Logo

Surroundreciver+Integrert forsterker...

Skriv et svar
1/4/2005 10:45:35 PM #1 av 3
Postet av: Schumacher
Hei der.Er ny her inne,men håper på kontakt likevel.
Jeg har en ting jeg lurer på.Jeg har ett 2 kanals cd-musikkanlegg bestående av en Harman/kardon HD 750 cd-spiller og en 2 kanals Harman/kardon HK 670 integrert forsterker.Denne er bi-wiret ut til ett par Proson R63 mkII høytalere.
Nå har jeg kjøpt meg en Harman/kardon AVR 330 sorround reciver og setter opp ett hjemmekinoanlegg.Min ønske er å beholde 2 kanals musikk anlegget til bruk av cd-spilling og samtidig bruke Proson høytalerene til front høytalere i kino-anlegget.Altså,jeg vil bruke det samme høytalerparet på begge forsterkerne.På surroundreciveren så finnes det pre-out utganger til alle 5 kanalene.Hvis jeg kjører utgangene front left/right fra reciveren og inn på en linjeinngang på den intg,forsterkeren (f.eks tuner),vil dette by på noen problemer....???
Da vil jo 2 kanaleren fungere som en slags effektforsterker.Og la oss si at jeg setter denne på halv effekt,vil da volumnivået på fronthøytalerne følges symmetrisk og parallelt med center og surroundhøytalerne når jeg justerer opp/ned volum nivået på reciveren,eller vil fronthøytalerne komme ut av kurs med de andre kanalene ved volumjustering....?????
(pfffhøøøyyy,for ett langt spørsmål......)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/4/2005 10:51:45 PM #2 av 3
Postet av: Rune
Det er ikke noe problem med å gjøre det slik som du foreslår. Du må bare bestemme deg for en fast plass hvor du plasserer volumkontrollen på stereoforsterkeren når du skifter til surround modus og så må du huske å skru ned igjen før du velger CD som kilde.

Jeg hadde en tilsvarende kobling for en del år siden. Funket utmerket.

Når du har valgt en fast nivå på volumkontroll så kalibrerer du nivået på hjemmekinoforsterkeren slik at alle høyttalerene har likt nivå. Uansett lydnivå vil du da ha rett nivå i forhold til hverandre da.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/4/2005 11:09:42 PM #3 av 3
Postet av: Schumacher
Hei Rune,takk for meget godt og beroligende svar.Denne reciveren har også en funksjon der man kan kalibrere utgangsnivået automatisk ved hjelp av en testtone over alle kanalene og en høytaler i fjernkontrollen.Vil det si at denne funksjonen også vil fungere helt OK hvis jeg kjører anletgget som jeg tenkte...???.Det er også mer jeg lurer på .Når man kjører med en aktiv sub ut fra sub utgang gjennom pre-out.Hvilke innstillinger for kanalene gir da best resultat...???Er det ikke mest vanlig å sette fronthøytalerne som large og center og surround høyt.som small og dermed kjøre lave frekvenser kun gjennom front og sub....???
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar