Logo

Rimelig hjemmekinosystem

Skriv et svar
1/12/2008 3:15:30 AM #16 av 37
Postet av: Mawerick
Ville holde prisen så lav som mulig. Det å få noe veldig bra koster flesk da. Så i utgangspunktet ville jeg ikke bruke så mye mer enn 4000.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/12/2008 8:53:49 PM #17 av 37
Postet av: Mawerick
http://surround.no/product/6280/6286/42 ... farve.html

Tommy, ser du anbefaler en titt på denne Dynavoice F-6 pakken. Flott pris på akkurat det. Men la oss bruke det som grunnlag, og få på plass annet utstyr som gir grei valuta for pengene. Trenger ikke nødvendigvis å bruke så forferdelig mye penger på sub, da kjerringa i etasjen under kommer til å banke i golvet selv med en liten sub.

Så trenger man DVD-spiller og forsterker som funker til dette og ikke koster så alt for mye. Kanskje en sånn alt i en pakke. La oss sette budsjettet på litt over 6000.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/13/2008 2:12:25 AM #18 av 37
Den er grei! Da ville jeg sett litt på Cambridge 540R V.3, den har 2 HDMI innganger, og overraskende mange andre innganger til prisen. Du har også mulighet til å koble til en effektforsterker hvis du ønsker mer krefter ved senere tid. Se mer info om produktet her: http://hifiklubben.no/produkter/hjemmek ... soelv.htm#

Som DVD-Spiller ser Cambridge DVD86 DVD ut som ett godt alternativ, den har støtte for HDMI og oppskalering til 1080P, noe som passer din fremtidige (?) Sony W3000 bra. Jeg vil heller anbefale deg å se om du trenger en sub senere.
http://hifiklubben.no/produkter/hjemmek ... r_sort.htm

Så det du vil merke her er at du har mange flere tilkoblingsmuligheter enn ved kjøp at ett ferdiganlegg, du har også mere krefter. Jeg vil si at det ikke kan sammenlignes enn gang, du vil få mye mer for pengene ved kjøp av ett slikt oppsett.

Ja, budsjettet har en tendens til å gå over det det egentlig skal, da man vil ha "litt mer", ikke bare blir brukervennligheten bedre, men også at ett slikt anlegg er mer fremtidsrettet.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/13/2008 3:25:30 AM #19 av 37
Postet av: Mawerick
Når man har sett på mange receivere, så må man si at 4200-4300 på det er rimelig.

Det frista litt. Men... Når jeg sa 6000-7000 tenkte jeg totalt. 2590 for høytalere som har fått meget gode kritikker er kjempebra. Så må man bruke litt på DVD spiller, og ikke minst receiver. I tillegg er nok en sub nødvendig. Dog, den behøver ikke å være så dyr.

Ikke at jeg er kjip, men når det begynner å bli vesentlig mer enn budsjett så tenker man virkelig om man ville klart seg med noe klart billigere.

Det finnes sikkert noen råbillige receivere som kan brukes, men hva får man da? Har man feite høytalere, og en billig receiver blir det samme effekt som å sette en ladamotor i en ferrari. Er jo en investering. Når man først kjøper, så kan det godt hende man har noe som kan vare i 20 år.

Så, ca 2500 på høytalere, 4300 på receiver, 1000 på dvd spiller, og kanskje 1000 på sub. I tillegg koster det noe i frakt. Kjapp hoderegning sier nærmere 9000 + frakt. Noe over budsjett egentlig, men når det går litt tid så tenker man ikke på det.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/13/2008 9:53:41 AM #20 av 37
Postet av: Typhoon7
For 6-7000 totalt, så ville jeg startet med forsterker/reciever, DVD-spiller og fronthøytalere. Deretter bygd ut når økonomien tillater det. Litt avhengig av hvordan dere blir sittende i forhold til anlegget, så kan senteren vente til slutt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/13/2008 1:24:42 PM #21 av 37
Postet av: Mawerick
Godt poeng. Når høytalerne er såpass rimelige, så kjøper man det i et sleng. Det som presser opp prisen er receiveren. Men denne er jo ganske vesentlig for å få god lyd. Så det jeg lurte på var om det var mulig å få en receiver til mye lavere pris som gjør samme nytte. Tviler egentlig.

http://hifiklubben.no/produkter/hjemmek ... _soelv.htm

Hvordan er denne i forhold til Cambridge receiveren som ble anbefalt tidligere i tråden?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/13/2008 1:51:21 PM #22 av 37
Postet av: IImilleniumII
Maks pris på 3 000 - 4 000 så er det vel sannynligvis logitech z-5500 som er best. Fått utrolig mye skryt!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/13/2008 2:04:36 PM #23 av 37
Postet av: Typhoon7
Min erfaring tilsier at Denon er bedre på hjemmekino. Cambridge har sin styrke på musikk i stereo. De lager gode DVD- og CD-spillere også. Skal du høre mye på musikk også, så bør Cambridgen vurderes.
Har dog aldri hørt verken Denon eller Cambridge sammen med Dynavoice, så jeg skal ikke uttale meg så mye om hva som er den beste kombinasjonen.

Går du under prisen på Denon AVR-1306, begynner utvalget å bli både begrenset mtp utvalg og kvalitet.

Det viktigste er uansett at du selv blir fornøyd. Be om demo på begge, hvis du havner opp på Hi-Fi Klubben, og velg den du liker best.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/13/2008 2:20:32 PM #24 av 37
Postet av: Mawerick
Okey.

Nei, er vanskelig å bestemme seg. Den kresne vil nok merke forskjeller på rimelige produkter vs det som koster mer. Man får nok ganske grei lyd uansett hva man gjør. Har uansett en følelse at dersom jeg må legge en god del penger i det, så gjør jeg det. Dette er jo ikke en utgift, men en investering. Har man noe bra, så trenger man ikke å tenke på det i tiden framover.

En amerikaner fortalte at han hadde et sett med Jennings høytalere fra 1979. Og han har ikke tenkt å skifte. Så det viser jo at denne type produkter varer lenge.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/13/2008 7:50:48 PM #25 av 37
Postet av: Mawerick
Har sittet og sjekket ut noe her.

Har sett at enkelte av settene har Yamaha RX-V461 RDS som receiver. Da legger man vel opp til 5 kanaler. Kanskje en lite lur receiver å kjøpe dersom man senere ønsker flere kanaler. Og kombinere det med en allminnelig dvd spiller.

http://www.surround.no/product/6280/628 ... vados.html
Disse koster 2590 hos surround.no. Det er 2 par Dynavoice F6 med en C4 senterhøytaler.

Disse tingene passer i utgangspunktet i sammen. La oss si at jeg vil ha 7 kanaler. Hva om jeg tar en Yamaha RX-V661 receiver da? Denne har 7 kanaler. Vet ikke om den er bra.

Hvis jeg skal få alle kanalene i bruk, så kjøper jeg et par ekstra høytalere. Vil et nytt par Dynavoice fungere til det formålet? Eller trenger jeg andre typer høytalere?

Og, er det nok bass i høytalerne i utgangspunktet slik at jeg ikke trenger trenger sub i første omgang? Tenkte å vente med det og heller kjøpe en svinbra sub ved en senere anledning.

Altså:
Høytalere: 2590 + 990 -> 3580

Receiver: 4-5000

DVD: 1000

Da får jeg noe som koster ca 10000 når man medberegner frakt.

Så, tenker jeg helt feil her, eller er jeg inne på noe vesentlig?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/13/2008 8:59:09 PM #26 av 37
Her er du inne på noe vesentlig ja. Visste ikke at Yamaha RX-V661 hadde falt såpass mye i pris, Yamaha har en ganske nøytaral lydsygnatur og noe tilbaketrukken i diskanten, tror de skal passe ypperlig. Se en test av produktet her: http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... estid=3164

Hvis du kjøper den og vil utvide med flere høytalere, så kan du kjøpe hvilken som helst høytaler, men det kan være en forddel å holde seg til ett merke slik at det blir mest mulig lik lyd rundt hele. Det å heller vente å spare og kjøpe en bedre subwoofer ved en senere anledning syntes jeg virker svært fornuftig.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/13/2008 10:19:24 PM #27 av 37
Postet av: Mawerick
Perfekt. Tror jeg har bestemt meg da ;)

Men hva slags kabler trenger jeg da?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/13/2008 10:21:17 PM #28 av 37
Høres bra ut! Kom gjerne med en tilbakemelding og legg gjerne oppsettet ditt ut her: http://min.hjemmekino.no/ for inspirasjon til andre brukere.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/13/2008 10:24:05 PM #29 av 37
Postet av: Mawerick
Men så trenger jeg noen kabler for å koble hele greia opp. Noen forslag og tips til hva jeg trenger av slikt ekstrautstyr?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/13/2008 10:26:10 PM #30 av 37
Det kommer ann på hva slags kilder du har itilegg, du trenger ihvertfall:
HDMI fra DVD til reciver
HDMI fra reciver til TV ( Sony W3000?)
SW/RCA fra Sub til reciver
Høytalerkabler
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar