Logo

Trenger litt tips/inspirasjon til hjemmekino/stereo/div

Skriv et svar
7/30/2008 6:15:34 PM #1 av 10
Postet av: fabel
Hei,

Jeg har en stue som er en anelse L-formet, der den korte enden på L'en er akkurat stor nok til min ganske nye "Full HD" 40" Samsung LCD TV. Her sitter vi og ser tv/film etc. Resten av stua er vel 5 ganger 6 meter sånn omtrent. I det ene hjørnet står en trapp. Jeg har foreløpig 10Mb internett/TV/IPtlf gjennom fiber inn i stua. Akkurat nå har jeg ingen stasjonær PC og har ingen spillkonsoll.

Jeg har fortsatt mitt 15-20 år gamle technics anlegg (riktignok med en Onkyo forsterker av ca samme årgang) og det lager jo fortsatt lyd. Har et par Cabosse gulvstående høytalere i pæretre (modell husker jeg ikke, men de er vel ca 80 cm høye). (det vil vel egentlig si at det kun er cd-spilleren igjen av Technics-anlegget som er i bruk) Uansett, har vel funnet ut at det kan være på tide å oppgradere litt og tenker som følger:

Jeg vil gjerne ha surroundlyd til TV. Jeg vil ha fornuftig lyd til musikk i hele stua, ikke behov for et voldsomt volum, men vil ha bra og balansert lyd. Jeg vil ha mulighet for å spille av Blue-ray. Jeg vil ha mulighet for å se bilder/filmer, samt høre musikk over nettverk. Jeg vil ha mulighet til å høre nettradio og jeg vil at det meste av dette skal kunne brukes av kona. Jeg vil at det skal se sånn noenlunde ut - ikke svære høytalere. Og jeg tror jeg kunne tenkt meg en spillkonsoll. Jeg må vel også ha en PC, gjerne med muligheter for litt spilling, men jeg er ingen seriøs gamer. Jeg er litt usikker på hvor mye jeg vil bruke på alt sammen - 30 000, 40 000, 50 000?

Jeg har lurt på å ha en windows home server i et kott og en PS3 som konsoll/mediasenter for elektronisk lagrede medier, men er åpen for forslag, og mottar dem med takk.

F
___________________
Fordi jeg fortjener det
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/1/2008 9:10:05 AM #2 av 10
Postet av: fabel
Ingen som har noen tips til hva som bør anskaffes for å få et integrert lyd/mediesystem i heimen?
___________________
Fordi jeg fortjener det
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/1/2008 3:26:41 PM #3 av 10
Postet av: Torja
På alt du vil ha er jeg ingen ekspert, men det som vil gi deg bedre surond lyd er en receiver av nyere dato som har alle de nye lydformatene implementert. I tillegg kan det jo være fornuftig med en som kan kobles via eternett. Da kommer du vel opp i en prisklasse hvor flere soner er automatisk implementert. Om du så skal velge Denon, Yamaha, Pioneer eller Onkyo avhenger av egne preferanser i forhold til lyd. Jeg vet at Denon 4308 gir deg stort sett det du ber om, men det føles jo litt som at jeg foreslår eget utstyr som best. Hva som er best for deg vet jo ikke jeg. Andre må selvsakt foreslå andre ting... :wink:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/1/2008 9:37:14 PM #4 av 10
Postet av: fabel
Takker for svar, høres ut som vi er inne på noe nå ja. Jeg har ikke noe peiling, men lurte litt på noe med flere soner, funker det bra? F.eks en til Stereolyd i hele stua og en litt mer lokal surroundsone. Og ethernettilkobling, hva tillater det? nettradio? avspilling av lydfiler? videofiler?

Beklager mange spørsmål her, men jeg vil gjøre dette riktig, og ikke bare kjøpe en mengde forskjellige uavhengige enheter.
___________________
Fordi jeg fortjener det
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/2/2008 10:02:47 AM #5 av 10
Postet av: Torja
Du svarte selv på det meste. :mrgreen:
Sitat:"F.eks en til Stereolyd i hele stua og en litt mer lokal surroundsone. Og ethernettilkobling, hva tillater det? nettradio? avspilling av lydfiler? videofiler?"
Ja, ja, ja og ja. Men jeg bruker ikke min Denon på denne måten selv. Har prøvd litt internettradio dog via trådløs forbindelse. Etter å fått satt dette opp, fungerer det. Men blir for egen del kun kurositet. Bruker mest FN eller DAB. Det er nok radiokanaler for meg. En viss treghet er det også i systemet. Fins garantert andre løsninger som gjør dette bedre. Men dette kan jeg for lite om.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/2/2008 1:55:28 PM #6 av 10
Postet av: fabel
Takk for svaret ditt. Det kan jo nesten virke som om jeg får det meste jeg ønsker meg fra en fornuftig surroundreciever. Tenker da også kanskje en PS3 koblet opp mot denne for lyd etc, en PC/server i andre etasje og noen ok høytalere.

Noen forslag til et designmessig og lydmessig pent 5.1 høyttalersett (kan godt være "pianolakk" eller hvitt)? Bør jeg da ha et eget sett med stereohøyttalere for stereobruk? I så fall lurer på å bruke dem jeg har, i hvert fall i første omgang.
___________________
Fordi jeg fortjener det
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/2/2008 8:19:27 PM #7 av 10
Postet av: Torja
Finnes mye der ute da. Disse har fått godt skusmål.
http://www.lydogbilde.no/test-kef-kht-3 ... 2.lbt.html
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/5/2008 10:26:44 PM #8 av 10
Postet av: fabel
Igjen, takk for info. De høyttalerne der var lekre. Litt over hva jeg tenkte i pris, men høre sut som det er verdt det.

Det får meg til å tenke. Men når man kjøper et nytt anlegg, hvordan pleier kjøpesummen fordele seg mellom høyttalere og de andre komponentene?
___________________
Fordi jeg fortjener det
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/6/2008 12:00:25 PM #9 av 10
Postet av: Torja
Fordelingen er vanskelig å si da det har med egne fremtidige planer og prioriteringer å gjøre. Men jeg vil vel si at man bør legge mer i elektronikken enn høytalerne. Billige høytalere vokser gjerne med god/dyr elektronikk(forsterker). Mens dyre/gode høytalere får ikke vist sitt potensiale og kan være nådeløse mot billig elektronikk.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/12/2008 3:30:42 AM #10 av 10
Postet av: fabel
Ok, igjen takk for masse nyttig info ;)
___________________
Fordi jeg fortjener det
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar