Logo

Panasonic AE-700 vs Benq 7800

Skriv et svar
2/28/2005 4:52:28 PM #1 av 15
Postet av: 62deluxe
Sliter skikkelig med å velge prosjektor.
Skal brukes på stue muligens med noe lys, tenker også på noen gardiner som blender for lys altså nesten helt mørkt.

Noen som har noen formeninger om hva jeg blir mest fornøyd med.
Skal brukes til DVD og PS2 hovedsaklig.
Hvor skjemmende er regnbueeffekten på Benq 7800 kontra ScreenDoor på Panasonic AE-700.

Prosjektoren skal ha kastelengde på 3 meter som skulle gi 80" bilde på begge prosjektorene. Titte lengden er også 3 meter så bildet må kanksje tunes litt ned for optimal titte vinkel.

Pæretiden på Panasonic AE-700 kontra Benq 7800?

Håper noen kan hjelpe meg her.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/28/2005 9:40:49 PM #2 av 15
Postet av: Granberg
Hei

Vanskelig valg det der.. :? :)

Jeg tror jeg hadde valgt Panasonicen hvis jeg var deg, men jeg har ikke sett noen av disse selv så jeg kan ikke si noe sikkert.

Du vil neppe bli plaget med Screendoor på Panasonicen.
Du bør skjekke om du er plaget av regnbueeffekten for du eventuelt kjøper BenQen.
Den har veldig bra fargehjul så det er vel egentlig tvilsomt at du ser regnbuer på den i det hele tatt.

Hvis du leser gjennom dette blir det sikkert lettere å bestemme seg:
http://www.projectorcentral.com/panasonic_ae700.htm
http://www.projectorcentral.com/BenQ-PE7800.htm

Lykke til!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/3/2005 6:05:19 PM #3 av 15
Postet av: kongenavdrammen
Her har du to knall bra projektorer men to forskjellige systemer. DLP på BenQ og LCD på Panasonic. Har du gjort deg opp en mening rundt de to systemene. Jeg må si at når det gjelder film titting så ligger BenQ noe forran på kontrast og syns fargene er veldig bra. Men som en allround projector som du ønsker å benyte til spill, kino og data så vill jeg si at Panasonic blir total vinneren. Må jo si at det er deilig med en projektor som støyer lite og det gjør nemlig Panasonic. Den er veldig stillegående iforhold til BenQ som ligger på over 30db.

Har selv hatt BenQ8700 som jeg var veldig fornøyd med og nå sist Optoma H57 som anbefales på det varmeste. Jeg kjører ikke noe særlig data på mine projectorer! Kammeraten min har PE700 og er kjempe fornøyd!

Lykke til!
AudioPro Cinema Master
"Kongenavdrammen"
Just a nickname
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/3/2005 8:41:18 PM #4 av 15
Postet av: 62deluxe
Hva synes du om optoma H57, benq 8700(7800).
Om du skulle velge Optoma H57 eller benq 7800 hva hadde du/dere valgt.

Veier kontrasten(3500:1) på Optoma opp for at den kun har 4 ganger fargehjul mot 5 ganger på benq med kontrast på 2000:1

Hvordan er det med støy på optoma kontra benq 7800.
Hva er egentlig grunnen til at disse relativt dyre prosjektorene har lav ansi lumen kontra billigere som fort har 1500-1600 ansi lumen.
Det første jeg hører når jeg snakker med folk som har "peiling" er "bare sørg for at den har skikkelig mye sånn ansi lumen."

Jeg tenker som sagt å blende stua helt, noen som har forslag til stoff som ikke slipper gjennom lys.

Takker for all hjelp jeg kan få
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/3/2005 11:23:58 PM #5 av 15
Postet av: antiloop
"62deluxe" skrev:Hva synes du om optoma H57, benq 8700(7800).
Om du skulle velge Optoma H57 eller benq 7800 hva hadde du/dere valgt.

Veier kontrasten(3500:1) på Optoma opp for at den kun har 4 ganger fargehjul mot 5 ganger på benq med kontrast på 2000:1

Hvordan er det med støy på optoma kontra benq 7800.
Hva er egentlig grunnen til at disse relativt dyre prosjektorene har lav ansi lumen kontra billigere som fort har 1500-1600 ansi lumen.
Det første jeg hører når jeg snakker med folk som har "peiling" er "bare sørg for at den har skikkelig mye sånn ansi lumen."

Jeg tenker som sagt å blende stua helt, noen som har forslag til stoff som ikke slipper gjennom lys.

Takker for all hjelp jeg kan få


1500-1600 ansilumen er alt for mye til filmbruk! De projektorene som har så høy ansilumen er beregnet for pc bruk/presentasjoner! For filmbruk bør projektoren ha et ansilumen mellom 600-850 og høy kontrast, helst over 1500:1. Jo høyere jo bedre. Jeg har selv Benq PE 7800 i et rom med full lyskontroll og er meget godt fornøyd med bildet! Det kan også sies at jeg er plaget med rengbuer men på PE 7800 ser jeg ingen ting! Hadde Benq 6100 tidligere... :wink:
Trondheim: Byen hvor de peneste damene bor


http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/antiloop
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/5/2005 9:14:41 AM #6 av 15
Postet av: kongenavdrammen
Hei!
Har som sagt hatt både BenQ8700 og nå sist Optoma H57! Jeg må si at Optoma har fått til en skikkelig Kino projektor her. Den støyer langt mindre enn 8700 og 7800. Det at den har et fargehjul mindre er ikke noe jeg klarte å se! De er i spesifikasjonene veldig like. Lik oppløsning!
Men jeg ble litt skuffa når jeg kjøpte 8700. At den ikke var så mye bedre enn 7800 overaska meg litt! Så når jeg fikk prøve Optoma H57 til min Pioneer DV688 med HDMI - DVI så falt jeg pladask. Maken til bilde i den prisklassen hadde jeg aldri sett. Sammen med det utrolig lave støynivået så var jeg ikke i tvil.
Husk at en hjemmekino projektor ikke skal ha så kraftig lys utbytte. Det kan være med å skape feilaktige bilder. Jo høyere ansilumen 1500 og oppover er i hovedsak presentasjons projektorer. Det opptimale er jo at du har 100% lyskontroll der du skal se film.
AudioPro Cinema Master
"Kongenavdrammen"
Just a nickname
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
6/24/2005 9:59:17 PM #7 av 15
Postet av: tommyi
Hei alle.

Jeg har nå lest alt jeg klarer av nettsider og tester av dise 2 proskjektørene, men klarer ikke å bestemme meg. Og selv i denne tråden har ingen klart å gitt et klart svar.

Mine "behov" er Film/Dvd og Xbox. Kommer sikkert til å kjøpe enten/eller begge deler av Xbox 360 og Playstation 3. Hvordan egner disse seg til de nye konsollene som kommer? Får jeg til å kjøre xbox i WS, Xbox 360 i HD, og ps3 uten problem?

Nå koster Benq 7800 rundt 12300,-, og Panasonic AE-700 12700,-. Hvem er BEST!? til mine behov. De er jo så godt som helt like i pris.

Ser at begge prosjektørene er HD ready, men vil HD sendinger i europa bli lik de i USA? Disse er vel satt opp mot USA standaren?

Er helt fersk i dette gemet, så ingen slakting takk :)

Tommy - Fersk
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
6/24/2005 10:27:26 PM #8 av 15
Postet av: Rune
Hei og velkommen til forumet.

Hva som er best er litt avhengig av dine preferanser og behov. Jeg har bestilt meg PTA-E700 av følgende grunner:

Mest stillegående av dem
Høyere oppløsning
Lettest å plassere (den har lens shift)
HDMI inngang

BenQ 7800 har mindre screendoor (rutemønster) og litt mere smell fargene. Men grunnet plasseringsvansker å den relativt lave oppløsningen er denne uaktuell i mine øyne. I den prisklassen har du også Sanyo PLV-Z3 som DVD & Hjemmekino mener er bedre enn PTA-E700. Koster 12.200 nå i helgen på elektrofil messen.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
6/24/2005 10:45:30 PM #9 av 15
Postet av: tommyi
Takk :)

Oppløsninga kommer vel bare til nytte når du kjører pc mot den?

HDMI ja.. Har lest en del om det.. Og når det kommer til lyden så hører ikke forskjell på mp3 og CD, så dette med lyd merker jeg neppe noe forskjell på alikvel (tror jeg). Kabelspagettigmessig vil nok HDMI være kjekt å ha.
Trenger vel da også ny DVD spiller, regner jeg med.

Xbox 360 har vel ikke støtte for HDMI, mens ps3 har 2 porter (om jeg ikke husker helt feil).

Har sett litt på den Sanyo også ja.. Hvorfor kjøper du ikke den da?

Og dette med HD-DVD / Blueray (eller hva de 2 nye formatene det krangles om, heter). De bør vel fungere bra på alle disse prosjektorene?

Hva med de andre spørsmåla mine, vet du noe om det?
Andre må gjerne svare :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
6/25/2005 6:33:43 AM #10 av 15
Postet av: nilsp
Sjekk http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310317&cks=FRO. Panasonic Projector PT-AE700E og DMR-ES10EC DVD-Recorder i en pakke til 12.995,-

Kanskje vektskåla tipper mot Panasonic? (Viftestøy bør telle mye. Screendor er så og si et ikke-issue.) Hadde kjøpt den selv, men tør ikke før jeg har sett hvordan oppfølgeren blir om et par måneder. Håpløst!

Både XBOX360 or PSS3 will spille perfekt på den. (OG Benken.)

Begge vil også kunne vise både US og europeisk HDTV uten problemer. 720p native og 1080i nedskalert. I Europe er det 50Hz, i USA 60Hs, oppløsningene er de samme.

NilsP
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
6/25/2005 7:40:14 AM #11 av 15
Postet av: Bombadil
De tingene som rune nevnet over
Lett å plassere
hdmi
høyere oppløsning
og stillegående

Ville jeg verdsatt høyere en 5 % bedre farger og kontrast. Så jeg ville nok ha gått for pt-ae700.. De er viktigere på en måte. :P
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
6/25/2005 8:08:30 AM #12 av 15
Postet av: tommyi
Ja, den pakken der ser jo fantastisk ut.
Bestiller den på mandag, om ingen kommer med noen "mot-tips".
DVDrecorder er kjekt å ha selv om denne bare tar opp på plater og ikke HD.
Var ikke så mye info der om selve recordern, men den ser grei ut.

De fleste her er vel enige i at dette er et røverkjøp av dimesjoner?

Forslag til lerret til denne pakken da ?
Stua mi er 3.68 brei. Lerretet blir hengede ca 40-45 cm ut fra veggen (pga bokhylle). Så prosjektøren blir ca 3 meter fra lerretet.
Gulv til tak er 2.43 høyt.. Hvor høyt bør den henge?
Skulle funke rimelig greit å kjøre WS da eller? Hvor stor skjerm får jeg ca da ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
6/25/2005 8:16:35 AM #13 av 15
Postet av: Bombadil
Jeg syntes at lerretet burde henge i cirka hode høyde.. kankjse litt høyere, men man må ikke se opp syntes jeg.

For å kalkulere størrelse på lerret og slikt kan denne brukes
http://www.projectorcentral.com/Panason ... or-pro.htm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
6/27/2005 7:01:25 PM #14 av 15
Postet av: nilsp
En tommelfingerregel for hodehøyde er 1/3 fra bunnen av lerretet, litt avhengig av aspect ratio. Sjekk f.eks. http://www.cinemasource.com/articles/sc ... _steps.pdf fra side 11 og utover.

NilsP
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
6/28/2005 6:36:43 AM #15 av 15
Postet av: tommyi
Etter å ha lest i flere forumer og leta omkring ser jeg at stort sett alle anbefaler et grått lerret til denne prosjektøren.
Noen som vet av et BRA lerret, grått, kan kjøre 4:3 og 16:9 til en OK pris ?:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar