Logo

Skal sett opp hjemmekino til 20 000.-

Skriv et svar
3/11/2008 10:23:03 AM #1 av 5
Postet av: niklasf16
Hei :D Jeg skal sette opp en hjemmekino helt fra bond av. Det vil si at jeg trenger tv-en, høytalere, dvd spiller, forsterker og sånt.
Hadde vært fint om dere kunne komme med noen forslag til hva jeg burde kjøpe.
Forklar også hvorfor jeg burde kjøpe det, gjerne en link også.
Noen som vet om litt om kabler, riktig kobling og kabling? Hadde vært fint med litt hjelp der også :o

Hvor burde jeg plasere lerret får å få best mulig bilde?
Riktig plasering av høytalere for best mulig lyd?
Lyd og bildejustering?

Legger til et vedleg hvor jeg viser hvordan rommet ser ut. Har ingen eksakte mål, men tegning får vel funke.
Som dere ser så har jeg en svart skinn sofa, to vinduer bak sofaen som går 15cm in i veggen (på en måte en vinduskarm), et lavt bord og en dør med vinduer som også står 15cm in i veggen.
Jeg har fliser i hele rommet. Det er et lyd tett rom siden det er leilighet slik at det ikke skal bråke for de ovenfor.

På forhånd takk :wink: Skisse.jpg Skisse.jpg ( 17.685546875 KB) Vist 539 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/11/2008 11:46:19 AM #2 av 5
Normalt ville jeg anbefalt Yamaha RX-V661, men om litt kommer oppfølgeren 663. Den har 2 HDMI innganger og støtte for de nye høyoppløste lydformatene som benyttes av Blu-Ray. Yamaha lager svært gode recivere og de gir ett engasjerende og dynamisk lydbildet og lydsignaturen kan beskrives som nøytralt og kanskje noe "rund" i toppen. Denne ble testet sammen med 6 andre recivere i budsjettklassen i denne utgaven av hjemmekino og fikk karakter 6. Mer informasjon om produktet finner du her:
http://www.hjemmekino.no/database/avamp ... alognr=190

Som DVD/Blu-ray spiller anbefaler jeg deg PS3 da denne fungerer meget godt som en Blu-Ray spiller, en av forddelene den har er at oppstartstiden er mye kjappere en mange av dagens HD-spillere, PS3 bruker ca 10 sekunder, mens andre modeller bruker ca 1 minutt. Den gjør også en god jobb på dine vanlige DVDèr og oppskalerer opptil 720P/1080i/1080P litt avhengig av hva du har. Den er også en ganske god multimediamaskin hvor du kan lagre bilder, video og musikk. Du kan også bytte ut harddisken hvis det skulle være behov for det da den bruker S-ata 2,5".

PS3 har ikke støtte for de nye høyoppløste lydformatene, men konverterer disse signalene til ukomprimert lyd eller også kalt MPCM som er i utgangspunktet like bra. PCM er en forkortelse for Pulse-Code Modulation og er en ukomprimert teknikk for digital lyd. Denne denne teknikken brukes på vanlig CD plater, men da i stereo. MPCM eller LPCM er da i multikanal, eller lettere sagt ukomprimert lyd med støtte for opptil 8 dedikerte kanaler (7.1). Dette gir iforhold til vanlige DVDèr og Dolby Digital, DTS etc en enorm forbedring lydmessig da bitdyden/bitraten er større og det er ikke komprimert som med DVD. Dette medfører at vokalene kommer tydligere frem, dynamikken blir bedre og det er langt flere detaljer i lydbildet. PS3 får du kjøpt på elkjøp får du for 3000 kr på netshop denne uken:
http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdi ... plid=94297

Hvis du skal ha ett komplett høytalersett i denne prisklassen ville jeg tatt en tiitt på pakken fra Dynavoice og XTZ fra surround.no:
http://www.surround.no/product/6280/628 ... oofer.html

F6 har i det siste blitt meget populære da de gir svært mye lyd for pengene, de fikk også sølvmedalje i budsjettklassen i fjorårets årskavalkade i Lyd og Bilde. XTZ W10.16 gir mye trykk og dybde til prisen og har derfor blitt en populær budsjettsub. Les test av produktene her:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3104&p=62
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... estid=1936

Nå er du oppe i en prisklasse på ca 13 tusen. Du kan kjøpe sub senere hvis budsjettet er knapt, men her har du ett oppsett som gir svært mye for pengene og er fremtidsrettet med blant annet Blu-Ray spiller og ukomprimert lyd, du har også mange tilkoblingsmuligheter hvis det er behov for dette senere.

Angående oppkobobling bruker du reciveren som ett "samlingspunkt" for dine kilder og du behøver kun en kabel til din fremviser. Du må benytte deg av HDMI-kabler for å benytte deg av dette, denne kabelen overfører både lyd og bilde uten tap av kvalitet.
Du kobler da slik:
HDMI fra PS3 til reciver
HDMI fra reciver til TV/PJ
Høytalerkabler og strømkabler og ett Y-ledd fra sub til reciver.

Angående TV-valget, (eller prosjektor?) kan du fortelle meg litt om hvor god lyskontroll du har i rommet og vil den bli benyttet mest på dagtid eller kveld?

Hvis det er noe du ikke skjønte eller lignende; vennligst si ifra slik at jeg kan forklare nærmere.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/11/2008 12:05:29 PM #3 av 5
Postet av: niklasf16
UTROLIG bra svar på mitt innlegg! Tusen takk! Jeg må bare ta meg tid til å lese svaret ditt noen ganger, se på linkene og så kommer jeg sikkert med noen flere spørsmål.
Tusen takk en gang til! :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/26/2008 2:26:05 PM #4 av 5
Postet av: niklasf16
I dette rommet så er det et veldig sterkt lys rett over "lavt bord". Jeg har 2 store vinduer og et vindu i en dør som slipper in veldig mye lys. Om dagen er det veldig sterkt lys her inne, men jeg ser mest på film om kvelden.
Jeg har lyst på en TV, ikke en prosjektor.
Noen forslag? :D

Du svarte veldig bra på mitt forige innlegg, svar like bra på dette spørsmålet og jeg blir veldig fornøyd :wink:
Jeg kommer til å snakke om denne siden til vennene min.
Denne siden er til god hjelp :P Hadde vært fint å få hjelp så fort som mulig :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/26/2008 6:53:08 PM #5 av 5
Da får vi forsøke på det :wink:

Plasma TVèr bruker en glassplate forran skjermen, noe som gjør den mindre egnet til lyse rom da det oppstår refleksjoner og bildet virker ganske blasst og kontrastfattig i dagslys eller i lyse omgivelser. Det finnes imidlertig noen plasma-apparater på markedet som leveres med antirefleks-display, men hvordan dette funker har jeg ikke fått sett. LCD har ikke dette problemet og egner seg svært godt i lysere omgivelser da dem bruker bakgrunnsbelysning og ikke glassplate i front.

Plasma egner seg best til film og TV hovedsakelig grunnet ett høyere sort og kontrastnivå, de gir som oftest også bedre bilder på vanlig analog TV. Til PC-bruk er forløpig LCD ett bedre valg, da bildet har en tendens til å bli litt abstarkt eller ikke fylle hele skjermen på de fleste plasma apparater, men det kan hende at de nye har blitt bedre på dette, men forløpig ikke noe jeg har fått testet dette på en stund

Ifølge det lysforholdet du oppgir er LCD å foretrekke, men siden du bruker TVèn mest til film og TV på kvelden ville jeg gått for en Plasma.

En plasma som nok kommer til å bli kjempepopulær er Panasonic PX-80. Forsgjengerne har vunnet tester i fleng og har ett imponerende sort og kontrastnivå til å være i den prisklassen. Har personlig ikke fått sett produktet ennå, men det lover godt iforhold til det jeg har lest. Mer informasjon om produktet og pris finner du her:
http://www.hjemmekino.no/database/tvinf ... alognr=591

Ikke se deg blind på om en TV har Full-HD eller HD-Ready oppløsning på de forskjellige TVène på markedet, da det er andre faktorer som sortnivå, fargegjengivelse, bildebehandling og kontrast som er viktigere da du vil ha store vanskligheter med å skildre disse to oppløsningene fra hverandre. Ihvertfall med en slik skjermstørrelse; og ved en relativt normal sitteavstand.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar