Logo

Tilkoblingsproblem, over min fatteevne...

Skriv et svar
1/17/2007 11:23:26 PM #1 av 18
Postet av: leiffig
Jeg har en Samsung LCD, LE 46M5, helt grei sak. Så kjøpte jeg et komplett anlegg type Harman Kardon HS-500, koblet meg opp med HDMI og lydkabel fra tv til Harman'en. Spilleren fungerer helt fint så lenge jeg ikke har tv'en påslått, (lyd-cd / radio) men så snart jeg slår tv på, virker bare fjernkontrollen av og til, det blir meget vanskelig å navigere i menyer osv. Det er nok ikke feil på Harman'en, for jeg klagde da dette inntraff, og fikk tilsendt en ny spiller, og det er vel neppe samme feil på
to apparater. Tror vel jeg har vært igjennom det meste av menymuligheter også, og jeg har også prøvd opkobling via scart og RGB uten at dette ble noe bedre. Så snart jeg slår på lcd'en, så blir det vanskelig å betjene dvd-receiveren. Noen tips?
cape
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/18/2007 8:15:51 PM #2 av 18
Postet av: Jack_is_back
Hei du...dette virket kjent ...
Har nemlig hatt det samme problemet selv....d.v.s med den første HS500 jeg kjøpte....hadde samme problemet som deg,leverte den tilbake i butikken hvor jeg kjøpte den,men da de koblet den opp,så virket alt 100 %....,hvorpå jeg var og hentet den,koblet den opp hjemme,og den virket som den skulle....i akkurat 4 timer....da begynte lydjustering å trøble,samt at lyden etterhvert forsvant helt....(hadde t.o.m han ifra butikken hjemme hos meg for å se på dette,men han kunne heller ikke finne utav dette..)
For tiden så har jeg en HS100 hjemme (koblet via scart da denne ikke har HDMI),lånt ut ifra butikken,i påvente av en ny HS500....,og den har fungert 110 %.....,minuset med den er at den som sagt er uten HDMI,og har mindre krefter(5x35W),men faktisk så oppleves lyden i denne mye bedre og sterkere enn HS500 (5x65)noen gang har vert...
Konklusjonen må vel være at her må det definitivt være et alvorlig problem med HS500...

Spennende og se på fortsettelsen av dette.....


"leiffig" skrev:Jeg har en Samsung LCD, LE 46M5, helt grei sak. Så kjøpte jeg et komplett anlegg type Harman Kardon HS-500, koblet meg opp med HDMI og lydkabel fra tv til Harman'en. Spilleren fungerer helt fint så lenge jeg ikke har tv'en påslått, (lyd-cd / radio) men så snart jeg slår tv på, virker bare fjernkontrollen av og til, det blir meget vanskelig å navigere i menyer osv. Det er nok ikke feil på Harman'en, for jeg klagde da dette inntraff, og fikk tilsendt en ny spiller, og det er vel neppe samme feil på
to apparater. Tror vel jeg har vært igjennom det meste av menymuligheter også, og jeg har også prøvd opkobling via scart og RGB uten at dette ble noe bedre. Så snart jeg slår på lcd'en, så blir det vanskelig å betjene dvd-receiveren. Noen tips?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/18/2007 8:20:30 PM #3 av 18
Postet av: Rune
Jeg har hørt om andre som opplever tilsvarende. Ofte kommer det av "stråling" fra TV apparatet som forstyrrer IR signalet slik at anlegget får problemer med å forstå. Prøv å sett de lengre ifra hverandre.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/18/2007 9:19:09 PM #4 av 18
Postet av: Twinrehz
Men LCD "stråler" jo ikke noe annet enn varme, og det stiger oppover.
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/18/2007 9:20:55 PM #5 av 18
Postet av: Jack_is_back
Bare litt merkelig at HS100 uten HDMI fungerer og har fungert i flere uker,selv med samme plassering som HS500....
Har min plassert på en Vogels kabellist,mens TV-dekoderen står et hakk nedenfor.....,og det er det eneste utstyret utenom min Pio 507 XA



"Rune" skrev:Jeg har hørt om andre som opplever tilsvarende. Ofte kommer det av "stråling" fra TV apparatet som forstyrrer IR signalet slik at anlegget får problemer med å forstå. Prøv å sett de lengre ifra hverandre.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/19/2007 1:14:11 PM #6 av 18
Postet av: leiffig
"leiffig" skrev:Jeg har en Samsung LCD, LE 46M5, helt grei sak. Så kjøpte jeg et komplett anlegg type Harman Kardon HS-500, koblet meg opp med HDMI og lydkabel fra tv til Harman'en. Spilleren fungerer helt fint så lenge jeg ikke har tv'en påslått, (lyd-cd / radio) men så snart jeg slår tv på, virker bare fjernkontrollen av og til, det blir meget vanskelig å navigere i menyer osv. Det er nok ikke feil på Harman'en, for jeg klagde da dette inntraff, og fikk tilsendt en ny spiller, og det er vel neppe samme feil på
to apparater. Tror vel jeg har vært igjennom det meste av menymuligheter også, og jeg har også prøvd opkobling via scart og RGB uten at dette ble noe bedre. Så snart jeg slår på lcd'en, så blir det vanskelig å betjene dvd-receiveren. Noen tips?


Joda, dette var jo interessant... Kanskje det er slik at HS-500 egentlig har et problem? Service og rep på Harman er det Dalens elektroservice som utfører, jeg var i kontakt med han som sjekket opp den første 500 som jeg fikk tilsendt. Ha spurte om det var mye annet koblet på samme strømkurs som anlegget???? Han hadde vært borti at et kjøleskap eller en termostatstyrt varmeovn kunne sende pulser som forstyrret slike anlegg!!
Jeg siterer: "du vet disse anleggene er så avanserte at de er nokså pc-lignende" Joda, jeg har da pc, på samme kurs som mye annet rart, og den har ingen problemer, jeg måtte spørre fyren om det virkelig er slik at man må få lagt opp en ny kurs fra sikringsskapet for å bruke en HS-500.
Men jeg har tenkt å prøve med en skjøtekabel fra en "rein" kurs i garasjen, for å ha prøvd det også. Man må vel prøve å eliminere så mange muligheter man kan. Bortsett fra problemene, er jeg imponert over lyden, både på film og musikk....
cape
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/21/2007 10:52:40 AM #7 av 18
Postet av: leiffig
"Rune" skrev:Jeg har hørt om andre som opplever tilsvarende. Ofte kommer det av "stråling" fra TV apparatet som forstyrrer IR signalet slik at anlegget får problemer med å forstå. Prøv å sett de lengre ifra hverandre.


Du har et poeng her. Skulle jo ikke tro at det hang slik sammen, men HS-500 blir jo vanskelig å betjene når jeg slår på LCD'en, i tillegg har jeg en force paraboltuner som er blitt vanskeligere å betjene etter at jeg kjøpte lcd, jeg slo av tv'en, fant ut hvor "ytterkanten" av betjeningsområdet til fjernkontrollen befant seg, (hvor den virket helt fint) slo så på lcd'en igjen, og dermed slutta forcen sin fjernkontroll å funke.
Konklusjon: Tv'en MÅ jo forstyrre IR-signalene på en eller annen måte??
cape
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/29/2007 5:33:40 PM #8 av 18
Postet av: leiffig
"leiffig" skrev:
"Rune" skrev:Jeg har hørt om andre som opplever tilsvarende. Ofte kommer det av "stråling" fra TV apparatet som forstyrrer IR signalet slik at anlegget får problemer med å forstå. Prøv å sett de lengre ifra hverandre.


Du har et poeng her. Skulle jo ikke tro at det hang slik sammen, men HS-500 blir jo vanskelig å betjene når jeg slår på LCD'en, i tillegg har jeg en force paraboltuner som er blitt vanskeligere å betjene etter at jeg kjøpte lcd, jeg slo av tv'en, fant ut hvor "ytterkanten" av betjeningsområdet til fjernkontrollen befant seg, (hvor den virket helt fint) slo så på lcd'en igjen, og dermed slutta forcen sin fjernkontroll å funke.
Konklusjon: Tv'en MÅ jo forstyrre IR-signalene på en eller annen måte??


Nå tror jeg faktisk at jeg har funnet ut av ovennevnte problem!!
Samsung har en såkalt lyssensor på disse apparatene, de skal måle lysstyrken i rommet til enhver tid, og justere lysstyrken på skjermen utfra dette. Når jeg koblet ut denne funksjonen- vips, så fungerte alt plutselig som det skulle....
cape
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/29/2007 8:28:04 PM #9 av 18
Postet av: Jack_is_back
"leiffig" skrev:
"leiffig" skrev:
"Rune" skrev:Jeg har hørt om andre som opplever tilsvarende. Ofte kommer det av "stråling" fra TV apparatet som forstyrrer IR signalet slik at anlegget får problemer med å forstå. Prøv å sett de lengre ifra hverandre.


Du har et poeng her. Skulle jo ikke tro at det hang slik sammen, men HS-500 blir jo vanskelig å betjene når jeg slår på LCD'en, i tillegg har jeg en force paraboltuner som er blitt vanskeligere å betjene etter at jeg kjøpte lcd, jeg slo av tv'en, fant ut hvor "ytterkanten" av betjeningsområdet til fjernkontrollen befant seg, (hvor den virket helt fint) slo så på lcd'en igjen, og dermed slutta forcen sin fjernkontroll å funke.
Konklusjon: Tv'en MÅ jo forstyrre IR-signalene på en eller annen måte??


Nå tror jeg faktisk at jeg har funnet ut av ovennevnte problem!!
Samsung har en såkalt lyssensor på disse apparatene, de skal måle lysstyrken i rommet til enhver tid, og justere lysstyrken på skjermen utfra dette. Når jeg koblet ut denne funksjonen- vips, så fungerte alt plutselig som det skulle....


Kan det da være at dette kan være problemet mitt og...?
Jeg har en Pioneer 507 XA plasma...hadde vert greit å fått dette bekreftet før jeg koblet opp min nye HS500(erstatning for defekt vedr. antatt samme problem som beskrevet ovenfor)
Det som er rart er at nå har jeg hatt en HS100 siden julen,og den har fungert 110%...trodde dessuten at elektronikken var omtrent den samme,foruten at HS500 har kraftigere forsterker og HDMI.....
Hadde vert kjekt å fått en vurdering/uttalelse ifra importøren på dette...kanskje jeg får sende linken til denne tråden over til dem ?!
Uansett,kjekt å høre at det ordnet seg for deg...og håper det vedvarer :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/30/2007 8:49:16 AM #10 av 18
Postet av: leiffig
Yess, du skal bare bruke dette opp mot Harman/Neby, regner med at de kanskje har hatt endel tlf fra folk som har dette problemet..
Jeg fant det ut(må jo selvfølgelig ennå ta et visst forbehold mot at dette kan være noe annet/periodisk) med at når jeg slo av tv, så funket plutselig fjernkontroller slik som de skulle, så hvis også du har lyssensor på din tv, ser jeg ikke bort fra at du kan ha samme prob. Går ut fra at disse sensorene sender ut et signal som kan forstyrre andre IR-enheter.
Det var kanskje du som nevnte noe tidligere om problem med lyd på HS-500? Det må sies, og ikke til H/K's fordel, at de skruterminalene til høyttalere bakpå HS-500 er kanskje noe av det dårligste jeg har sett, hadde store problemer med å få kontakt på senterhøytt selv om kabelen lå perfekt i sporet. Her burde H/K levert med bananplugger, for der er uttak i terminalen for banan.
cape
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/15/2007 8:24:35 PM #11 av 18
Postet av: Jack_is_back
"leiffig" skrev:Yess, du skal bare bruke dette opp mot Harman/Neby, regner med at de kanskje har hatt endel tlf fra folk som har dette problemet..
Jeg fant det ut(må jo selvfølgelig ennå ta et visst forbehold mot at dette kan være noe annet/periodisk) med at når jeg slo av tv, så funket plutselig fjernkontroller slik som de skulle, så hvis også du har lyssensor på din tv, ser jeg ikke bort fra at du kan ha samme prob. Går ut fra at disse sensorene sender ut et signal som kan forstyrre andre IR-enheter.
Det var kanskje du som nevnte noe tidligere om problem med lyd på HS-500? Det må sies, og ikke til H/K's fordel, at de skruterminalene til høyttalere bakpå HS-500 er kanskje noe av det dårligste jeg har sett, hadde store problemer med å få kontakt på senterhøytt selv om kabelen lå perfekt i sporet. Her burde H/K levert med bananplugger, for der er uttak i terminalen for banan.


Hei,bare meg igjen...sukk :-(
Nå gir jeg snark opp hele HK HS500,fikk nemlig en ny en for nesten 2 uker siden,som erstatning for den forrige som jeg hadde i 3 uker(beskrevet lenger oppe i denne tråden),og idag sluttet den nye å virke igjen....
Får skrudd den på,men ingenting virker verken på fjernkontroll eller manuelt på selve enheten(power on står og lyser hele vegen)....får ikke engang skrudd den av,uten å bryte strømmen......

Lurer på om det finnes noen her ute som i det hele tatt har hatt en slik en over lengere tid uten problemer,for dette begynner å bli latterlig rett og slett......
Den er koblet til en Pioneer 507 XA via HDMI,samt en scart som går til tvbox (Lyse Bredbåndstv)...
Kan det være magnetisme ifra høyttalere....?
Har en Kef senter hengende 30 cm over,samt 2 Canton CD200 gulvstående ,som står ca 0,5 m ifra på hver side.....
Avstand fra nederste del på TV er også ca. 0,5 M....
Som tidligere sagt,så har jeg i mellomtiden hatt en HS100 på lån i over en mnd (i påvente av den nye som igjen er ødelagt),og den har virket 110% hele tiden.....
Ble mye klaging og sutring dette,men blir så frustrert når det ender slik som dette...
Den er jo helt suveren når den først virker,både i kraft,lydbilde,og ikke minst design....
Noen som har noen gode råd ?????
Hilsen fortvilet HS500 eier....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/15/2007 8:56:15 PM #12 av 18
Postet av: leiffig
Føler med deg. Helt jævlig å plages med sånne ting. Et spørsmål, oppfører den seg på samme måte hvis du prøver den med kun høyttalerne tilkoblet, og ingenting annet? Alle andre deler av anlegget skrudd av? Og har du leverandøren i nærheten slik at du høylytt kan påberope deg din rett til reklamasjon......?
cape
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/15/2007 9:34:38 PM #13 av 18
Postet av: Jack_is_back
"leiffig" skrev:Føler med deg. Helt jævlig å plages med sånne ting. Et spørsmål, oppfører den seg på samme måte hvis du prøver den med kun høyttalerne tilkoblet, og ingenting annet? Alle andre deler av anlegget skrudd av? Og har du leverandøren i nærheten slik at du høylytt kan påberope deg din rett til reklamasjon......?


Takk kjære deg ,både for tips og omtanke:-)

Komlet fra TV...satte så i en DVD,lyden kom med en gang,koblet så til TV,fikk bilde/lyd på DVD og det samme på TV.....
Skjønner ingenting nå jeg,men virker gjør det...om enn så lenge...?!
Skal ta meg en tur nedom forhandleren igjen og snakke med ham imorgen....
Har du eventuelt noen forslag til andre kobling/plasseringsmåter....???

Litt mer fornøyd nå ja,om enn så lenge ...:-))
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/15/2007 10:39:16 PM #14 av 18
Postet av: Zleepyme
Et skudd i mørke... Kan det hende det er HDMI kablen som lager krøll? Har du forsøkt å kople til en vanlig scart eller komponent kabel fra anlegg til tv? Hadde en bisarr opplevelse her om dagen:
Har en pc koblet via DVi som jeg har koplet til min tv. Hvis tven står på mens jeg slår på pcen, kutter den bildet til pcskjermen. Sikkert fordi den får info fra tven min via Dvi kabelen. Kan være at anlegget fryser på grunn av HDMI kabelen? Forsøkt å bytte den?
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/16/2007 5:24:37 PM #15 av 18
Postet av: leiffig
Det var jo positivt at du fikk det til å virke igjen, men noen årsak har du jo ikke funnet, så det spørs vel om det varer..? Som jeg har nevnt tidligere hadde jeg jo lignende problem med HS-500, dette funker nå helt problemfritt etter at jeg fant ut at jeg hadde en lyssensor på lcd'en som måler lyset i rommet, etter at jeg koblet den ut var alt på G igjen. Har du noe sånt på Pioneer'en? Jeg prøvde også en ny Hdmi-kabel som første pri, og koblet også opp på component uten at det hadde noe å si.
Så det var tydelig at tv'en sendte ut et signal som forstyrret, det kan jo hende at den forstyrret fjernkontrollen til HS'en, det er jeg ikke sikker på.
Godt tips: hvis dere har en fjernkontroll som dere lurer på om virker, så film den med et mobilkamera eller videokamera eller lignende mens dere trykker på fjernkontrollen, da kan man faktisk SE det ifrarøde lyset på kameraet....
cape
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar