Logo

projektor til film

Skriv et svar
1/10/2006 6:38:28 PM #1 av 7
Postet av: pfb
Hei, jeg har de siste månedene sett en del på projektorer på nett.
Men står fremdeles fast ved hva man bør velge.

Rommet er ganske stort og lite lysregulerbart siden veggene er hvite.

Jeg har skjønt det slik at lysstyrken ikke skal ha så mye å si, ~1000 holder i massevis til dette rommet, siden formålet er filmfremvisning.
(Hører at DLP anbefales til film).

Jeg vurderer sterkt DLP projektor, men er tvilende til regbueeffekten som jeg alltid kan se. De siste dagene har jeg og kommer over at man burde velge 10bit istedenfor 8bits gråskalering eller noe slikt. Har dette mye å si i et rom som vanskelig kan bli helt mørkt?

Mister man mye ved å bare bruke S-Video kabel på DLP?

Jeg tenker på BenQ PE7700, da prisen på denne er snaue 17 000,-
Men den har et par negative sider ved seg vistnok.
Noen andre, bedre, alternativer(DLP/LCD)?
Jeg setter et tak på 18 000,-

Noen tips til hvor man får tak i lerret, helst rammelerret ~240*135
til under 5-6000,- ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/10/2006 7:00:18 PM #2 av 7
Postet av: Bombadil
Jeg kan prøve å svare på noe ihvertfall.

Ansilumen på en hjemmekino prosjektor bør ikke gå så langt over 1000. Jeg tror det er 800 eller noe som er anbefalt.

Ved bruk av en s-video kabel vil du miste en god del. Denne er som kjent bedre en kompositt kabler, men den er langt dårligere en komponent og de digitale kablene.

Les mer her: http://www.hjemmekino.no/guide/bildekablerguide.asp

Når det kommer til hvilken prosjektor du skal velge så er Benq som du sier et veldig godt alternativ i denne prisklassen. Det jeg har fått med meg som er dårlig med den er at den har noen krav av rommet med tanke på plassering. (Kan noen konfirmere dette for meg) Den har ikke så mange instillingsmuligheter, men det er for all del en veldig god prosjektor og er blandt de ledende i denne prisklassen.
Jeg tror også at panasonic pt-ae900 er et alternativ, denne er også litt billigere.

Det er sikkert flere i denne klassen også som det er verdt å se på. Men de kjenner jeg ikke så godt til.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/10/2006 8:59:13 PM #3 av 7
Postet av: Bidd@
Velkommen pfb

PE7700 har ikke lens shift og offset derfor er den litt sær når det gjelder plassering o forhold til LCD'ene. Er ikke store billedkvalitetsforskjeller lengre så du kan godt velge en LCD eks Epson TW600 eller Sanyo Z4 begge er meget gode mens TW600 er rimeligst.

Har du total lyskontroll i rommet trengs ikke mere enn 400-500 AL for å oppnå et godt bilde.

Adeo Grayvision, 240 i bilde bredde er mye brukt pga gunstig pris, se nettdata.no og avshop.no for priser. Dette er et meget godt lerret.

Offset= avstanden mellom linsesentrum og til bildets nedre kant. normalt kaster pj'er bilde oppover så nedre kant kommer høyere, mens 7700 kaster rett ut. Linse høyden blir derfor bildekant, dumt for de med stor takhøyde, slikt som hos meg. Derfor henger fremdeles forgjenger PE7800 ennå i taket hos oss.


Edit: skrivefeil
mvh Bidda

Kjekt å ha eller "den som har flest duppedingser når en dør -VINNER!"

Prosjektbilder
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/10/2006 9:38:17 PM #4 av 7
Postet av: Audiophile-Arve
Min definitive heimekinoprojektorfavoritt er Sanyo Z4. (Det finnest betre ting, men då betalast det ganske mykje)
Kjem omtale på http://www.audiophile.no fredag...
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/12/2006 4:40:29 PM #5 av 7
Postet av: pfb
"Bidda" skrev:
Offset= avstanden mellom linsesentrum og til bildets nedre kant. normalt kaster pj'er bilde oppover så nedre kant kommer høyere, mens 7700 kaster rett ut. Linse høyden blir derfor bildekant, dumt for de med stor takhøyde, slikt som hos meg. Derfor henger fremdeles forgjenger PE7800 ennå i taket hos oss.l


takker for svar,

Så det du mener er at PE7700 må henge høyere, enn normalt en projektor ville?


Hvordan blir det om man tilter projektoren litt, slik at den kaster bilder litt skrått nedover, hvordan kompenserer man for det?
Må projektoren i tillegg stå normalt på lerrete, eller kan man få den til å stå 1 meter til siden for midten av senter?
På et typisk 240 lerret.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/12/2006 7:07:59 PM #6 av 7
Postet av: Bidd@
Motsatt: 7700 må henge lavere enn de med offset (den henger jo opp/ned).

For å sideflytte pj'n må du kjøpe en med lens shift (flyttbar linse) eks. Epson TW600.

Å tilte pj'n er FY for da må du rette opp med kaystone som foringer bildekvaliteten!
mvh Bidda

Kjekt å ha eller "den som har flest duppedingser når en dør -VINNER!"

Prosjektbilder
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/22/2006 1:58:48 PM #7 av 7
Postet av: pfb
Da har jeg funnet ut at det står mellom:

Epson EMP-TW600
Panasonic PTA-E900E
Sanyo PLV-Z4

Vil Sanyo også fungere bra for TV, om man evt skal se på OL og slike store arrangementer, iforhold til Epson, som har mye bedre lysstyrke?


Hvor langt ned bør disse pj'ene henge, når takhøyden er 3,30.
og lerret skal være 106". Nedre kant på lerret skal være på en høyde ~1.4m over gulvet. (Projektoren kan stå alt fra 3-6 meter unna.)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar