Logo

Panasonic PT-AE700 og LG RL- JA21

Skriv et svar
11/26/2005 7:56:44 PM #1 av 20
Postet av: magnuswb
Hei

Sitter å ser på projektorer nå. Og sett på 2. Den ene er den godt omtalte Panasonic PT-AE700 og den andre er den mindre kjente LG RL- JA21. Panasonicen ligger på 9998 kr på komplett.no og LG'en ligger på 7998 kr. Panasonicen er egentlig ganske sikker, men jeg bare lurer på om noen har noe erfaring med LG'en? Den ser jo ganske ålreit ut på specsene, men har den noen svakheter etc? Eller er det ikke verdt å spare de 2000 kronene, og bare kjøpe Panasonic'en istedenfor. Må ha noe i jula :D

Eller er det noen andre projectorer jeg burde satse på. Helst rundt 10 000 kr og helst HD oppløsning. Blir xbox 360 snart og da må vi ha HD vøtt.

OG noen forslag til lerret? 16:9 og maks 240-250 bredt... 8)

på forhånd takk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/26/2005 8:00:56 PM #2 av 20
Postet av: magnuswb
og en ting til:

Støtter Panasonicen Progressive Scan via component?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/26/2005 8:13:35 PM #3 av 20
Postet av: kWern
"magnuswb" skrev:og en ting til:

Støtter Panasonicen Progressive Scan via component?


Ja, jøss, klart den gjør. Har'n selv.

Oppgitt kontrast på LGen er 600:1 mot 2000:1 på Panasonicen. På papiret er jo dette stor forskjell - men egentlig? Ifølge en kar fra Projection Design (som lager Action projektorene) har dette tallet ingenting å si (jeg var på visning på torsdag kveld, der de viste produkter og kom med projektorråd - ikke bare ifbm deres egne modeller). Måten kontrast måles på er vidt (og vilt) forskjellig fra fabrikant til fabrikant (hvilket jo er tilfelle her).
Viste du forresten hva kravet til kontrast på bildet i en kino er? 60:1!!! Altså en tidel av oppgitt kontrast på LGen. Kontrastall er altså tulletall.
Det beste hadde vært om du kunne sett LGen opp mot Panasonicen. Men selv sistnevnte er så og si umulig å få sett i butikk.

Forslag til lerret er grått rammespent lerret aller helst, eller såkalt Tab-tensioned. Adeo Grey Vision har fått mye skryt. Selv har jeg et godt vanlig nedtrekkslerret fra Projecta som heter ProCinema High Contrast S (lysegrått, med mye sort maskering). Euroscreen Greyline er et annet merke (svensk), men dette har jeg hørt skal ha nokså grov struktur på duken, så det kan virke litt uskarpt, noe du ikke vil når det er snakk om HD-materiale - men det kan godt hende det er bra nok. Bare ligg unna Kingpin og Aview. Det er lerret som lett blir bølgete, og som har laber byggekvalitet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/27/2005 12:45:13 AM #4 av 20
Postet av: magnuswb
Takk for svar. Tror jeg satser på Panasonicen siden den er kommet veldig bra ut i tester, og veldig mange som har den og er fornøyde... Så må jeg bare finne meg en god component kabel fra Denon DVD2200 min. Blir bra å se det fulle potensialet i spilleren...

Jeg skal titte litt på de lerretene du nevner. Har Panasonicen noen særlig grense for hvor stort bilde kan bli før det går utover kvaliteten? Har en ganske stor vegg skjønneru. Men man får vel ikke lerreter som er så særlig større enn 240-250 uten å betale en formue da. Men vi får se vettu.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/27/2005 11:31:19 AM #5 av 20
Postet av: kWern
Når det gjelder størrelse på lerret, så hold deg til tommelfingerregelen: maks bredde på lerret er halvparten av sitteavstand. Dvs. at sitter du 4 meter fra lerret, bør du ikke ha mer enn 2 meter bredt lerret. Mange opererer oogså med sitteavstand som er 1,5 ganger lerretsbredde. Da får du altså 2,66 bredt lerret meter på 4 meters sitteavstand.
Selv sitter jeg 3,5-4 meter unna og har 1,9 meter bredt lerret (92"). Det er mer enn stort nok.
Lerretsbredde avhenger også av høyde opp til lerret, eller senter på bildet. Det ideelle er å se rett frem til senter. Har du lerretet høyt, mener jeg du vil oppleve bildet mer slitsomt hvis du har et veldig stort lerret, kontra et mindre. I dag sitter de fleste som jobber på kontor foran en PC-skjerm, og ser gjerne litt ned på denne. Da er det jo ikke så fint å komme hjem og slappe av foran hjemmekinoen, for så å få whiplash fordi du ser rett opp i taket omtrent....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/27/2005 11:46:35 AM #6 av 20
Postet av: magnuswb
Har et ganske ålreit rom til å ha projektor i. Sitter ca 3-4 m unna veggen. Så på Adeo Grey Vision lerretet, akkurat sånn jeg hadde tenkt det med ramme rundt.

Blir en fin julegave til meg selv dette her! :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/27/2005 1:29:21 PM #7 av 20
Postet av: kWern
Jeg beklager, Magnus, men jeg er redd du får en..... KNALL JUL! ;)

Tror du velger riktig her. Hvis du tar en tur innom Nettdata, så har de både Panasonic PTA700E og Adeo Greyvision rammelerret (sistnevnte bare som 100", men til en hyggelig pris. Fin størrelse for deg.). De selger også projektoren sammen med en Panasonic DVD-opptaker - som er fin hvis du også vil se TV på projektoren. Send de en epost og be om pakkepris (med ovennevnte og f.eks. en Supra komponentkabel og takoppheng hvis du trenger dette), så sparer du nok litt ekstra. Har handlet projektor av de, og er meget fornøyd med leveranse og kundeservice.

Husk å bestille utvidet lampegaranti (Nettdata har nå 2 års garanti også, selv valgte jeg 1 år, da 2 år ikke var et valg før). Om du trenger kalibrerings-DVD må du nesten vurdere selv. Jeg bestilte ikke dette, men man kan alltids bestille dette fra Play.com til samme pris omtrent (£14.99)

Lykke til og håper du blir fornøyd!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/27/2005 3:19:56 PM #8 av 20
Postet av: magnuswb
Jepp! Har Calibrator 3 (eller 2?) dvd'n, pluss THX Optimizer på Star Wars dvd'ene. Skal sjekke opp det med pakker. DVD-opptaker har jeg lite bruk for, men vi får se. Har en veldig god videospiller som jeg kan bruke som tuner også.

Gleder meg til jul! :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/27/2005 3:33:12 PM #9 av 20
Postet av: kWern
"magnuswb" skrev:Jepp! Har Calibrator 3 (eller 2?) dvd'n, pluss THX Optimizer på Star Wars dvd'ene. Skal sjekke opp det med pakker. DVD-opptaker har jeg lite bruk for, men vi får se. Har en veldig god videospiller som jeg kan bruke som tuner også.


Dersom TV er aktuelt, så blir det jo en del bedre over komponentkabel, selv om PTA-700E har en fin RGB-scartinngang (ekstra festlig når man spiller umodifisert PS2 og xbox som jeg gjør). Har ikke sett så mye TV på projektoren, men har TV-kort på PCen som er koblet via VGA.

På fredag løper jeg og kjøper XBOX 360 på Elkjøp. Skal bli tøft med Project Gotham Racing 3 på 92" og 720p oppløsning... :P
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/27/2005 3:38:24 PM #10 av 20
Postet av: magnuswb
Det kan jeg tenke meg! Må nok gjøre det samme etterhvert... Du får stå opp tidlig for det blir nok KØ!

Skal se hva som blir best, hvis ikke får vi investere i et eller annet... :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/28/2005 12:54:41 PM #11 av 20
Postet av: magnuswb
Bare lurer på en ting til. Hvordan er bildet på Panasonicen på HD filmer i 720p?
Er det:
1. ............................SHIT!
2. fytte rakkern for et bilde!
3. litt bedre bilde nå ja!
4. tja. var ikke så mye bedre da, men greit...
5. hmm... står den på 720p HD nå?
:lol:

Og lånte en gang en liten sony lcd data-projektor for data bruk og der var ikke bildet særlig skarpt og detaljert på dvd-film. Hvordan er skarpheten og detaljnivået her? Kan man f.eks telle hårene i 3-dagers skjegget til Tom Cruise? hehe. Bare lurer... 8)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/28/2005 2:26:08 PM #12 av 20
Postet av: kWern
En mellomting mellom 3 og 2, vil jeg si. Så klipp fra Robots i 1280X720p i går (WMVHD). Kjærsten min syntes det var helt fantastisk, og lurte på hvor hun kunne få kjøpt resten av filmen, sånn med en gang... Hun ble litt deppa når jeg begynte å fortelle om HD-DVD og Blueray tullballet, og at HD-filmer nok tar et år, og at Norge er et potitland... Hun ble i litt bedre humør når jeg smelte igang et par episoder med Lost i HD og 5.1 lyd.

Men hvorfor gir jeg ikke bedre karakter?

Jeg har vært så heldig å få se en del projektorer. Mange med 720p oppløsning. DLP-pojektorene er bedre, spesielt de få som har brilliantcolor og DC3 chips. Men disse koster nesten det tredobbelte, og jeg ser regnbueeffekter lett. Men så, helt på toppen, til tross for at den ikke halvferdig engang, er Projection Designs 1080p projektor... Der snakker vi Fy... helv.. sata.... at det går... klyp meg i... WOOOW!!!! - mildt sagt. Med understatement. - men prisen? Regn med prsien på en splitter ny konebil, og du er temmelig nærme (20.000 dollares, por favor!).

Skjegg skal du nok få se litt av hvert av, både fra Cruiser'n og Jack Bauer etter 24 timer. Sone 2 DVDer med høy bitrate er lekkerbiskener. Men vær obs på at du kan komme til å se vertikale bånd og striper i bildet på PTA-700E. Jeg er ikke så plaget av dette, ser det kun litt når pojektoren ikke er skikkelig varm. Les mer om dette her på forumet, eller på avforum.no. Skal du unngå dette, må du opp i pris, over på nye modeller (som nok desverre også har dette), eller annen teknologi (DLP/CRT).

Gudd løkk!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/28/2005 3:37:41 PM #13 av 20
Postet av: magnuswb
Høres bra ut dette egentlig. Er ikke så kravstor når det gjelder bilde, bare det har en viss standard. og jeg regner med bildet på denne er bedre enn bra. og jeg er dessverre ikke den som kan bla opp 30 000 for en projektor. men så lenge den er bedre enn god på dvd og god på HD så er jeg fornøyd. Blir vel en del episoder av Lost i HD her og. Har et par Superbit dvd'r som skal testes, også er jo Ringenes Herre EE, I Robot, Star Wars og diverse andre filmer jeg har noen lekkerbiskener når det gjelder bilde!

Skal være obs på det med vertikale bånd og striper.

Det hadde vært interessant og sett PD sin 1080p projektor ja! Må være en total vill opplevelse, og vinner jeg i lotto eller 40 mill i V75 skal jeg faen meg ha en! :lol:

Må jo si takk for hjelpa kWern! Det har vært til utrolig hjelp det du har skrevet. :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/22/2005 8:06:30 PM #14 av 20
Postet av: magnuswb
må spørre et par spørsmål til. btw, projektoren er underveis.skal åpnes på lørdag! :D

Har PT-AE700 noen ulemper/feil? Konvergens, regnbue etc? Opplevd noe som jeg burde være obs på? Trenger den tid til å "spilles inn"?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/23/2005 8:31:15 AM #15 av 20
Postet av: kWern
Hei igjen. Kan tenke meg du er spent nå. ja. :D

PTA-700 har ikke regnbuer siden det er en LCD-projektor. Men noen ganger den er plaget med såkalt vertical banding - eller vertikale striper på godt norsk. Det er bånd i lysere/mørkere valører, særlig i gjevne flater som himmel og liknende. Dette skyldes at de tre LCD panelene er litt i utakt med hverandre. Et hett tips er visst å skru projektoren helt av etter bruk, og ikke la den stå i standby. Det er visst mulig å rette litt på via servicemenyen (let i forumet her eller på avforum.no, det er en link til en fransk side som forklarer (på engelsk) hvordan man justerer.). Selv er jeg ikke så plaget av dette (men har sett det). De første av denne modellen var mer plaget enn de siste, så firmware har litt å si også. Er det ile, er det bare å sende tilbake. Husk at du har 14 dagers full returrett på nettkjøp.

Ellers så er sortnivået ikke det beste du får på markedet idag, men det skulle bare mangle med tanke på prisen. Grått lerret hjelper, og du kan også skaffe deg en fotolinse og feste på projektorlinsen, et Hoya NDx2 filter er visst det du trenger da (igjen - let på forumet, jeg vet Alex F har en slik linse på sin pana). Denne gir mindre lysutbytte og økt sortnivå, såvidt jeg har skjønt.

Optiske fordreininger har jeg ikke lagt merke til. Gledespinnen som du styrer linsens vinkel med, kan virke litt slarkete og vanskelig til tider, men det går som regel greit. Bare husk å skru den opp og igjen når du flytter den og har funnet riktig posisjon, så den ikke rikker seg senere.
Ellers så er det ikke så mye jeg kommer på i farten. Menyene er kanskje litt dølle, og ikke alltid så godt lagt opp, men det fungerer greit.


Og så må jeg jo få spørre da; hva bestilte du til slutt?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar