Logo

Optisk eller Coax?

Skriv et svar
12/4/2006 9:01:54 AM #1 av 9
Postet av: Twinrehz
Har en DVD-spiller som jeg skal bruke som CD-spiller til en forsterker, fordi budsjettet tillater ikke innkjøp av dedikert CD-spiller. (Ikke at det er så farlig for min del).

Denne DVD-spilleren støtter både optisk og Coaxial, og da lurer jeg selvfølgelig på, er det noen stor forskjell på disse? Hvilken burde jeg velge til overføring av lyd? (Forsterkeren jeg skal kjøpe meg har både Coax og Optisk inngang).

Er det forresten mulig å kjøre DTS på optisk, eller må det gå via coax?
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/4/2006 10:02:37 AM #2 av 9
Postet av: nutts
Du kan velge den tilkoblingen som passer deg best, du vil ikke merke noen forskjell mellom disse to.
Nutt's DVD samling http://home.no/tagstatus/
( under arbeid )

http://www.lmbk.no ( modellbiler )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/4/2006 1:21:35 PM #3 av 9
Postet av: Twinrehz
Okei, hva med DTS?

Og hvor finner man en optisk kabel med liten plugg? Har et lite minijack-hull på datamaskinen som skal kunne passe både til 3,5mm phono-plug og optisk kabel.
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/5/2006 1:49:27 AM #4 av 9
Postet av: Soundispower
DTS funker med optisk iallefall :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/5/2006 9:46:05 AM #5 av 9
Postet av: Twinrehz
Toppers!

Men hva med denne minijack-optisk-greia da? Tror det er noe typ ST-kabel jeg skal ha. Er det vanskelig å få tak i?
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/5/2006 7:49:30 PM #6 av 9
Postet av: Rune
Elkjøp selger disse blant annet.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/6/2006 8:13:14 AM #7 av 9
Postet av: Twinrehz
Oki. Er pris proporsjonalt med kvalitet?
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/6/2006 10:15:14 AM #8 av 9
Postet av: kWern
"Twinrehz" skrev:Oki. Er pris proporsjonalt med kvalitet?

I liten grad. Ved optiske kabler er det svært lite forskjell grunnet signalets art (lys - enten har du det, eller så har du det ikke - er kabelen dårlig eller skadet, opplever du jitter og avbrekk i lyden med ekle kneppelyder)). Coaxkabler er likt oppbygd som antenneledninger - og fører et elektrisk signal som kan forstyrres av andre apparater og signaler - men i svært liten grad, særlig når det gjelder korte strekk er dette uproblematisk.

Kjøp en grei kabel, ikke den aller billigste, men snakker vi over 500 spenn for en 2 meter lang kabel, så bør du tenke deg godt om.

Jeg merker ingen store forskjeller på mine optiske kabler (fra Monster, Supra, Hama, Joytech og noname-kabler). De dyreste jeg har, har jeg kjøpt inn pga lengde (f.eks. 12 m Supra) eller fordi de har fulgt med et annet produkt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/6/2006 1:30:19 PM #9 av 9
Postet av: Twinrehz
Oki.

Spekulerer litt på hvordan jeg skal sette det opp fordi avstanden fra forsterkeren til datamaskina kan bli rundt 2,5-3m, kanskje til og med 3,5 når jeg skal ha ledningen litt rundt omkring så den ikke blir liggende midt på gulvet, eller på noen annen måte slik at den blir revet med (bokstavelig talt) når jeg flytter på noe.
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar