Logo

Nad T753 + B&W

Skriv et svar
1/14/2005 10:44:06 PM #1 av 22
Postet av: kjartan
Hei

Er det noen som har erfaring med NAD T753? Vurderer å kjøpe denne og bruke denne sammen med B&W 640i i front. Vil også kjøpe B&W LCR60 S3 Senterhøyttaler (eller LCR600), og B&W DM600 S3 Bakhøyttalere.

Eller er det et bedre alternativ med denne (som er 1k billigere):
DENON AVR-2105 Hjemmekinoreceiver.

Har ikke hatt surround-system før, men ble anbefalt å holde meg til samme høyttaler merke og helst i samme serie. Det blir derfor til at jeg kjøper høyttalere hos Hifi-Klubben og dermed også forsterker derfra.

Mvh Kjartan
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/14/2005 10:46:17 PM #2 av 22
Postet av: Rune
Nad sin 7x3 serie er svært plaget med susing og egenstøy. Det gjelder fra de rimeligste til de største. De ble oppgradert for noen mnd siden, uten at det ble helt bra av den grunn. Ville satset på Denon.

PS. Enkelte mener jeg er alt for kritisk til denne støyproblematikken slik at du bør teste selv om du syns det er et problem.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/14/2005 10:50:27 PM #3 av 22
Postet av: kjartan
Det hørtes ikke særlig interessant ut da nei. Vil DENON AVR-2105 spille bra med nevnte høyttalere? Eller "bør" jeg investere i en større modell då? NAD har generellt rykte for å være strømsterke, det er derfor jeg hadde sett meg ut denne.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/14/2005 10:56:43 PM #4 av 22
Postet av: Typhoon7
Ikke at NAD er dårlige receivere/forsterkere, men jeg må si meg enig med Rune om at egenstøyen til tider er plagsom.

Jeg ville også valgt LCR600 istedenfor LCR60. Mye mer dynamikk etter min mening.
Hørte på denne på Denon AVR 2805 når jeg byttet høytalere.
Endte dog ikke opp med B&W, men Denon ble det (2805).

Hvis valget står mellom NAD og Denon ville jeg valgt Denonen.

EDIT: Kan du strekke deg til AVR-2805 er ikke jeg i tvil. Her får du fullverdig romkorreksjon. Den er meget bra. Gjorde underverker i min stue. Forforsterkeldelen er også meget bra etter min mening, prisen tatt i betraktning.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/14/2005 11:09:50 PM #5 av 22
Postet av: kjartan
Har såklart veldig lyst til å kjøpe meg en best mulig forsterker. Men synes egentlig at 2805 er litt over budsjettet denne vinteren. Hadde center og bakhøyttalerene vært billigere hadde det ikke vært problem, men disse koster jo ca 7k tilsammen. Er vant til å se film med et stereo system, og det vil derfor uanz være en stor forbedring og få meg et surround system. Vil forbedringen være slik at jeg, med utrente ører, fort hører forskjell, dersom jeg sammen ligner 2105 og 2805?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/14/2005 11:18:27 PM #6 av 22
Postet av: Typhoon7
Jeg har ikke testet 2105 opp mot 2805. 2105 har kun auto-oppsett med mikrofon ikke romkorrigering. Setter du deg ned og justerer manuelt skal du kunne få tilsvarende romkorrigering, men det kan bli mye jobb.

Se vedlagte link om Teknikerens sammenligning. Han har hatt begge. Vi hadde en diskusjon på dette tidligere.

http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=1231

Hvis han ser denne tråden kan han sikkert gi deg en bedre forklaring enn meg.

Send han evt en PM.

Men for all del, 2105 er en bra reciever det også. Tror ikke du gjør noen feil der :D

EDIT: men hør også på NAD. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/14/2005 11:22:19 PM #7 av 22
Postet av: kjartan
Takk for gode råd :)
Så dette emnet rett etter at jeg svarte på mitt. Har stort sett spesifisert søkene mine til nad....virket som forskjellen kunne merkes ja. Tror nok valget blir vanskelig....får ta en tur å høre forskjellen på klubben, og håpe på at selgeren ikke er av de beste dersom jeg hører liten forskjell ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/14/2005 11:31:45 PM #8 av 22
Postet av: Typhoon7
Vet ikke hvordan det er å få kjørt romkorrigeringen der, men hør med dem.

Be om å høre med og uten.

Bare husk at opplevelsen kan bli en helt annen hjemme hos deg, hvor du har møbler. Disse påvirker både positivt og negativt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/14/2005 11:42:01 PM #9 av 22
Postet av: - MaRe -
"Typhoon7" skrev:Vet ikke hvordan det er å få kjørt romkorrigeringen der, men hør med dem.

Be om å høre med og uten.

Bare husk at opplevelsen kan bli en helt annen hjemme hos deg, hvor du har møbler. Disse påvirker både positivt og negativt.
'

Møblene påvirker mer enn man tror altså. :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/15/2005 10:58:19 AM #10 av 22
Postet av: mariusm
har hørt noe om at denon og B&w kan bli en dårlig kompinasjon. b&w sin dm 600 serie har ganske "spisse" diskanter, og med denon forsterker kan vist lyden bli litt skarp. har hørt denon og b&w selv, og jeg synes ikke lyden var noe spissere enn hva den er på mine (dm 602 s3).

men det er smak og behag

dette med 2105 og 2805: det hadde jo vært litt rart vist ikke 2805 ga bedre lyd. den er betraktelig dyrere, derfor dyrere komponenter og mer effekt, noe som gir bedre lyd
Mvh
Marius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/15/2005 6:30:05 PM #11 av 22
Postet av: Lazyboy
"kjartan" skrev:Det hørtes ikke særlig interessant ut da nei. Vil DENON AVR-2105 spille bra med nevnte høyttalere? Eller "bør" jeg investere i en større modell då? NAD har generellt rykte for å være strømsterke, det er derfor jeg hadde sett meg ut denne.


Jeg kjenner ikke til DM 640i, men går ut fra at det er en av de større høyttalerne i en tidligere DM-serie. Disse vil nok helst ha en del effekt, og jeg mener T753 har en mye bedre dimensjonert strømforsyning enn AVR-2105, og vil gi mer effekt. Denne "støyen" som alle snakker om, tror jeg er overdrevet. Har selv T753 og DM603 S3. Den eneste støyen jeg merker, er en knapt hørbar susing i høyttalerne når recieveren står på, og det ikke spilles noe i det hele tatt.. Så jeg vil nok anbefale den :D
Learning.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/15/2005 9:15:41 PM #12 av 22
Postet av: kjartan
DM640i er forgjengeren til DM604i med to 8" bass, 6,5" kevlar mellomtone + diskant. Hifi-klubben anbefalte en stor forsterker til disse (sendte mail for tilbud og råd). De anbefalte derfor minimum NAD T753 eller Denon AVR-3805. Nå kan vel disse anbefalingene være litt "slagspreget" men noe sannhet er det sikkert i det.

Dersom en ser bort fra denne "støyen". Spiller NAD like musikalsk og bra som Denon sine forsterkere? Bruker nå en integrert Marantz som spiller bra ifølge mine ører. Som Rune skriver kan nok oppfattelsen av støyen være individuell, og at det derfor er smart av meg å høre på NAD også.

Ser at det på dette forumet og andre nettsteder at NAD generellt er lite nevnt i hjemmekino-sammenheng. Noen som har noen formeninger om dette?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/15/2005 9:32:48 PM #13 av 22
Postet av: Typhoon7
Du bør høre på NAD også ja.

Jeg har en kamerat som kjører NAD sammen med B&W. Jeg synes denne komboen fungerer bra. Ikke helt min lydtype, men det er heller ikke fasiten. :)

Ikke alle er "plaget" av denne susingen, så gi NAD en sjanse

Spekulasjon:
En mulig grunn til at det nevnes lite kan være denne susingen. Det kan jo være at de som opplever denne som plagsom ikke anbefaler og derfor kjøper ikke folk dette. Rykter sprer seg fort og kan få potensielle kjøpere til å velge det bort uten å gi det en sjanse.

Det beste tipset jeg kan gi er å høre selv. Det er [u]du[/u] som skal være fornøyd. Vi har alle forskjellig smak.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/23/2005 5:14:01 PM #14 av 22
Postet av: kjartan
Kjøpte meg DENON AVR-2805. Kjempefornøyd med denne. Hørte på NAD T-753 også, likte lyden godt fra denne også. Men den hadde ikke samme romkorreksjon som Denon. Susingen kunne jeg ikke høre noe til. Hifi-klubben opplyste meg om at denne susingen nå skulle være borte, de har fått inn den nye versjonen av Nad's hjemmekino-forsterkere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/17/2005 12:07:30 PM #15 av 22
Postet av: JRF
Jeg har NAD T-753 sammen NAD T-533 koblet mot B&W 602S3, LCR60 og DS6S3 og jeg synes dette er en meget bra kombinasjon. Når det gjelder egenstøy så hadde min gamle T-742 dette problemet men dette er fjernet fra NADs produkter nå. På esken til min T-753 var det et gult klistremerke som visstnok var et tegn på at dette var en oppgradert versjon hvor støyen var eliminert. Mitt anlegg er helt støyfritt...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar