Logo

Tips til Sorround-anlegg til kr. 20.000, jeg trenger tips.

Skriv et svar
2/5/2008 10:08:16 AM #16 av 23
Postet av: orso
Utifra hva du ønsker deg, så tror jeg en HTPC er den klart beste løsningen. Dersom skal bygge nye PC nå, så hvorfor ikke slå to fluer i en smekk? Det er fult mulig å få kabinett som er både pent og har lite støy. Sjekk denne tråden:
viewtopic.php?f=6&t=10239
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/5/2008 12:49:05 PM #17 av 23
Postet av: roysoft
Det var interessant å lese den tråden om HTPC, men ligger nok litt for høyt opp for meg. Liker som jeg skrev utfordringer, men det der ville blitt selvpining :D

Er forresten ikke helt sikker på hva som egentlig er hensikten med det, blir vel ikke noe bedre bilde eller lyd enn om man har enkelt-komponenter ? Jeg har forresten aldri vært tilhenger av tanken om å ha alt samlet i en boks, blir man da plaget med den boksen så misten man lyd, man mister bilde og alt stopper opp. Dersom man skal kjøre Via og Canal-digital gjennom pc-en, så vil man ikke kune se parabol eller kabel, avhengig av hva man har (selv har jeg begge deler), dersom pc-en av en eller anenn grunn skulle svikte - virus, defekt harddisk, viften som stopper osv. Man får da ikke kjørt film, man får ikke spilt musikk eller gjort noe. Eller misforstår jeg ? :?: :?:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/5/2008 3:30:43 PM #18 av 23
Postet av: orso
Det krever litt kunnskap med HTPC og fallgruvene er nok litt større. Det finnes forøvrig ferdig bygde HTPCer. Dekoderen kan du bruke uansett, trenger ikke å bruke TV kort i PC.

Vil skissere følgende løsning:
-Squeezebox til å hente musikken trådløst fra PCen din. Du kan eventuelt senere utvide med ekstern DAC for forbedret lydkvalitet.
-DVD spiller. Styr unna Denon 1730 som noen anbefalte, bildebrikken er dårlig. Pioneer er et bra og sikkert merke.
-Surround receiver etter hva budsjettet tåler. Bør ha minst 2 HDMI innganger.

Høyttalere: Jeg ville ha tatt meg lytterunder før et kjøp. Dynavoice høyttalerne har fått en del skryt i tester, men folk i hifi miljøet som har testet og målt de, sier at det er bare skrot.

XTZ sub tror jeg derimot er et safe kjøp.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/5/2008 4:56:41 PM #19 av 23
Postet av: Typhoon7
Hva med å starte med fronthøytalere, og bygge ut når økonomien tillater det?

Litt avhengig av hvordan dere sitter i forhold til sweetspot, så kan senter fint utelates inntil videre. Bedre uten senter enn en dårlig senter etter min mening. Jeg kjørte "phantom", dvs la frontene ta seg av senterkanalen, en god stud i mitt tidligere oppsett med hell.

Dette er bare en tanke.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/5/2008 8:19:07 PM #20 av 23
Postet av: roysoft
Har lest litt mere om dette med HTPC og skal sette meg litt mer inn i det den neste uken, men er temmelig sikker på dette ikke er noe for meg. Har forresten er Pinnacle Soundbridge som gjør det samme som Squeezebox slik at jeg alt i dag får tak i og kan spille av musikken som ligger på pc-en i andre etasje over anlegget jeg har i dag - og kan selvsagt spille av alle radiokanalene som ligger på nettet. Her er en link til en slik :

http://www.pixmania.com/no/no/451855/ar ... bridg.html

Blir nok å kjøpe meg en pc med skikkelig ''motor'' og et større grafikk-kort og 2 store harddisker, passer alltid på å ha data som jeg er redd for liggende 2 steder. Skal ha HDMI utgang, firewire-kort og det meste slik at jeg kan bruke pc-en til alt mulig, bruker mye tid foran pc-en, særlig om vinteren. Skal ha meg et skikkelig kabinett med nok av stillegående vifter slik at det er plass til alt. Så får HTPC være noe jeg kan vurdere senere :D :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/21/2008 11:56:49 PM #21 av 23
Postet av: roysoft
:D Da har jeg endelig fått mye bedre lyd i stua, selv om det gikk som det pleier når jeg skal kjøpe meg ny bil :mrgreen: - hadde tenkt meg en grense på kr. 20.000,-. men endte litt over kr. 30.000,-. Fikk meget gode tips her om hva jeg kunne kjøpe innenfor budsjettet jeg selv hadde satt opp, men valgte å gå for noe annet. På onsdag fikk jeg en Pioneer VSX-LX70, en PS3 og som høyttalere valgte jeg JBL's ES - pakke fra Hifi Center kjeden.

Regner med å få høre at jeg har kjøpt høyttalere som ikke passer til receiveren, men er selv veldig godt fornøyd med det lydbildet jeg nå har hjemme i stua. Selv om været har vært nydelig her nord og jeg har fått en fin påskefarge, har jeg i løpet av de siste 3 dagene fått koblet opp alt utstyret og begynt å få forstå hvordan receiveren virker. Liker lyden fra høyttalerne meget godt og synes PS3'en fungerer utmerket. Foreløpig bruker jeg Windows Media Player til å spille av musikk, vise bilder og slikt fra pc-en i 2 etasje (virker utmerket), men har forstått at jeg bør prøve Tversity til slikt. Har også spilt en del konserter de siste kveldene og prøvd ut en del varianter av muligheter receiveren gir, og de er nesten for mange. Det å se filmer fra parabolen eller kabelen er nå løftet mange hakk nærmere kino-følesen, og det blir nok flere timer før jeg finner den ''settingen'' jeg synes er best.

Å kjøpe og koble opp et slikt anlegg og forstå hvilke muligheter man har er ikke helt enkelt å få oversikt over bare ved hjelp av manualer, så jeg er glad jeg har muligheten til å kunne få hjelp her på forumet, og spørre folk som har de samme problemstillinger. Vil bare takke for innspill og tips så langt og vil nok komme tilbake med spørsmål her senere og ønske alle en fortsatt god påske :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/23/2008 2:07:58 PM #22 av 23
Bra at du fant deg ett annlegg som du er fornøyd med, ser ut som ett meget godt valg. Had dog ikke hørt høytalerne du har, hvordan vil du beskrive dens lydsignatur?

Noen tips er å spille av filene i FLAC-format, for best mulig gjengivelse og se denne tråden her for gode filmtips til påsken:
viewtopic.php?t=%2010652

Nok en gang, gratulerer :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/23/2008 3:11:21 PM #23 av 23
Postet av: roysoft
Jeg må innrømme at jeg ikke er noen spesialist på lyd og derfor ikke kan gi noen god beskrivelse av lydsignaturen. Hovedsaken for meg er at jeg selv liker lyden, høyttalerne spiller både høyt og klart og sub-en gir god nok bass for meg. Har nok hørt høyttalere som har spilt ren musikk noe bedre, men for meg som for det meste bruker anlegget sammen med tv så var dette et veldig godt valg. Avhengig av hva jeg velger av lydformater på receiveren så forandres lyden veldig mye, og det er noe jeg kommer til å bruke en del tid på å finne ut av, nemlig hva som passer best for meg til å spille musikk, se filmer etc. Men samboeren synes det gått litt mye tid til dette den siste uken, så jeg får ta det når det passer.

Og så skal jeg få kjøpt meg et par Blu-ray filmer slik at jeg får teste dette :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar