonvertering fra Digital til analog og til digtal på skjermen som man har på vanlige DVD spillere med analog utgang uten DVI/HDMI utgang. DVI/HDMI gir i de fleste tilfeller et skarpere bilde, bedre fargegjengivelse. Panasonicen fungerer meget bra med en god Scartkabel(lyd og bilde) mellom DVD/tuner og skjerm. Du kan også bruke komponent (kun bilde).HD tv finnes idag over Parabol 1 kanal pr nu,men kommer. Tror ikke det blir utbygt før om 10-15 år på vanlig nett. VGA oppløsning vil si at du ikke får full oppløsning på Data. Du får heller ikke utnyttet DVD maks.


Takk for godt svar. Såg forøvrig Panasonicen til 24000,- i en forretning hos Økernsenteret forrige uke for dem som leter på pris.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar