Logo

Panasonic PTA-E700 eller BenQ 7800?

Skriv et svar
1/4/2005 11:56:51 AM #1 av 10
Postet av: perbear
Jeg har gått meg litt vill i projektorjungelen der ute og trenger hjelp:

Hva er best: Panasonic PTA-E700 eller BenQ 7800?

Jeg holder på å bygge en dedikert hjemmekino på 12 kvm. Rommet blir best mulig tilpasset projektoren med sorte vegger & tak samt det lerret som passer best - grått eller hvitt.
Prosjektoren setter jeg i eget 'maskinrom' med glassvindu så støy burde ikke bli et problem uansett.
Regner med 80% DVD og 20% PC - ingen gameboxstation :wink:
Har DVD med RGB utgang og ikke komponent.
Slepp'kje ud den magiske røygen...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/4/2005 8:47:19 PM #2 av 10
Postet av: Granberg
begge disse projektorene er jo testvinnere osv så begge er nok gode kjøp.
hovedforskjellene er vel at Panasonicen har bedre oppløsning og BenQ bedre sortnivå.
BenQ kan også ha litt regnbueeffekt. Panasonicen har RGB-scart. den er også billigere så jeg tror det er det beste kjøpet.
grått lerret vil fungere best til begge projektorene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/4/2005 9:05:49 PM #3 av 10
Postet av: Typhoon7
"Granberg" skrev:
BenQ kan også ha litt regnbueeffekt.


En er nok ikke så plaget av regnbueeffekt på 7800. Folk er vel mest utsatt for dette på for eksempel BenQ 5120.

7800 har jo fargehjul på 5x med 6 segment

Hva blir ca avstand fra projektor til lerret?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/5/2005 9:48:58 PM #4 av 10
Postet av: perbear
Avstand fra prosjektor til lerret blir ca 3,8 m.

Jeg vil samtidig takke for interessen. Det er alltid kjekt at andre bryr seg!

Per :D
Slepp'kje ud den magiske røygen...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/6/2005 10:08:26 PM #5 av 10
Postet av: Infinity
Jeg har BenQ 7800, montert ca 3,6 m fra lerretet. Får bilde opp i 2,05 i bredde, men føler ca 1,7 m bredde er mest behagelig.

Har ikke sett noe til regnbue effekten ( det kommer ann på synet til den som ser )

Har montert den i taket rett over der jeg sitter. Er ikke plaget av viftestøy heller.....

:D
Nybegynner, gleder meg til å komme igang....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2005 11:58:54 AM #6 av 10
Postet av: Granberg
bildestørrelsen i forhold til avstand kan regnes ut her:
http://www.projectorcentral.com/BenQ-PE7800-projection-calculator.htm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2005 7:30:39 PM #7 av 10
Postet av: Jolly
Kven av dei som er best kan eg ikkje svare på, men eg har valgt ae700. Var såpass fornøyd med bildet på den at eg såg ikkje noko grunn til å å sjekke ut andre. Lurte ei stund på HS50 (har ikkje sett den), men bruker heller differansen på 10 000,- til ein sårt trengende sub :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/9/2005 6:43:41 PM #8 av 10
Postet av: perbear
Etter å ha kjøpt og lest et svensk hjemmekinoblad (90% reklame, så det var dyr lektyre :? ) med sammenlignende test av AE700 og PZ3 faller jeg nok ned på AE700. 3/4 sjanse på at det blir den 8)

Det eneste negative som kan påvirke min avgjørelse er såkalt VB - vertikal banding som bestod av små vertikale striper som ikke skulle være i bildet. Ut fra det jeg leste i testen var dette noe som kom og gikk, sannsynligvis forårsaket av ujevn spenning inn på LCD panelet (eller i det internte elektronikk, det er jo en aktiv matrise med tynnfilmtransistorer)

Et det noen som har sett VB på AE700 og vet om det går an å redusere/fjerne, evnt forlange utbedret på garantien?

Har forresten bestilt Yamaha RX-V1500 - venter den inn ASAP :wink: - så nå begynner jeg å få orden på usikkerhetsfaktorene - det som gjenstår er prosjektøren, lerret og sub.
Slepp'kje ud den magiske røygen...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/17/2005 10:37:59 PM #9 av 10
Postet av: perbear
En Panasonic AE700.
På grunn av:
God sort hvitt kontrast pga av automatisk nedblending, samt høy oppløsning sammenlignet med alternativet.

Nettdata.no har Panasonic på lager til 14.590,- og det er bare 20 min. kjøring herfra, så det ble leverandøren.

Takk for hjelpen :D

Per Bear
Slepp'kje ud den magiske røygen...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/18/2005 11:33:04 AM #10 av 10
Postet av: Typhoon7
Gratulerer med ny projektor. :D :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar