Logo

Kan Dali Ikon7 matche B&W 700-serie?

Skriv et svar
11/9/2005 8:59:24 PM #1 av 18
Postet av: orso
Kan Dali Ikon7 matche B&W 700-serie? Eller er dette som å sammenligne blåbær med salat? Tenker da først og fremts på B&W 704, men vurderer også 703en.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/27/2005 8:32:25 AM #2 av 18
Postet av: Audiophile-Arve
Eg held Icon 7 for å vere ein svært god høgtalar, men også litt krevjande når det gjeld elektronikken. B&W var tradisjonelt relativt krevjande, dei også, sjølv om eg nyleg har høyrt 802D drivne av små, enkle røreffektforsterkarar på 25Watt med ikkje så aller verst resultat når det gjeld frekvensomfang og lydstyrke. (ikkje heilt kontroll på bassen, men djup nok) Har ikkje høyrt 703 eller 704 under kontrollerte tilhøve, men dei verkar relativt lette å ha med å gjere, samanlikna med eldre konstruksjonar i 800-serien.
Når det gjeld Icon 7, får du fyrst og framst ein høgtalar med fantastisk oppløysing i øvre mellomtone og oppover, utan å vere slitsam eller å ha for høgt nivå, medan bassen er svært kontrollert, men djup og korrekt. Dette er flotte eigenskapar, og skal dei reindyrkast, vert det altså krevjande elektronikk som må til. Dei greier relativt store rom, men fungerer også utmerka i mitt lytterom #3 som er relativt lite. Bør stå litt opp mot bakvegg etter min smak, også i det minste rommet.
Eg går altså god for Icon 7, men har for lite erfaring med 700-serien til B%W til å gje tilråding, ut over at du bør ta begge aktuelle høgtalarar til heimlån før du bestemmer deg. Det er så mykje lettare når du har høyrt dei der dei skal vere.
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/27/2005 8:41:25 AM #3 av 18
Postet av: orso
Synes Dali Ikon 7 er vanskelig å bli klok på. Mulig det skyldes det du nevner om at den er krevende. Har selv hørt den med Thule IA150B (2*150W). Men ingen tvil om at den er meget oppløst og luftig. B&W 704 har mye mer fylde, men er mye rundere. 703 som er min favoritt hittil, kombinerer litt av begge disse høyttalerne. Det med å låne hjem er ingen dum ide :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/27/2005 1:04:54 PM #4 av 18
Postet av: Audiophile-Arve
"bomholt" skrev:Synes Dali Ikon 7 er vanskelig å bli klok på. Mulig det skyldes det du nevner om at den er krevende. Har selv hørt den med Thule IA150B (2*150W). Men ingen tvil om at den er meget oppløst og luftig. B&W 704 har mye mer fylde, men er mye rundere. 703 som er min favoritt hittil, kombinerer litt av begge disse høyttalerne. Det med å låne hjem er ingen dum ide :D


Eg får tilsendt ein relativt liten og snill JoLidaforsterkar som ikkje kostar allverda. Det kan hende dette er ein betre match enn Thule. Det kjem rapport om ei stund (like over jul, reknar eg med)
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/27/2005 10:42:21 PM #5 av 18
Postet av: Torja
Audiophile-Arve er det mulig å få en test av Dali Ikon 7? De fleste lydforum har testet IKON 6. Har hørt litt på begge, og da med Thule elektronikk, i butikk lokale, men syns bestemt at Ikon 7 føltes og hørtes mer ut som bedre fundament i de lavere tonene i forhold til Ikon 6. Kan dette stemme? De har ett ekstra bass/mellomtone element også, så man skulle vel tro det.

I tillegg syns jeg de hade minst like god oppløsning oppover.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/27/2005 10:59:12 PM #6 av 18
Postet av: Audiophile-Arve
"Torja" skrev:Audiophile-Arve er det mulig å få en test av Dali Ikon 7? De fleste lydforum har testet IKON 6. Har hørt litt på begge, og da med Thule elektronikk, i butikk lokale, men syns bestemt at Ikon 7 føltes og hørtes mer ut som bedre fundament i de lavere tonene i forhold til Ikon 6. Kan dette stemme? De har ett ekstra bass/mellomtone element også, så man skulle vel tro det.

I tillegg syns jeg de hade minst like god oppløsning oppover.


Det er ein veldig fin og stram bass i Ikon 7, og eg let meg verkeleg begeistre. Men han er nok litt vanskeleg å få fullt potensiale ut på, du må nok ha ein skikkeleg forsterkar.
Test kjem av denne høgtalaren hos oss før jul. Eg gjer han ikkje sjølv, men fylgjer opp som andremann.
Klarar du ikkje vente på testen, trur eg du likevel vil finne Ikon 7 som ein svært god og allsidig høgtalar. Reknar med eg kan skrive deg nokre ord direkte om ei vekes tid, om eg får forsterkarar etter planen...
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/4/2005 5:30:13 PM #7 av 18
Postet av: orso
Valget falt på 703. De er bestilt. Dali Ikon 7 låt utrolig bra på akkustisk og instrumental musikk, spesielt med tanke på hva de koster. På pop og rock derimot, ble jeg ikke overbevist. Prøvde de med Thule og Denon. Låt best med Thule. B&W 703 var en mye bedre allrounder og lettdrevne.
Litt usikker på om jeg har valgt rett forsterker, Thule IA150B. Burde kanskje brukt litt mer tid. F.eks kjøpt inn 703ene og så lånt diverse forsterkere med meg hjem og testet. Men nå ble det altså Thule og 703.
Man lærer så lenge man lever.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/4/2005 5:52:49 PM #8 av 18
Postet av: Typhoon7
Gratulerer med nytt utstyr! :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/4/2005 7:08:48 PM #9 av 18
Postet av: orso
Takk for det. Tror dette kommer til å bli bra. Målet var å få noe som låt skikkelig bra på musikk og tilfredstillende på film. Med B&W htm7 som senter og B&W dm601s3 som bakhøyttalere skulle alt være sikret. Thule IA150B skal drive frontene, mens Yamaha RX-V650 driver de andre. Har også bestilt en cd spiller, Jungson Moon Harbour Lux. Senteren htm7 er nok ikke perfekt match til 703ene, men det får heller være. Htm7 er nemlig lik 704. Da mangler jeg bare en skikkelig plasma.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/4/2005 9:28:40 PM #10 av 18
Postet av: Typhoon7
"bomholt" skrev:Takk for det. Tror dette kommer til å bli bra. Målet var å få noe som låt skikkelig bra på musikk og tilfredstillende på film. Med B&W htm7 som senter og B&W dm601s3 som bakhøyttalere skulle alt være sikret. Thule IA150B skal drive frontene, mens Yamaha RX-V650 driver de andre. Har også bestilt en cd spiller, Jungson Moon Harbour Lux. Senteren htm7 er nok ikke perfekt match til 703ene, men det får heller være. Htm7 er nemlig lik 704. Da mangler jeg bare en skikkelig plasma.....


Kom gjerne med noen ord om Jungsonen når du har fått testet den litt.

Har selv planer om å få inn en CD-spiller i anlegget, og denne spilleren er meget spennende. Hvor endte du med å bestille den fra?

Vurderer også en stereoforsterker med prosessorinngang, nettopp for å få et anlegg som yter best mulig i stereo innenfor mine rammer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/5/2005 9:28:16 AM #11 av 18
Postet av: orso
Har bestilt Jungson CD spilleren fra coemaudio. Vanvittige gode priser! Hjemmesiden deres er elendig, men de virker 100% seriøse. Har bare hørt godt om de fra andre som har har bestilt derfra. Hadde først tenkt å bestille fra nysound, men sparte 1000 kr ved å bestille fra coemaudio. Sendte em mail med forespørsmål om pris. Fikk hakeslepp da jeg fikk tilbudet og lurte på om jeg skulle kjøpe en dyrere. Men nå er spillereren bestilt og håper jeg blir fornøyd.
Forsterkeren jeg har kjøpt (Thule IA150B) har desverre ikke prosessorinngang. Det var dårlig med utvalg av forsterkere med dette i min prisklasse. Heldigvis har den digitalt volum display, slik at det blir enkelt å sette den på nøyaktig samme posisjon når jeg kjører surround.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/4/2006 10:18:00 AM #12 av 18
Postet av: sax
Enda ikke fått høyttalerne?? :roll: :roll: :roll:
-------------------------------
Pioneer VSX-1015-S, Pioneer DV-668AV-S, B&W 703, IXOS, QPV 42-HDL05
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/4/2006 1:43:45 PM #13 av 18
Postet av: orso
Nei. :( Har tatt vanvittig lang tid. Bestilte høyttalerne i begynnelsen av desember. Årsaken er de var gått tom på hovedlageret i norden. Var innom Hi-fi klubben i dag. Senteren har ankommet, men 703ene kommer til København 10/01. Da er de i Bergen ca. 4 dager seinere. Regner med å få de den 17/01 siden det da er varelevering.
Bruker nå de kommende bakhøyttalerne, B&W 601 S3. Selv om de har sine bakgrensinger låter anlegget overraskende bra. Spesielt etter at jeg fikk CD spilleren.
CD spilleren, Jungson Moon Harbour lux, har et helt rått design. Utrolig solid bygget og fjernkontroll er likedan. Nå har jeg ikke erfaring med CD spillere i det hele tatt, men tror den spiller særdeles bra til prisen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/4/2006 7:57:35 PM #14 av 18
Postet av: Typhoon7
Vi får vel se bilder av CD-spilleren? ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/4/2006 9:50:05 PM #15 av 18
Postet av: orso
Kommer vel etterhvert til å legge ut hjemmekinopresentasjon. Inntil videre kan dere se spilleren på denne lenken:
http://www.duet.no/jungsonmoonharbours2hdcdLuxury.htm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar