Logo

Messe i Horten

Skriv et svar
9/29/2008 7:48:32 PM #31 av 41
Postet av: orso
Så noen bilder fra noen rom jeg knapt lyttet til noe. Slanke høyttalere er ikke så veldig spennende. Angrer litt på at jeg ikke brukte tid hvor BelCanto elektronikk ble bruk. Fikk nemlig høre senere at det var ICE.





Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/29/2008 8:03:00 PM #32 av 41
Postet av: orso
Dette var et morsomt anlegg. God dynamikk, driv i musikken, fin og åpen mellomtone og fyldig bass. Neppe det mest åpne, detaljerte og korrekte, men artig å lytte til. Diskanten var derimot ikke bra. På litt lyse toner, skrek den i ørene. De hadde prøvd seg med noen plater på sidene til å dempe, men var nok altfor tynne til å gjøre noe særlig. Ble nevnt at anlegget ikke var innspilt, så det kan ha hatt en innvirkning.

Omega høyttalere til gunstig pris. Kult dette.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/29/2008 8:14:38 PM #33 av 41
Postet av: orso
Neste rom tilhørte Hifi stasjonen. Fikk en sånn merkelig følelse der. Veldig stivt og litt andaktig. Gutta som styrte og stelte klagde på rommet og sa det sugde ut all lyden og var overdempet. Syntes dette ikke var gale. Ikke vanskelig å høre at at dynamikken var i orden og at bassen i høyttaleren hadde bra potensiale. Ellers bra åpent lydbildet, men merket at på en sang så ble diskanten veldig pågående. Høyttaleren brukte super tweeter i tillegg til vanlig diskant. Burde da ikke stikke seg så mye ut diskanten hvis rommet var overdempet? Elektronikken fra VTL tror jeg er grisedyr uten jeg har så stor tro på sånt...
Men høyttalerne (Reference) var spennende.



Jeg ble jeg forresten nektet å høre på medbrakt musikk noe som var skuffende. Sa at høyttalerne lå i prisklassen jeg vurderte og fikk da beskjed jeg kunne kommer etter 18.00 på søndag. Sa da at jeg skulle reise før. Fikk da til svar at jeg kunne få levert de hjemme til prøve. Kommer dere til Bergen også spurte jeg. Ikke noe problem sa gutta. Så servicen var i orden her. :) Spørs om det gjaldt hvis jeg kun var interessert i høyttalerne og ikke elektronikken. :?: Ser at prisene på hjemmesiden deres på VTL ikke er oppgitt, men man må kontakt....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/29/2008 8:19:28 PM #34 av 41
Postet av: orso
Hadde sett fram til å høre MBL høyttalerne med rundstrålende mellomtone og diskant. Desverre fikk man ikke det da de ikke hadde fått høyttalerne til å spille skikkelig i det lille rommet. Statvihøyttalerne lyttet jeg ikke til. Ellers hadde de en monoblokk som var omtrent stor som en kiste som en påpekte. :lol:
Forresten hyggelig denne Marius som sto i rommet.



Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/29/2008 8:26:15 PM #35 av 41
Postet av: orso
Amphion høyttalere med The Lars nyutviklete rørmonoblokker. De hadde volumkontroll, slik at man kunne koble rett fra kilde. Utrolige flotte disse rørtrinnene. Det låt ganske greit det lille jeg lyttet til anlegget. Rommet var håpløst smalt. Golden Horn diffusorer og Varitune helmholtzresonatorer ble brukt som akustiske tiltak. Prøvde å kjøpe meg en Varitune, men det gikk ikke fordi det ville da ha blitt kluss i fortollingen for svensken.

Prisen på The Lars monoblokker var ikke helt bestemt, men ble nevnt en svimlende sum på 300k! Det er for dumt eller hur?



Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/29/2008 8:31:40 PM #36 av 41
Postet av: orso
Audio Note høyttalere. Stakk bare hode så vitt innom.

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/29/2008 8:37:53 PM #37 av 41
Postet av: orso
Maxwell Hi-Fi var uheldig med rommene. Knøta små. Hørte på Chario stativhøyttalere på lørdag som kan kimtes bak på gulvet i bildet. Disse er virkelig bra til prisen, 4k. Er man ute etter rimelige høyttalere, tror jeg ikke man kan trå feil med disse.



På søndag da jeg var innom igjen, spilte de litt forsiktig musikk uten bass (grunnet det lille rommet) på de store Charioene. Låt varmt og romantisk men ikke spesielt nøytralt kommenterte jeg. Fikk til svar at mye annet låt klinisk og kaldt og dette var egentlig mer nøytralt. Fikk i grunnen noe til å tenke på der. Ikke umulig det er noe i det.

På det andre rommet har jeg ikke noe bilde, men der var det bl.a. Harbeth og Opera.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/29/2008 8:40:44 PM #38 av 41
Postet av: orso
Art høyttalere med masse diffusorer i rommet. Virket spennende disse høyttalerne det lille jeg lånte øret til de. Ballong rør.

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/29/2008 8:43:34 PM #39 av 41
Postet av: orso
I dette rommet spilte både stativhøyttalerne på lørdag og de gulvstående på søndag bra. Spesielt de gulvstående imponerte og var totalt sett noe av det beste. Response heter de og koster 63k. Ble brukt en del fornuftig demping i rommet med rockwool.

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/29/2008 8:58:38 PM #40 av 41
Postet av: orso
Ok, nå pøser jeg på de siste bildene her.


Usher, EC elektronikk og en liten REL sub. Låt bra syntes jeg da jeg sto på siden i rommet. Litt typisk EC med en del varme og ikke så veldig gjennomsiktig, men likte det ganske bra. Da jeg satt i sweetspot i sofaen og spilte egen musikk, låt det ikke så imponerende. Da var en del grums i lydbildet.





Ingen av disse rommene brukte jeg noe særlig tid. Virket til å låte helt greit i begge, men ikke noe som imponerte noe stort.



Rommet med Klipsch. Vanskelig rom med veldig nærme vegger. Alikevel var det ikke ille. Hørte litt på de store gulvstående og de hadde virkelig party faktor. Bass og dynamikk er ordene.




Usher D2 var svære. Ble litt skuffet første dagen, men det kan ha vært musikken som ble spilt. Fikk bedre opplevelse senere da fikk servert litt Paul Simon krøtt. Men diskanten ble uansett for avrundet. Forventer meg mye mer av høyttalere til 200k, men de har nok et helt annet potensiale ville jeg tro.

Det var også et rom med PSB høyttalere og noen nederlanske fulltone elektrostater. PSB høyttalere spilte bra til rocke musikk, mens elektrostatene hadde nesten null bass og var skuffende.
Synd at ikke man fikk høre noe dyrere fulltone elektrostater fra QED eller Martin Logan.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/29/2008 9:09:39 PM #41 av 41
Postet av: orso
"Typhoon7" skrev:Bomholt: Hvilket oppsett imponerte deg mest?

Vanskelig å si. Noe var bra på noen områder og noe annet bra på andre områder. Når det gjelder flytting av luft, dynamikk og bassfundament så var selvfølgelig Avantgarde imponerende. Men det viktigste er totalen. Tror nok da jeg vil sette Von Schweikert øverst da, men de var langt ifra perfekte. Reponse muligens på en andre plass. De hadde stram og bra bass, var dynamiske og generelt et lydbildet som satt bra.

Men det var ingen som imponerte med bakoversveis lyd. Det hadde jeg heller ikke forventet. Jeg tror det er mulig å få til selv i vanskelige rom, men da må det gjøres mye større/bedre akustiske tiltak og gjerne kombinert med DRC/DSP lydkorreksjon. Rart at ingen gjør det. En del hadde gjort en del akustiske tiltak, men mye feil etter min mening. Enten bare diffusjon eller for tynne og feilplasserte absorbent plater.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar