Logo

Ny LCD TV til allround bruk

Skriv et svar
1/5/2008 3:07:02 AM #1 av 11
Postet av: Mawerick
Hei

Jeg planlegger å skaffe meg en LCD TV. Men det er mange produkter på markedet så det er svært vanskelig å velge.

Utgangspunktet var LCD TV, da det til tider kan bli ganske lyst i TV-Stua. Men plasma kan også vurderes.

Budsjettet mitt er opp til 20000, men vil ha noe som gir meg desidert mest for pengene. (Pro mest for pengene)

Når det gjelder størrelse så tror jeg vi setter 42 tommer som maks. Har et TV bord allerede, og har litt over 1 meter i bredden å gå på når jeg har den ene enden helt inntil veggen. Avstanden fra meg til TV er ca 3 meter. Blir ikke noe vesentlig lengre enn det.

Bruk. Som nevnt i tittel så er det allround bruk. Liker å se sport og filmer, så er en typisk stuegris. Men mulighetene for å koble til PC eller xbox må være der.

Hva bør jeg tenke på? Oppløsning? Er det så mye bedre med høyere oppløsning? (1024 x nnn vs 1920 x nnn)? Tenkte å se på dette som en investering, så ønsker noe som varer lenge. Kunne også gjerne tenkt meg å kombinert dette med noe form for surroundanlegg.

Er heller ikke så veldig kravstor, så bagateller bryr jeg meg som regel ikke om. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/5/2008 3:42:30 AM #2 av 11
I din prisklasse er det mange gode skjermer på markedet.

Hvis du ser du mye på tv i dagslys og har en del vinduer er LCD å foretrekke da plasma bruker en glassplate forran skjermen; noe som skaper refleksjoner å bildet vil virke blasst og kontrastfattig. Ser du mest på tv om kvelden og skal bruke den til Tv og film, er Plasma å foretrekke da de har ett høyere kontrast og sortnivå samt en bredere synsvinkel. Hvordan plasma er til PC-bruk er jeg ikkes sikker på da jeg ikke har prøvd dette ennå, noen sier det går greit, mens andre ikke. Så velg det du mener er best for deg og ditt bruksområde.

Så det evige spørsmålet om Full-HD eller ikke, Full-HD i denne skjermstørrelsen er ikke noe å bry seg om da du ikke vil klare å skildre Full-HD kontra vanlig HD-Ready. Det er andre faktorer som kontrast, sortnivå og fargegjengivelse som er viktigere. Hvis dere ikke skal bruke den som PC derimot kan det være en forddel med Full-HD da du får større arbeidsrom på skrivebordet

Jeg gir deg to gode alternativer som du bør vurdere hvis du skal kjøpe LCD. De er Sony KDL-40W3000 og JVC 42DV8. Les test av disse her: http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3725&p=68

Grunnen til at jeg anbefaler nettopp disse to er fordi det er to meget gode tvèr. Sony er kanskje den beste allrounderen og har flotte farger, ett bra kontrastnivå og bildene er skarpe. Men til ditt bruksområde ville jeg tatt en titt på JVC DV8, den er nemlig meget god på bevegelser, jeg så ikke antydning til hakking, bildene er meget glatte. Skal se om jeg får se nærmere på denne snart, ved å koble til PS3. På sortnivå så er den visst ikke like god som på Sony sitt apperat. Grunnen til at JVC sin tv er så gode på bevegelser er bildebehandlingen som heter 100Hz clear motion driveII. Den bruker interpolering mellom linjene slik at bildet skal bli skarpere i bevegelser. 100Hz er egentlig ikke noe du behøver å bry dere om, Hertz altså svingninger per sekund; noe som skal forhindre flimmer i bildet. Jeg har ikke klart å skildre en tv med og uten 100hz og tviler sterkt på at andre klarer det også. Men bildebehandlingen på tvèn er meget god.

Hvis du skal vurdere en plasma i denne prisklassen er det helt klart denne som gjelder:
http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdi ... plid=92455
En kjempepris på produktet

Så her har du litt å velge mellom, Lykke til med TV-valg!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/5/2008 4:27:28 AM #3 av 11
Postet av: Mawerick
Takk for et meget innholdsrik svar.

Likte Sony'en best da, men JVCen er ingen dårlig TV.

Når det gjelder den plasmaTVen til pioneer. Hva skiller den fra Panasonic TH-42PV70 42"? Prisen på panasonicen er en god del lavere, men den har fått gode skussmål.

Ellers, er det noen andre TVer med litt lavere pris man bør vurdere? Nå tenker jeg LCD og grei oppløsning.

Er jo ikke en "TV kjenner", så i praktisk bruk er det ikke sikkert jeg ser så store forskjeller på en TV til 20000 kontra en til halvparten av prisen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/5/2008 2:03:57 PM #4 av 11
Det skal jo bare mangle at de litt dyrere tvène i 20Tusen kronersklassen er bedre en de som koster rundt 13. Det som pleier å skildre mest er sortnivå og kontrastnivå, samt bildebehandlingen er en del bedre og mindre etterslep. Men selv i den prisklassen får man en god tv for pengene. Hvis du skal kjøpe en litt rimligere tv ville jeg sett på Samsung LE40M86BD, Toshiba 42Z3030D og Sony KDL-40T3500.

Her er en side over mange tester:
http://teknofil.no/wip4/aarets_beste_fl ... l?id=23111
Dette kan være forvirrende å se på, men her får du ihvertfall en pekipinn på hvilke merker som ser ut til å være av de bedre.

Angående ditt sprøsmål om Panasonic eller Pioneer, Panasonic PX-70 er en plasma som gir svært mye for pengene, Pioneer har blant annet ett enda bedre sortnivå og er bedre utsyrt, så hvis du vil ha en flatskjerm som du vil være fornøyd med i lengre tid er absolutt Pioneer ett godt valg. Legger igjen en test slik at du kan se hvordan de kommer ut:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3481&p=68
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/5/2008 8:06:21 PM #5 av 11
Postet av: Omez
Jeg holder selv på å lete febrilsk etter det "beste" valget.

Sony KDL-40W3000 er et godt valg og jeg vurderte den lenge, men grunnet noe leveringsvansker så begynte jeg å lete etter alternativer.

Jeg så nylig den nye serien til Toshiba, nemlig XF serien i en butikk og design messig er det lite som slår den.
Det at den har såpass tynn ramme gjør at du får plass til en 46" hvor du ellers bare ville fått plass til 42".
Et annet gode er at du og får godkjenning for større TV av din bedre motpart ;)

Angående spesifikasjoner så er det eneste den mangler mot Toshiba Z serie (som er film serien) 100hz teknologien og litt annet panel. XF serien har samme pris som Z serien og (vel, det er 40" vs 42" og 46" vs 47")
Spesifikasjonsmessig har den det meste.
http://www.home-entertainment.toshiba.co.uk/consumer/products.nsf/pages/lcdplasma-regzaxf-40xf355d?opendocument

Hvis du som meg vil ha både pose og sekk så er det nylig lansert en ZF serie. Den er kun lansert i tyskland som test pr.dags dato, men vil etter ryktene komme til resten av europa rundt mars. Denne vil ha 100hz teknologien og samme panel som Z serien har i dag.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/5/2008 8:11:05 PM #6 av 11
"Omez" skrev:Jeg holder selv på å lete febrilsk etter det "beste" valget.

Sony KDL-40W3000 er et godt valg og jeg vurderte den lenge, men grunnet noe leveringsvansker så begynte jeg å lete etter alternativer.


Du får den her til 18Tusen:
http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdi ... plid=54266
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/5/2008 8:43:38 PM #7 av 11
Postet av: Mawerick
Ser den Samsungen koster 5-6000 mindre enn Sonyen. Er det bare detaljer som skiller dem, eller er det noen store vesentlige forskjeller?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/6/2008 2:59:02 PM #8 av 11
Syntes egentlig jeg har svart på dette over, det skal være bedre fargebalanse, bedre dybde og skarphet samt bedre behandling av analoge signaler.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2008 8:09:45 PM #9 av 11
Nå får du også Sony W3000 til 16 Tusen på Netshop, så det er ett meget godt valg; her får du mye for pengene!

Lykke til videre!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/7/2008 11:58:24 PM #10 av 11
Postet av: Mawerick
Ja, mulig å få den til 15-16000. Jeg tror det blir denne da. Så trenger jeg noe brukbar lyd til denne. Skal tråle litt igjennom de andre seksjonene for å finne noe lydsystem som passer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/8/2008 7:02:35 AM #11 av 11
Du får gi en tilbakemelding på hva du syntes om den :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar