Ikke så mye spikra detaljer ennå, men uhorvelig mange tanker i skallen...
Har i det siste vært på noen visninger på hus som i første omgang virket å passe inn på både mine og fruens kriterier...men ikke alltid lett å kombinere
Jeg vil ha et rom i u.etg (kjeller). Helst med betongdekke mellom kjeller og 1.etg, men dette er ikke en forutsetning. Viktig med full takhøyde 2.45m.
Med mine høyttalere må/bør rommet være minimum 30m2, og bredden bør være minst 4m.
Det er i utgangspunktet ikke så viktig om kjelleren allerede er innredet, da vi antar at det meste må rives ned allikevel (Det meste av materialer kan "gjenbrukes". Jeg vil ha mitt rom på >30m2, og fruen vil ha TV krok med bar løsning samt vi vil sette pris på litt plass for et billjardbord (noe vi alltid har ønsket oss). U.etg er m.a.o påtenkt KUN rekreasjon: Kino, TV, spill og musikk=Gøy!
Vanligvis er bredde på hus i dag minst 7,5m og dette kan da antas som å kunne bli lengden på nytt kinorom. Jeg vil trekke fremre vegg ca 1,5m slik at anlegg kan plasseres bak lerretsveggen. Denne veggen har jeg sett for meg å kle med 2 lag gips, slik at denne ikke på noen måte vil settes i "bevegelse". Mine Jamo høyttalere vil henges opp på veggen, og de 2 sub'ene vil bli delvis felt inn i veggen. Før lerret henges opp, vil jeg kle vegg med sort filt av samme type jeg benyttet i min gamle kino.
Høyttalerne vil alle i front bli "plant med lerret", slik at jeg kan benytte sort høyttaler "filt" under lerret for å skjule høyttalerne (også sub'ene). Dette fungerer meget bra, og selges rimelig på Biltema av alle steder
Når det gjelder innredning, tenkte jeg leeenge på å ha 3 rekker med skikkelige KINO stoler, men har etter heftig møtevirksomhet med fruen funnet at vi egentlig sitter bedre i helt vanlige sofa/reclinere fra Ikea/Living. Har da også sett nytten av å bruke 1stk rumperister pr sofa, istedet for flere montert i hver enkelt stol....
På Living har de noen fine 3.setere hvor ryggen på hvert enkelt sete kan legges ned...ypperlig og mye rimeligere enn bruk av dyrere reclinere!
2stk av disse plassert på forhøyet "platå" vil gå greit tror jeg. Denne gang vil jeg fylle sand/glava i hele platået, da jeg var plaget av ressonans i dette tidligere i garasjen...
Vil i tak fortsatt benytte innfelte spotlights. Bak vil jeg i hvert hjørne kutte av hjørnene i 45grader, da jeg mener dette vil hjelpe bra på surround i et 7.1 oppsett og dipole høyttalere.
For ikke å få for store flater på veggene, vil jeg bygge kasse rundt i taket som før, men også "bryte opp" veggflatene med falske "søyler". Mellom hver "søyleseksjon" vil jeg fra gulv og 120cm opp på veggen legge lyddempende plater.
I taket vil perforerte akustikk plater benyttes. Disse har jeg funnet hos Optimera i Sandnes.
Alle filmer og "veggpryd" skal ikke settes i selve kinorommet, men istedet plasseres utenfor i gangen/hallen.
Det er nok av planer ja, og vi nærmer oss målet. Alt utstyr er byttet ut på lydsiden, sitter igjen kun med projektoren fra det "gamle" oppsettet.
Har boden full av elektrisk utstyr som er kjøpt inn... (spotligts og dimmere mm).
Har sett oss ut at å benytte x.10 basert kontroll på styring av lys, Audio/video, gardiner/maskering samt varme og friskluft (Har også en skikkelig stor, nærmest lydløs vifte til formålet, type Villavendt med kontroll). x.10 er rimelig, og svært enkelt å bygge ut. Har greie tilhørende LCD kontrollpanel og kan også styres "remote" via PC software.
Vel...takk for at jeg fikk lufte ut mine tanker her da...