Logo

Ny TV, Panasonic TH 42xx ?

Skriv et svar
1/1/2008 9:12:50 PM #1 av 9
Postet av: solo
Hei,

Jeg skal kjøpe ny tv. Vurderer Panasonic sine skjermer på 42", de ser bra ut og bildet de viser fungerer godt i mine øyne.
Spiller lite (har en PS 2 som aldri blir brukt), så den skal i hovedsak benyttes til TV/Film, derfor blir det en plasma.
Har digital TV via GET, men den er ikke full HD i dag. Kommer kanskje en gang..?

Min tv er i dag 4 meter fra der jeg sitter.

Mitt viktigste spørsmål er, trenger jeg en tv som kan vise filmer med full HD kvalitet? Ser jeg forskjell på 4 meter?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/1/2008 9:25:48 PM #2 av 9
Postet av: Rune
Hei og velkommen til forumet.

På 4 meter avstand med 42" mener jeg at du ikke vil få noen glede av høyere oppløsning i seg selv.

Da ville jeg heller prioritert farger, sortnivå og kontrast. Alt som panasonic plasma i den størrelsen er gode til i forhold til prisen.

Det er ikke uten grunn at Panasonic år etter år har vært bestselger i 42" klassen.

Lykke til med valget.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/1/2008 10:38:42 PM #3 av 9
Tror ikke Get vil komme med Full-HD da det krever stor båndbredde og kringkasterne kommer til å sende 720P og kanskje 1080i. Som Rune sier er det andre faktorer en oppløsning som har mye å si, kontrast/sortnivå,fargegjengivelse og bildebehandling er viktigere da du ikke vil klare å skildre Full-HD kontra vanlig HD-Ready; hvis du ikke sitter klistret fast i skjermen. Les mer om dette her: viewtopic.php?f=8&t=10320&p=55599#p55599

Og angående ditt TV-valg støtter jeg deg fullt ut!

Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/2/2008 2:08:43 PM #4 av 9
Postet av: solo
Takk for fine svar!

Nå vurderer jeg 3 modeller:
Panasonic TH-42PX70 42" Plasma TV (koster ca 11000)
Panasonic TH-42PX700 42" Plasma TV (koster ca 14000)
Panasonic TH-42PZ70 Plasma TV Full-HD (koster ca 15000)


Er litt usikker på om jeg skal (eller ikke) kjøpe full HD.. Hvordan blir det med bilde som ikke er av full HD kvalitet på disse skjermene? Klarer de å oppskalere slik at bildet er av en kvalitet som er ok?
Det blir jo en TV som er for framtiden, men det kan jo se ut som at jeg ikke vil se forskjell på bildet engang.. Da er det jo ikke vits. Er 4 meter fra der jeg sitter, ned mot 2 meter fra andre (den dårlige) siden av sofan.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/2/2008 2:30:17 PM #5 av 9
Postet av: moses
Er ingen ekspert, men tror du vil få bedre bilde med PX på vanlige TV-signaler. På en full HD TV må jo signalene oppskaleres ganske kraftig.

Var og så på 42PZ på Siba, men den var kun koblet til Blue-ray. Veldig bra bilde, men som sagt er skeptisk til hvordan den takler SD-signaler.

PX700 har jeg lest mye bra om, men er dessverre klin umulig å få tak i.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/2/2008 8:56:33 PM #6 av 9
Postet av: Stone-
Jeg har 42PZ70 og digital kabeltv fra Canal Digital. Bildet fra dekoderen er helt greit, og jeg kan ikke si jeg ser noe forskjell på bildet kontra det naboen får med 42PX70 med samme signal. Men jeg tenkte litt framtidsrettet, til det i nærmeste framtid blir HD signal enten fra Blue Ray eller HD DVD.... Peis på... Alle er gode TV'er...
| Pioneer VSX-1016 | Yamaha NS-777, NS-444 og NS-333 | Teac DV-3000 | Sony CDP-CX335 |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/9/2008 7:57:20 AM #7 av 9
Postet av: El Gringo
Gå for 42-PX700.
Jeg hadde først en PV70 som jeg byttet inn i en PX700.
Forskjellen var stor, og absolutt verdt merprisen.
Mye bedre antirefleksbehandling av 700.
Mye bedre lyd.
Flere innganger.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/9/2008 8:18:25 AM #8 av 9
"El Gringo" skrev:Gå for 42-PX700.
Jeg hadde først en PV70 som jeg byttet inn i en PX700.
Forskjellen var stor, og absolutt verdt merprisen.
Mye bedre antirefleksbehandling av 700.
Mye bedre lyd.
Flere innganger.


Har du prøvd å koble til PC, isåfall hvordan fungerte det?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/9/2008 11:35:00 AM #9 av 9
Postet av: El Gringo
Har ikke prøvd å koble til PC selv om inngangen er der.
For meg er det ikke aktuelt uansett.
Jeg har 3 PC´er i trådløst nettverk i huset, inkludert laptop, så jeg har rett og slett ingen behov for å bruke Tv´en som monitor.
TV´en ble kjøpt for å se på TV/film, så det var kun bildekvaliteten til dette bruket som hadde noe å si for mitt valg.
Det kan hende jeg kobler den til PC eller Playstation ved en senere anledning bare for å ha prøvd det, men noen permanent løsning blir det nok ikke.

I den tiden jeg hadde PV70, lurte jeg faktisk på om det var noen vits å bytte til PX700 siden PV70 er en glimrende TV, men når 700´en kom i hus var det ingen tvil lengre.
Bildet er merkbart bedre selv om selve panelet er identisk, og lyden er den absolutt beste jeg noensinne har hørt fra en TV.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar