Logo

Spredning av bass..

Skriv et svar
1/15/2005 7:48:52 PM #1 av 5
Postet av: Granberg
Noen som har noen bra tips om å få bassen fra en subb spredd bedre utover i rommet slik at det ikke er bare inntil veggene det blir mye bass?
Hjelper det med spikes?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/16/2005 3:46:51 AM #2 av 5
Postet av: Jan A M
Jeg [u]tror[/u] ikke spikes vil gjøre det bedre. En kompis av meg har klart å få best bass ca. i midten av romet (lytteposisjon), merkelig nok, han bruker slike puter under suben. [u]Personlig[/u] har jeg heller aldri opplevd at spikes har gjort noe positivt for bassen. Bruker de medfølgende små putene jeg, og synes det blir best da (ja, har testa med spikes). Men jeg har selv problemer med å få bass imidten av rommet. Så jeg flytta om jeg da. (hint kanskje :) )

Ja det hjalp sikkert ikke så mye det der, men det trenger altså ikke bare være inntil veggene det blir mye bass. Selv om jeg selv ikke får til mye bass annet enn nær veggen da. :roll:

Har du ikke mulighet til å flytte suben da? For eventuelt å finne en plassering som bir bedre bass i utgangspunktet, så går det jo eventuelt an å tveake med spikes eller lignende etter på.
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
3/20/2005 11:02:36 PM #3 av 5
Postet av: www.raaudio.no
"Granberg" skrev:Noen som har noen bra tips om å få bassen fra en subb spredd bedre utover i rommet slik at det ikke er bare inntil veggene det blir mye bass?
Hjelper det med spikes?

Hvor stort er rommet og hvor stor er subben?????

Et lite tips:

Sett subben i den stolen du sitter i når du ser film eller hører på musikk. Gå så rundt i rommet, der du hører mest bass der setter du subben. så går du tilbake og setter deg i stolen din, og vola du har bass der i godstolen.

Mvh

Roy
3/21/2005 2:08:04 PM #4 av 5
Postet av: Granberg
"www.raaudio.no" skrev:
"Granberg" skrev:Noen som har noen bra tips om å få bassen fra en subb spredd bedre utover i rommet slik at det ikke er bare inntil veggene det blir mye bass?
Hjelper det med spikes?

Hvor stort er rommet og hvor stor er subben?????

Et lite tips:

Sett subben i den stolen du sitter i når du ser film eller hører på musikk. Gå så rundt i rommet, der du hører mest bass der setter du subben. så går du tilbake og setter deg i stolen din, og vola du har bass der i godstolen.

Mvh

Roy

Heisann.

Takk for tipset, men jeg prøvde for en stund siden, etter tips fra dette forumet, å sette subben rett bak "sweet spot".
Bassen hørtes 6 dB høyere i sweet spot og jeg slipper å kjøpe romperister :wink:
4/5/2005 7:48:53 PM #5 av 5
Postet av: Lassesen
Spikes vil kun avkople den mekaniske forbindelsen mellom sub og gulv. Det kan ha noe for seg hvis en har tregulv osv som gir etter, men fliser og betonggulv vil ikke spikes ha noen effekt.

Prøv å plasser suben i alle hjørner og test ut. Det beste verktøyet uten tvil er en DVD-test plate og en lydtrykksmåler, som f.eks Radio Shack. Disse er ikke dyre.

Det er bra du fikk 6dB høyere. Prøv også å stille på fasejusteringen, dette er som natt og dag!

:)
Skriv et svar