Logo

Komplett hjemmekino til 12000 kr?

Skriv et svar
5/4/2008 1:28:21 AM #1 av 16
Postet av: pycno
Heisann, jeg leter etter et nytt stereo/surround-anlegg til å supplere min prosjektor. Anlegget skal stå i et kjellerrom på 12 kvadratmeter, jeg må vise hensyn til naboer så det er begrenset hvor høy lyd jeg kan spille av.

Har kommet frem til disse delene som jeg syntes ser veldig lovende ut - eller kan jeg overleve med en rimeligere receiver?

Receiver:

Kr 7.690,-
Yamaha RX-V863 7X105W RMS,RIAA inng., YPAO, zone2 ,iPod dock, HDMI

Høytalere:

Dynavoice M-65 pakke i Calvados farve
Kr 3.990,-
Optoma HD800X; Yamaha 663; Jungson 2x200w; Dynabel S23; Denon 2800 MKII; Xindak FS-1 og FA-1 kabler
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/4/2008 6:56:51 AM #2 av 16
Postet av: Blueflame
Komplett pakke til den pris klassen ville jeg nok kikket etter noe pent brukt på nettet. Kikk evt. på finn.no
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/4/2008 7:24:12 AM #3 av 16
Postet av: Blueflame
Personlig ville jeg nok lagt på et par tusen lapper til og gått for denne pakken fra HiFi klubben.


DALI Concept 6 - Kirsebær, Høyttalere kr 4,396.00 kr
DALI Concept CT - Kirsebær, Senterhøyttaler kr 1,198.00 kr
DENON AVR-2308 Hjemmekinoreceiver 4,998.00 kr
DALI AW8 - Sort, Subwoofer kr 2,498.00 kr
ARGON 6110S - Ahorn, Høyttalere 996.00 kr

TOTAL 14,086.00 kr
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/4/2008 7:43:51 PM #4 av 16
Jeg må faktisk si at det forslagget du har satt opp der i utgangspunktet støttes delvis fra begge to. Jeg støtter recivervalget til Pynco 100%, har hatt mange trivlige møter med forskjellige Yamaha modeller og det er like hyggelig hver gang nå.(Har desverre ikke fått hørt 863 ennå) Yamaha spiller meg engasjement og trøkk både til musikk og stereo, den er også godt utstyrt med tilkoblinger. Lillebroren 683 ble testet i forrige nummer av "Hjemmekino" sammen med 6 andre budsjettrecivere og 683 ble testvinner. Anbefaler deg å lese denne guiden etter hva du bør se etter ved kjøp av reciver:
viewtopic.php?f=30&t=10936

Når det gjelder høytalervalget, du finner ikke noe bedre surroundpakke til den prisen M65 tilbyr vil jeg påsta, men det kan være lurt å legge litt mer penger i det å kjøpe Consept 6 som Blueflame påpeker, Consept 6 er behagelig i toppen og spiller balansert og godt, det er også godt med trøkk i de.

Husk at du kan benytte deg av angreretten hvis du finner ut av noe annet, mange butikker tilbyr også hjemlån slik at du kan få prøvd det i ditt eget hus og omgivelser-

Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/4/2008 9:51:59 PM #5 av 16
Postet av: Cowboy
Har ikke forutsetninger for å gi deg gode råd her - til det har jeg hørt for få ulike oppsett i prisklassen. Jeg har selv et kinorom på 12kvm og har en meget habil løsning med Proson høytalere. De gjør en strålende jobb, men... Om det mest skal være et kinorom så må du aldri finne på å droppe en sub - og den du velger må minst være på 10". Selvfølgelig er en sub lite nabovennlig - men for å hente frem de dype frekvensene som finnes i film, så kommer du ikke utenom. Hva gjelder musikk, så er det ytterst sjelden at det jobbes med så dype frekvenser som på film - så der kommer du nok helt greit i mål med et godt lydbilde med M65. Men skal du på kino - og det skal du jo - så må du ha en sub!
:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/4/2008 11:11:18 PM #6 av 16
Postet av: Zleepyme
Støtter Cowboy der. Sub er Viktig uansett størrelse på fronthøyttalere. Man kan prøve uten for å teste før man går til innkjøp. Men på høyttalere og reciver i denne prisklassen er F.eks reciveren ikke strømsterk nok alene til å utnytte potensialet i høyttalerne(dvs mindre bass) og da er en subwoofer nesten uvurderlig. Både for å avlaste høyttalerne og reciveren. Og Går man for Concept6 pakken, så bør man ha minimum en 10" ingen regel, men elementet bør egentlig ha større diameter en det som står i evt frontene. Det finnes 8" der ute som spiller monsterdypt, men de koster også en good del:) Anbefaler å se på XTZ 10" eller 12"
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/5/2008 12:22:12 AM #7 av 16
Postet av: pycno
Sub tar jeg til neste lønning, får meg ikke til å bruke så store beløp på så kort tid.. Men det er veldig merkelig hvordan hjernen fungerer, noen steder sparer vi mens andre steder sløser vi som bare det. Ene skapet på rommet mitt er fullt av airsoft-utstyr og våpen, det er gått med minst 30,000kr der. Er ganske sykt å tenke over, men angående anlegg så er jeg sikker på at jeg blir storfornøyd med det jeg har kommet frem til. Eneste som jeg stusser litt på er plassering - det vil stå et arbeidsbord under lerretet så høytalerene må stå på hver sin side av lerretet for å få plass og ikke dekke til. På tegningen nedenfor har jeg skissert inn det viktigste, jeg gjetter at det går helt fint å sitte så nærmt fronthøytalerene men det er uvant å se høytalere plassert så nærmt sitteplassen.. Avstanden fra øre til fronthøytaler kan jeg tenke meg ligger rett i overkant av 1 meter, dette kan jeg måle opp når jeg kommer hjem.

Optoma HD800X; Yamaha 663; Jungson 2x200w; Dynabel S23; Denon 2800 MKII; Xindak FS-1 og FA-1 kabler
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/5/2008 6:30:50 AM #8 av 16
Postet av: Blueflame
Å kjøpe litt og litt er nok ingen dum ide. Hvis du begynner med receiver og frontene, og du kan legge litt ekstra i de siden du ikke kjøper alt på en gang, så vil du jo også få knall god lyd i stereo tils du får kjøpt inn resten. Ang. sub er jo den ZTX 10" eller 12" knall bra, bedre enn den Dali jeg satte opp. Går du for den Yamaha'en som Tommy(actionchicken) nevner og Dali Concept 6 front, så har du en knall god start. Deretter ville jeg kjøpt XTZ subben, og så surround høyttalerene inkl. senter'n.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/5/2008 5:25:22 PM #9 av 16
Postet av: pycno
Jeg beveger meg vekk fraa aa lage et oppgraderingsprosjekt, dette anlegget blir bra nok.

Jeg tenkte aa kj0pe Yamaha 633 receiver til 4990,- da kan jeg brukene lappene som spares der til sub.

Hadde jeg hatt XTC-h0ytalere ville jeg ikke vaert i tvil om hva jeg skulle ha kj0pt (XTC), men med Dynavoice h0ytalere sp0rs det om ikke det vil laate bedre med Dynavoice sub,


Dynavoice 10 tommer
http://surround.no/product/442239/_Dyna ... farve.html

XTC 10 tommer
http://surround.no/product/428729/_XTZ_ ... _Matt.html
Optoma HD800X; Yamaha 663; Jungson 2x200w; Dynabel S23; Denon 2800 MKII; Xindak FS-1 og FA-1 kabler
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/5/2008 8:39:34 PM #10 av 16
Postet av: Zleepyme
På subwoofere vil ikke dett virke inn i det heletatt. Liten forskjell hvilket merke subben er. Bassen har ingen lydsignatur som vil skille mellom merkene. Der er det desto verre med f.eks senterhøyttalere osv... Men XTZ er nok et bedre kjøp. En bedre sub rett og slett.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/5/2008 10:15:46 PM #11 av 16
Postet av: pycno
Oki, og det forklarer vel og litt hvorfor Dynavoice surround-pakken inneholder en Prozon subwoofer :P

http://surround.no/?page=modules/product&id=421335
XTZ subwoofer er lagt til på handlelisten, tusen takk for hjelpen!


Så litt flisespikkeri på receiveren - den ekstra HDMI-kontakten til 863 klarer jeg meg uten og jeg vil ikke få behov for flere HDMI-kontakter eller enheter på dette rommet. Derfor virker det som at 663'en blir like grei - den konverterer fra analoge bildesignaler til digitalt men kan ikke oppskalere. I tillegg har den rundt 10w mindre per kanal.

Den eneste kilden som eventuelt vil kunne oppskaleres blir dvd-spilleren, men jeg kan vanskelig tenke meg forskjellen skal være særlig stor her. Kan godt tenke meg oppskalering i mange tilfeller vil gjøre mer vondt enn godt. Men hva tror dere? Er muligheten for å oppskalere dvd-filmer verd to tusen ekstra?
http://www.homecinemachoice.com/reviews ... 800MK2.php
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/5/2008 10:42:05 PM #12 av 16
Postet av: Cowboy
Nå er dette på rett vei! :) Oppskalering? Tja - det kommer litt an på hvilken projektor du ender opp med - noen av dem gjør den jobben best selv - oppskaleringen altså. Men når det gjelder HD lyd, så er det vel ikke til å komme fra at HDMI innganger er gode å ha.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/5/2008 10:51:51 PM #13 av 16
Postet av: Zleepyme
Kan være lurt å tenke litt framover. Litt kjipt om det plutselig blir for få HDMI innganger. Har allerede brukt opp to på min, og jeg har ikke engang fått meg BR spiller enda;) Men to høvdinger er som sagt mye penger for en ekstra hDMI, samt oppskalering. På den annen side, så er det faktisk bedre med en for mye en en for lite... Hadde Denon min i Ti år før jeg byttet den ut nå, å det sier litt om tilkoblingene på den;) (4x optisk og alle var i bruk, pluss en koaksial digitalkabel)
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/6/2008 12:35:49 AM #14 av 16
Postet av: pycno
De to HDMI-inngangene brukes til PC og Playstation, komponent-inngangen får Denon-spilleren. Dette er tilstrekkelig på dette rommet, HD-opptaker, satelitt etc. er i et annet rom.

Prosjektoren er en Optoma 800X, jeg har forsøkt å finne ut om denne eller dvd-spilleren oppskalerer selv men uten hell - jeg får kikke mer på det. Dersom denne oppskalerer bildet selv blir det ikke vanskelig å velge mellom 663 og 863, den billigste gir langt mer for pengene etter min mening.

Flere HDMI-innganger er bra, hvertfall hvis en har eller planlegger å få mange hdmi-enheter. Men jeg vet at jeg ikke trenger mer enn det som er på 663'en.

Så til mitt bruk får jeg igrunnen bare nytte av oppskaleringen og dette vil da koste meg 2000kr, oppskaleringen kan brukes til Nintendo64, Nintendo Wii, Playstation 2 osv men det er ikke sikkert kvaliteten blir bedre. Den kan faktisk bli dårligere også, alt ettersom.
Optoma HD800X; Yamaha 663; Jungson 2x200w; Dynabel S23; Denon 2800 MKII; Xindak FS-1 og FA-1 kabler
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/7/2008 8:03:40 AM #15 av 16
Postet av: Blueflame
tenkte bare tipse deg om denne også. Får jo greit oppsett her til under 10 lapper

http://www.elprice.no/Product/ProductIn ... 8&cid=5433
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar