Logo

Komplett 5.1 system, ca 15 000(?). Dedikert.

Skriv et svar
1/19/2012 5:21:26 PM #1 av 2
Postet av: LarsHl
Vi flytter inn i nytt hus, og ønsker å dedikere et rom til hjemmekino.
Vi har satt av 30 000kr som skal rekke til projektor lerret og lyd. Rommet er 4x5m, og planen er å ha lerret på den ene kortveggen. Det viktigste er at lyden er god. Greit hvis vi kan få litt volum, men trenger ikke å kjenne luften fra høytalerne. Vi har null erfaring med lyd/blide fra før, så all hjelp er velkommen.

Først av alt: Er 15 000 et fornuftig lydbudsjett når totalbudsjettet ligger på 30 000?

Har sett litt på DALI ZENSOR 5.1 pakken som selges på HiFi-Klubben (http://www.hifiklubben.no/produkter/hoy ... m.htm#test), men ut i fra et par av testene jeg har lest virker det som om jeg vil sprenge budsjettet hvis jeg skal ha en reciever som får ut potensialet dems, så må vel muligens se meg om etter noe litt billigere?

Har også sett litt på pakker fra surround.no. Er disse noe å satse på?

Er klar over at jeg ikke får verdens beste lyd for 15, men trenger et oppsett (høytaler + reciever) som passer godt sammen.

På forhånd takk :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/7/2012 3:51:15 PM #2 av 2
Postet av: Herminaor
Heisann hoppsann.

Jeg har pr idag ett hjemmekino system til ca den prisen som du beskriver. Dette ble kjøpt i 2008. Og har gitt
meg mye valuta for pengene. Men nå skal jeg ha en leilighet til og da skal jeg investere igjen. Forrige gang
gikk jeg for ett surroundanlegg i concept serien fra Dali, og en Denon AVR2808 receiver. I tillegg for en high-end
blueray fra Denon også. Har ikke angra på det. Det kom jo på litt over 35000kr den gangen, men var absolutt verdt
pengene.

Idag tenker jeg litt annerledes. Men på leiligheta som jeg nå skal innrede har jeg bestemt meg for å gjøre det litt enklere.
Jeg kommer til å gå for en litt enklere variant hele veien, og jeg dropper nok SUB i første omgang og kjøper heller på dette
senere.

Jeg har hatt mye forskjellige høyttalere oppigjennom tidene, B&W, Paradigm, Dynavoice, Dali, PSB, Pioneer og Infinity.

Men denne gangen skal jeg leke meg litt! Jeg har bestemt meg for følgende oppsett:

Denon AVR-1912
Denon PBR-1611UD
Cerwin-Vega VE-8F
Cerwin-Vega VE-5C
Cerwin-Vega VE-5M

Totalpris for surround pakken er da 10,700kr. Men da har du noe lekent i rommet i mine øyne. Jeg har aldri selv
hatt Cerwin-Vega men har alltid villet teste det. I og med det bare er en liten pendle leilighet så ville jeg ikke
gjøre alt for mye utav det heller. Det som var viktig for meg denne gangen var att jeg skal kunne kjøre AirPlay
fra Iphone og att det ikke skulle ta for stor plass. Det er jo også ett potensiale til å spare en del på Blue-Ray spilleren,
men for min del så syns jeg det er greit å kjøre ett merke.

TV er den eneste biten jeg ikke har helt bestemt meg for enda. Men her faller jeg nok mot LG sin 55". Det fordi den ikke trenger
aktive briller og dermed vil være vesentlig billigere å kjøpe nye briller til, men også fordi LG leverer gode 3D tv'er. Av alternativ
så har jeg funnet Toshiba 55" hos HiFi-Klubben(12000kr). 18.000kr på en TV syns jeg er for mye når det er så mye forbedringspotensiale
i en TV fremover. Sats på noe til "halve" prisen som gir deg like stor glede, så har du heller rom til å investere i en ny litt tidligere.

Håper dette var til hjelp.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar