Logo

Trenger litt inputt fra fagfolket

Skriv et svar
3/29/2009 7:04:43 PM #1 av 12
Postet av: Mr_Stian
Heisann. Jeg har endelig fått lov til å kjøpe meg en prosjektor til å ha i stua. Har lest mye bra om BenQ sin W5000 prosjektor, og tror nok valget faller på denne. Den ligger i mitt prisnivå. Er det noen andre folk anbefaler istede for denne som ikke er dyrere?

Sliter litt med å finne ut hvilket lærret jeg skal ha. Hvor stort osv. Har brukt denne kalkulatoren http://www.projectorcentral.com/BenQ-W5 ... or-pro.htm
Prosjektoren kommer til å være ca 3,8 meter fra lærretet, og da kommer det opp at jeg kan ha ett lærret på 189 cm ved 1,1x zoom. Men det står og "Recommended image brightness for rooms with ambient light" hva betyr dette?

Og hvilket lærret skal jeg ha? Har veldig lite peiling på dette, og har lest en del, men blir ikke så veldig klok fordiom! ;)

Setter pris på all hjelp her...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/29/2009 8:14:16 PM #2 av 12
Postet av: Rune
Det som menes er at med den bildestørrelsen kan det bli noe lyskraftig slik at det passer bra litt et litt opplyst rom.
Et 180cm rammelerret ville jeg vurdert. Her er nok et grått lerret et godt utgangspunkt pga av lysstyrke.

Hvordan er lysskontrollen i rommet
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/29/2009 9:13:11 PM #3 av 12
Postet av: Mr_Stian
Jeg har ett stort vindu og en dør på den ene siden. Har mulighet for å få det forholdsvis mørkt på dagtid, og nesten helt mørkt på kvelden. Må ha nedtrekks lærret, da jeg ikke har plass til rammelærret. Så det med at det er nærme er vel kanskje bare ett pluss...

Hva med ett 200 cm lærret? Ser at jeg skal kunne greie å fylle det hvis jeg gir nesten maks zoom. Er det noen ulemper med å bruke mye zoom?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/29/2009 9:21:46 PM #4 av 12
Postet av: Mr_Stian
Hvilken blir å anbefale; Benq W5000 eller OPTOMA HD800X??? De har jo nokså lik pris. Ser lyd og bilde har testet den og mener den er bra...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/29/2009 9:49:06 PM #5 av 12
Postet av: Rune
Det ligger test av disse her:
http://www.hjemmekino.no/insider/archiv ... no=6&cat=4

(logg inn med forumbrukeren din)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/30/2009 2:49:21 AM #6 av 12
Postet av: Gorm
I din setting (mørkt) er W5000 helt klart å foretrekke. I forhold til HD800X er den er fleksibel når det gjelder plassering (lens-skift), den støyer langt mindre, den har bedre bildeprosessering (Reon), den har MYE bedre sortnivå, den er bedre kalibrert rett ut av esken, og takket være den dynamiske irisen har den også langt bedre on/off kontrast. Jeg kan faktisk ikke komme på en ett eneste argument som taler i favør av HD800X.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/30/2009 6:10:09 AM #7 av 12
Postet av: Mr_Stian
Hva med størrelsen på lerrete? Kan jeg bruke 200 cm lerret og fremdeles få ett bra bilde? Ser jeg må zoome en del for å få bilde på 200 cm. Er dette en ulempe?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/30/2009 10:34:24 AM #8 av 12
Postet av: Gorm
-Ja til 200 cm. Angående projektorcentral's anbefalinger av lysstyrke, så er det bare å overse. Kalkulatoren deres tar nemlig utgangspunkt i maksimalt lysutbytte fra projektoren. W5000 har både økonomimodus og justerbar blender (iris) for tilpassing av lysstyrken. Projektoren har 2 iriser, en dynamisk, og en for tilpassing av lysstyrke.
- Nei det er ingen ulempe å bruke zoom - det er derfor den er der. Zoom området du har tilgang til, ligger hele tiden godt innenfor det området der optikken yter svært godt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/31/2009 7:31:20 PM #9 av 12
Postet av: Mr_Stian
Takk for hjelp. Då har eg gått til anskaffelse av en Benq W5000 prosjektor. 200 cm lerret vil bli skaffet snart. Må bare sjekke litt om jeg kan få tak gjennom jobben først! :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/1/2009 7:01:38 PM #10 av 12
Postet av: Mr_Stian
Da var jaggu meg projektoren kommet. All ære til dinhjemmekino.no. Kanon service og rask levering.

Har og bestilt ett grandview 16x9 lerret på 200 cm. Manuelt nedtrekk. Får det på fredag. Så da blir det film helg! :)

En annen ting. Er det noe jeg må tenke på når jeg skrur på prosjektoren for første gang? Skal den ha noe "innkjøring"?

Noen gode calibrerings bluray?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/1/2009 9:15:51 PM #11 av 12
Postet av: Torja
Denne er fin..
http://www.play.com/DVD/Blu-ray/4-/3475 ... chsource=0
Ikke noe spesiell innkjøring. Snurr film og gratulere med kjempe prosjektor.

NB; hvis du vil ta den helt ut kan du sjekke innom disse sidene:
viewtopic.php?f=17&t=9881
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/3/2009 9:35:56 AM #12 av 12
Postet av: Mr_Stian
Heisann. Jeg har nå fått montert opp projektoren. Siden jeg ikke fant stenderer der jeg ville ha feste i taket, så modifiserte jeg ett ikea skap til å passe til projektoren, som jeg festet på veggen. Har ikke satt på lister, så det ser ikke så bra ut foreløpig! ;)Det jeg da lurer på er om jeg må ha ekstra lufting i "kabinettet"? Eller tar den inn luft på den ene siden og blåser den ut på andre siden av linsen? Har ikke startet projektoren enda pga at lerrete mitt ikke er kommet enda, så jeg vet ikke hvor varmt det blir. Er ca 5 cm klaring over, og 3 cm på hver side...

Legger ved ett dårlig mobilbilde! :) projektor.JPG projektor.JPG ( 286.43359375 KB) Vist 765 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar