Logo

PV (VGA) til komponent problemer

Skriv et svar
2/20/2006 6:20:40 PM #1 av 14
Postet av: harjoferie
Har kjøpt en relativt billig Sony 23" LCD TV som skal fungere som kjøkkenTV.
Hadde også ambisjoner om å bruke en gammel laptop mot denne, siden den har OK oppløsning, og dermed også være i stand til å surfe litt og kanskje se en filmsnutt i ny og ne.
Nå viste det seg at TVen ikke hadde PC inngang (VGA/DVI/HDMI) men derimot komponent så jeg har kjøpt en billig VGA til Komponent overgang (bare en splittet kabel, ikke noen aktiv sak). Koblet opp men får ikke fram noe bilde. Ser riktignok at TVen registrerer at noe er tilkoblet da "Infoteksten" (AV3) begynner å blinke når jeg sender bilde til ekstern monitor.
Har forsøkt de fleste tilgjengelige oppløsninger og settinger uten noe resultat så nå spør jeg dere.
Gjør jeg noe opplagt galt?
Trenger jeg rett og slett en aktiv VGA-Komponent boks?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/20/2006 7:43:35 PM #2 av 14
Postet av: arntos
Flere som har trøbbel med VGA til component. Hva som er den tekniske årasken skal jeg ikke forklare men en VGA til component converter fikser saken. Interconnect har slike mener jeg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/20/2006 9:40:48 PM #3 av 14
Postet av: Ken
Har du prøvd med vanlig S-Video? Hvis din bærbare har utgang for det, så vil din TV fungere som en projektor og det er bare å aktivere TV-utgangen på skjermkortet ditt.
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/21/2006 6:17:33 PM #4 av 14
Postet av: harjoferie
Har prøvd S-Video og syntes det ble utrolig trist.
Skjermen har jo 1366x768 oppløsning så jeg hadde håpet å få brukt litt av den i det minste.

Ser at de converterene støtter diverse oppløsninger til component men vil det egentlig ha noen effekt siden inngangen er analog?

Sitter også med en følelse av at den VGA-Component overgangen jeg kjøpte egentlig er en Component-VGA overgang.
Har ikke googlet etter VGA connector info men regner med at det er noen pinner som sender signal og noen andre som mottar og at disse er krysset i kabelen?

EDIT: Nå har jeg googlet og ser at jeg tok feil :-)
Da kan jeg jo fortsette å lure på hvorfor TVen ikke skjønner signalet på component inngangen?
Noen som kjenner til restriksjoner på inngangen?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/17/2006 11:10:29 AM #5 av 14
Postet av: Plecto
Har samme problem. Jeg skal koble dvd til prosjektor. Prosjektor har kompositt, s-video, vga og dvi. dvd spiller har scart, kompositt, HDMI og component. Kompositt er ingen løsning pga den dårlig kvaliteten. S-video vil jeg helst ungå, hadde tenkt meg hakket bedre kvalitet (kunne jo kjøpt en scart adapter som har s-video). HDMI --> DVI kabel er også uaktuelt fordi kablen må være minst 10 meter noe som vil koste over 700 kroner. Jeg gikk derfor for en slik Component --> VGA som selvfølgelig ikke fungerte :@ Ble det tatt noen konklusjon her om hvordan jeg får dette oppe å gå? Det er jo tross alt den eneste løsningen jeg har virker det som :(
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/17/2006 11:24:05 AM #6 av 14
Postet av: tahustvedt
Du må ha et skjermkort som kan levere komponent ut på VGA-utgangen for å bruke sånn kabel. For eksempel gamle ATI-kort. Komponent er ikke det samme som RGB.
Not only I have 22 girlfriends to satisfy, I must cheat on them as well.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/17/2006 12:40:56 PM #7 av 14
Postet av: Plecto
Men jeg skal koble DVD spiller til prosjektor, ikke pc. Hva er forresten forskjellen på RGB og komponent? Bruker begge tre RCA kabler?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/17/2006 1:06:30 PM #8 av 14
Postet av: tahustvedt
I ditt tilfelle så må projektoren kunne ta imot komponent på VGA-inngangen. De fleste hjemmekinoprojektorer jeg har sett kan det. Hvilken projektor har du?

Komponent og RGB er to forskjellige signaltyper. Her er litt info om hva component er: http://www.projectorcentral.com/component.htm
Not only I have 22 girlfriends to satisfy, I must cheat on them as well.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/17/2006 1:26:03 PM #9 av 14
Postet av: Plecto
ASK C95... litt eldre utgått model. Av litt interesse: vet du forresten hvordan denne prosjektoren er iforhold til nyere prosjektorer i 6-7 tusen kroners klassen? Fikk denne for en tusenlapp gjennom jobben skjønner du.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/17/2006 1:44:23 PM #10 av 14
Postet av: tahustvedt
Ok. C95 kan ikke ta imot komponent i følge manualen i hvertfall. Det er mulig den kan motta HDMI/DVI signal eller RGB fra SCART'en fra spilleren men skal ikke garantere det. :)

Det er et bra kjøp til 1000 kroner. :) En brukt hjemekinoprojektor til 6-7000 er nok ganske overlegen, men jeg tror nok du kan få ganske bra bilde med C95. En HTPC hadde vært perfekt. Manual her i tilfelle du ikke har: http://www.ask.no/service/c95/downloads ... g_reva.pdf
Not only I have 22 girlfriends to satisfy, I must cheat on them as well.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/17/2006 2:05:41 PM #11 av 14
Postet av: Plecto
Da var den 10 meters kabelen et godt kjøp i alle fall :?

Men hvordan fåreslår du at jeg kobler dette sammen? Er HDMI --> DVI eneste mulighet som er bedre enn S-video?

Takker forresten for all hjelp :D har vært plaga med dette problemt en stund nå, greit å få sannheten slengt i fjeset :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/17/2006 2:18:41 PM #12 av 14
Postet av: tahustvedt
Jeg skal ikke si for sikkert at HDMI-DVI vil fungere mellom DVD-spilleren og projektoren da projektoren kan være kresen. Hvis du har mulighet til å låne en sånn kabel en plass og prøve så hadde jeg gjort det.

Ellers vil jo ikke S-video gi så veldig gæærnt bilde.
Not only I have 22 girlfriends to satisfy, I must cheat on them as well.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/18/2006 7:28:04 PM #13 av 14
Postet av: Plecto
Flere som har trøbbel med VGA til component. Hva som er den tekniske årasken skal jeg ikke forklare men en VGA til component converter fikser saken. Interconnect har slike mener jeg.


Lette litt på nettet etter en slik en, men var skuffende med resultater :( kunne noen linket til en slik en? Hvis det ikke koster så alt for mye vil jo komponent --> VGA kabelen fungere :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/19/2007 2:11:54 PM #14 av 14
Postet av: Hypie
Nå er det vel lenge siden denne tråden "døde", men om noen ville være så vennlig å forklare meg mitt problem, ville jeg være veldig takknemlig :) Har søkt rundt og lest de fleste tråder vedrørende vga - dvi problemer, men syntes ikke jeg ble så mye klokere av det..

På min pc har jeg bare vga-utgang (fra et Radeon X1300/1400),
og på tv'en min (philips toppmodell, ca. 1.5-2 år gammel, har jeg kun DVI-i/RGB scart å velge mellom av verdige innganger.

Vil det være så lett som å kjøpe en http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=50664, for så å bruke en komponent --> rgb scart overgang, eller blir jeg nødt til å kjøpe en form for omformer for vga -- > rgb scart eller vga --> dvi-i fra f.eks http://www.interconnect.no/files/dokumenter/pdf/Cypress%20Utsalgspriser%202007.pdf

Og ellers, om jeg gjør dette, hvordan vil et bilde omformet fra vga til rgb scart se ut, sammenlignet med et vga - vga-bilde?


Vennlig hilsen Alex

EDIT: Problem løst, og det ble et perfekt resultat! Fant til slutt en kabel med dvi-a til vga, og dette kunne ikke virket bedre! Om noen andre trenger det samme, sjekk her: http://www.datapro.net/products/dvi-to-vga-analog-video-cable.html
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar