Logo

Pioneer VSX-LX70 i hus, hjelp... lav lyd + div

Skriv et svar
1/7/2008 12:59:04 PM #1 av 10
Postet av: Buljo
heisann dere..

desverre begynte min gode gamle harman kardon avr 3000 å lage forferdelige lyder, skraping å knitring..

så jeg fikk en god unnskyldning til å oppgradere systemet mitt litt.
kom hjem med en Pioneer VSX-LX70 uten å vite stort om receiveren annet enn at den kostet flesk.. men ser ut til at jeg har kjøpt en knall receiver..

jeg er ekstremt glad i film å god lyd, men denne receiveren krever jo 2 år på høyskole for å forstå alt.
jeg er ikke helt bak mål når det kommer til tekniske greier men er ikke helt med på notene på hjemmekino som jeg ser nivået her er. :)

så nå melder spørsmålene seg..

før jeg går videre kan jeg vel nevne hva jeg har av utstyr;
50" plasma fra LG.
Pioneer VSX-LX70 receiver
Playstation 3
2 Dali 109 fronthøytallere.
Jamo E 7CEN 100w senter
Celestion bakhøytallere. (vet ikke modellen, ganske nye, 5" mellomtone + tweeter)
Jamo 8" aktiv sub, gammel å skal byttes ut snart.

synes at denne receiveren spiller lavere enn min gamle AVR3000?? må opp i +5 for og få akseptabelt lydnivå i stua til film.. kordan kan det ha seg, med tanke på at denne er mye større?... er det noen instillinger som må til, er det fordi jeg kjører 5.1 lyd å det er en 7.1 receiveren??

jeg har koblet bak høytallerene på surround høytaller utgangene, ikke på surround back. er dette korrekt?

når jeg kjører MCACC (lydjusteringen med mikrofonen) så er det noe jeg skal tenke på ang 5.1 å ikke 7.1 oppsett?

jeg får ikke til å sette opp lyd med optisk kabel fra PS3 til receiveren, må hente lyden ut fra hdmi kabelen.. kanskje smør på flesk men jeg har optiske kabler liggende så...

var vant til å se om jeg fikk dts/dolby digital osv i displayet når jeg spiller av filmer, hva skal forsterkeren stå på? PCM, THX eller hvordan enn av de hundre forskjellige surround knappene skal trykkes på?! :roll:

ellers noe jeg bør tenke på her?

håper noen har litt hjelp og råd til en tulling... :mrgreen:

ps. hvordan sub anbefales, 10-15"? merke? gjerne kom med anbefalinger..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2008 1:22:54 PM #2 av 10
Postet av: arntos
Har ikke denne men du kan helt sikkert sille opp nivået på høytalerene manuelt og dermed slippe å skru så mye på volumet. Når det gjelder optisk fra PS3 må du gå inn i menyen og fortelle receiveren hvilken optisk inngang som skal brukes til hvilken kilde. Bruker du normal-modus om du har det skal det stå digital eller dts i display.

Kommer sikkert kommentarer fra noen som har receiveren også. Men kan ikke tenke meg at pioneer har gjort veldig mye med meny systemet sitt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2008 1:29:45 PM #3 av 10
Det kan rett og slett hende at det er en mindre strømforsyning på den nye, men sjekk at kabler og lignende er satt ordentlig i og prøv og sett den i "PCM". Her kan sikkert noen med den samme reciveren hjelpe deg bedre.

For å få lyd i den optiske kabelen må du aktivere utgangen i PS3 menyen. Desutten er HDMI å foretrekke da du får lyd og bilde i en og samme kabel og PCM lyd, men med den optiske kabelen får du kun stereo lyd, hvis du skal ha PCM ellers må du ta til takke med de eksisterende lydformatene som DTS og Dolby Digital. Hva PCM er?
PCM er hovedsakelig ukomprimert lyd. Dette er en ukomprimert teknikk for digital lyd. PCM er faktsik det som blir brukt på CD-Plater men da i 2 kanaler, mens på Blu-Ray brukes det PCM med 6 eller 8 kanaler da inkludert med sub (5.1/7.1). Ved bruk av Multichannel PCM tar lyden en stor plass på platen da bitraten blir mellom 5-6 Mbit/s. Grunnen til at du ikke får støtte for de nye høyoppløste lydformatene er at PS3 konverterer signalene til MPCM. Så på displayet ditt skal det stå mest sannsynelig "PCM".

Si ifra hvis det er noe du ikke forstod.

Angående subvalg, hvilken prisklasse er det snakk om?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2008 1:40:01 PM #4 av 10
Postet av: Buljo
takk for hurtige svar!
kjempegreit forklart med PCM.. takk.
så det er sånn å forstå at HDMI er å foretrekke framfor optisk når det kommer til lyd?

ang instillingene på lyden, så med en gang jeg velger optiske inngangen så detter lyden ut fra playstationen.. men dette er ikke så farlig når hdmi`en fungerer bedre?..

alt av kabler er skrudd ordentlig på plass å alt ser ok ut..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2008 1:41:18 PM #5 av 10
Postet av: Buljo
åja, prisklasse på subben er maks 6-7000.- ca..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2008 1:51:16 PM #6 av 10
Er helt klart å foretrekke ja. Så ta bort den optiske så sparer du litt plass i kabelkaoset :wink: Da er det bare å aktivere HDMI i PS3 menyen og krysse av lydoppsett.

Angående ditt subvalg så ville jeg sett nærmere på denne:
http://www.lsound.no/index.php?side=inf ... 99&id=3395

SVS er en meget god filmsub med massevis av trøkk og dyb bass, de har blitt svært populære grunnet den høye ytelsen til prisen. Hvis du syntes denne ble for dyr er det XTZ som gjelder.

For test se:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =2924&p=62
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2008 10:27:43 PM #7 av 10
Postet av: Buljo
heisann igjen.. så ut som en glimrende sub... vurderes seriøst..
enn denne? http://www.lsound.no/index.php?side=inf ... &id=427119 var hvertfall mye skryt på produktinfo.. :D ser det er samme forsterker å element? men er det mere trøkk i den første så blir selvfølgelig den på toppen av lista..

endelig etter man har lest litt så fant jeg ut med bitstream, aktiverte det på ps3`en og vips så sto det dolby digital, dts osv osv..

men lurte på hvorfor jeg ikke fikk oppe dolby true hd symbolet når jeg velger den lyden?.. prøvde på filmen 300, får ett lite opphold i lyden, og den står uthevet på dolby true hd. men ikke noen form for symbol på receivern at den står i dolby true hd.?

edit:

fant dette på produktinfo her på hjemmekino.no

Selv om spilleren er utstyrt med HDMI-versjon 1.3 kan ikke den overføre de nye HD-lydformatene som Dolby TrueHD og DTS HD Master Audio til en receiver som kan dekode lydsystemene.

Spilleren kan konvertere de nye lydsystemene Dolby Digital Plus og Dolby TrueHD til multichannel PCM for overføring over HDMI. Dette betyr at med en receiver/prosessor som har HDMI-inngang og støtte for mulitchannel PCM, kan få glede av de nye lydsystemene uten at man har dekoding av selve formatene i receiveren/prosessoren.

kan noen forklare meg hva dette betyr i praksis i korte trekk? hvordan få ut dolby true hd? må jeg bruke pcm å ikke bitstream?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/8/2008 8:05:49 AM #8 av 10
Postet av: Rune
Hei. Det betyr at du ikke vil få Dolby TrueHD (eller DTS HD Master Audio) fra din PS3 til VSX-LX70. Den vil kun få PCM lyd.

Har selv VSX-LX70 og PS3, og jeg har også lagt merke til at man må skru tallmessig høyere på denne for å oppnå samme lydnivå som min Yamaha. Men den har nok å gå på så det er ikke noe problem. (betyr bare at skalane ikke er lik)

i utgangspunktet er 0 nivået som man skal se film på ifølge THX standarden. (siden dette er en THX receiver)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/8/2008 6:16:31 PM #9 av 10
Postet av: Buljo
aha.. takk for hjelpen Rune.. slipper jeg å fundere hvordan jeg skal få til noe som ikke går i utgangspunktet.. er det så stor forskjell i lyd at man burde investere i en bluray spiller som klarer disse lydlydsystemene? eller kanskje en hd dvd...?

jeg fnt ut med lydnivået, mcacc`en hadde stillt ned såpass på alle lvl på høytallerne at derfor ble lyden lav.. kan det ha seg pga thx standaren at den vil ha så og så høy db ved "førersetet"? jeg stillte opp levelene litt og vips så ble det villt med lyd i stua..

må si meg helt vannvittig fornøyd med forsterkeren.. må være det beste valget jeg har gjort noensinne når det kommer til audio/video..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/8/2008 6:47:30 PM #10 av 10
Postet av: Rune
MCACC justerer lyden slik at når du har på 0 så skal nivået være THX standarden (som vel er 75db)

Hvis du da avspiller på 0 skal altså en film ha korrekt lydnivå slik regisøren hadde tenkt at filmen skal vises. Men dette er jo smak og behag.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar