Logo

Oberon 6.1 fra Midgard Audio

Skriv et svar
8/2/2006 11:38:32 AM #1 av 12
Postet av: bloddoping
Er det noen som har erfaring med denne ?
Jeg er rimelig fersk på dette området men tenkte det ville funke til å dra mine fronthøyytalere.
http://midgardaudio.no/www/index.php?op ... &Itemid=45
Må jeg ha to av disse eller holder det med en for å dra et sett høyttalere ?
For a minute there I lost myself.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/2/2006 12:07:05 PM #2 av 12
Postet av: Electra
Hei.

Eg har sjølv 6.1, og her er det mykje for pengane vil eg påstå.

Det her er ei monoblokk. Du må ha to for å få eit stereo oppsett.
Kva slaga høgtalarar har du fra før? Er ikkje sikkert du treng 6.1 da. Kan hende du klarar deg med 4.1 eller 2.1
Mvh
Stian
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/2/2006 4:29:35 PM #3 av 12
Postet av: bloddoping
Mine høyttalere er DALI AXS10K men jeg ble anbefalt av en selger å gå for en møye kraftigere forsterker til disse i front en va min NAD surrond forsterker på 6x100 klarer.
For a minute there I lost myself.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/2/2006 9:08:08 PM #4 av 12
Postet av: boly
Her er det bare og kjøre på med effekt, men skulle tro du kan klare deg med noe mindre. Men med 6.1 har du effekt i mange år.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/3/2006 11:20:23 AM #5 av 12
Postet av: bloddoping
Ja kanskje det blir i litt dyreste laget med to av disse.
Hva med Rotel RB-1080 Stereo Effektforsterker http://www.bmh.no/shop/index.php?page=s ... &Itemid=15
Noen som har noen erfaring med denne ? Ok pris hvertfall....
For a minute there I lost myself.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/6/2006 12:23:18 PM #6 av 12
Postet av: StianG
Se omtale på http://www.audiophile.no Oberon 6.1 er en svært god forsterker til prisen, men man skal være klar over svakhetene den også har. Men til hjemmekino-bruk vil jeg si at disse er mindre fremtredende, særlig om man har mellomklasse-høyttalere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/6/2006 8:36:22 PM #7 av 12
Postet av: boly
"bloddoping" skrev:Ja kanskje det blir i litt dyreste laget med to av disse.
Hva med Rotel RB-1080 Stereo Effektforsterker http://www.bmh.no/shop/index.php?page=s ... &Itemid=15
Noen som har noen erfaring med denne ? Ok pris hvertfall....


Hvorfor ikke 2 slike? http://www.bmh.no/shop/index.php?page=s ... t&Itemid=1
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/15/2006 6:05:00 AM #8 av 12
Postet av: bloddoping
Da har jeg tatt et nytt raid og sjekket dette nærmere. De som har peil anbefaler ikke Midgard sine monoblokker sammen med Dali høyttalere da de vil få en tam lyd. Til nøds kunne det funke med de dyreste høyttalerne til Dali. På hifiklubben anbefalte de å bruke en LYNGDORF AUDIO SDA2175 Effektforsterker http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter ... _Soelv.htm som de mente ville være bænkers. Seøv har jeg aldri vært borti Lyngdorf før. Noen som har noen erfaringer ?
For a minute there I lost myself.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/30/2006 4:25:14 AM #9 av 12
Postet av: Snickers-is
Skal jeg dømme etter de tilbakemeldingene jeg har fått vedrørende Dali-Oberon kombinasjoner så skal det ikke så veldig store nøden til før de velger Oberon.

Selv har jeg ikke hørt dem med andre Dali-modeller enn Helicon 400, Helicon 800, MS 4 og MS 5.

Fikk en liten tilbakemelding her for leden:
Hei Snickers !
Takker for et supert produkt!
Snakket litt med deg hos Audioaktøren på demokvelden.
Har siden oktober hatt på prøve disse produkter:
AVI , Audio aero , Audionet Sam , Holfi 150w , Holfi 250wNB og Usher 150w klasse A .
Kan fortelle at boksene dine slår beina under alle sammen.
Spiller sammen med Holfi pre 5.1 , Marantz sa 15 s1 ,
Dali helicon 400. IR silver signature sign og IR copper
biwiring.
Mener de trenger noenhundre timer for å spille maksimalt.
De blir strammere i bassen og bedre på microdynamikk.
Spiller best med avdempet underlag.
Tror du det er noen hensikt å prøve sølvkabel , event ,
Black magic høytalerkabel?
Igjen tusen takk for et kjempeprodukt!


Jeg er usikker på dette med å kjøre 2x1070. Snakker du om å kjøre brokoblet?

Edit: Sorry Stian, det var jo ikke du som foreslo brokoblede forsterkere.

I såfall er det viktig å nevne de svakhetene dette innebærer. De nevnte høyttalerne har en oppgitt nominell impedans på 4 ohm. Da er det naturlig at de dykker ned i 2,5-3 ohm. Det betyr at hver forsterkerkanal skal jobbe i 1,5 ohm eller enda lavere. Dette går voldsomt ut over kontrollen. I utgangspunktet kunne man sagt at man halverte graden av kontroll, men som regel er dette en ulinjær faktor, og derfor kommer man som regel langt dårliger ut enn en halvering av kontrollen.

Så uansett hvilket merke du skulle velge så anbefaler jeg deg på det sterkeste å velge en større forsterker enn å kjøre brokoblet.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/30/2006 8:27:28 AM #10 av 12
Postet av: orso
"bloddoping" skrev:Da har jeg tatt et nytt raid og sjekket dette nærmere. De som har peil anbefaler ikke Midgard sine monoblokker sammen med Dali høyttalere da de vil få en tam lyd. Til nøds kunne det funke med de dyreste høyttalerne til Dali. På hifiklubben anbefalte de å bruke en LYNGDORF AUDIO SDA2175 Effektforsterker http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter ... _Soelv.htm som de mente ville være bænkers. Seøv har jeg aldri vært borti Lyngdorf før. Noen som har noen erfaringer ?

Har ikke selv hørt Oberon, men har hørt Lyngdor SDAI2175 (den integrerte). Hørte den sammen med B&W 703. Jeg likte den overhodet ikke. Utrolig uengasjerende og kjedelig lyd. Den er veldig nøytral noe som sikkert er en vanesak, men det var tamt og manglet pasjon. Utifra det jeg har hørt er Oberon mindre nøytral enn Lyngdorf. Men noen elsker den nøytrale lyden.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/30/2006 1:11:00 PM #11 av 12
Postet av: Snickers-is
Lyngdorfen er rimelig nøytral, og det er Oberon også, men Lyngdorfen er en anelse lysere. Høyttalerne derimot er ikke nøytrale. De er en anelse lyse i klangen og gir det som mange populært kaller "nøytralt". Imidlertid er det skikkelig gjennomført nøytrale lydbildet det optimale for de aller aller fleste.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/30/2006 1:28:31 PM #12 av 12
Postet av: roffe
"bloddoping" skrev:De som har peil anbefaler ikke Midgard sine monoblokker sammen med Dali høyttalere da de vil få en tam lyd.

Hvem er "de som har peil"? Synes dette høres rart ut, spesielt hvis de samme anbefaler Lyngdorf...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar