Logo

kabler

Skriv et svar
10/17/2007 9:52:00 AM #1 av 10
Postet av: gRoz
hvor mye har kabler å si for en anlegg egentli? har tenkt på å oppgradere fra kablene jeg har nå til å få meg nordost serien.. andre bra kabler å anbefale kanskje? gjelder bi wire kabler,rca kabler å hdmi

mvh gøran :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/17/2007 11:07:04 AM #2 av 10
Angående HDMI så har det ikke så mye å si hvilken kabel du kjøper, digitalt er digitalt. Men på litt lengre avstander har kvaliteten mer og si. Hovedforskjellen er skjerming og kvaliteten på kontakten.

På RCA/Phono er det kvaliteten på pluggen og innfesting for skjermen.
vektforskjeller på kan tyde på at det er brukt forskjellige matrialer.

Angående Vanlige høytalerkabler er det noen som sier at det har mye å si, mens andre kunne ikke brydd seg mindre. Kobber er kobber.
Spør du meg, TROR jeg det kan gjøre ørsmåforskjeller, men for meg så er tykkelsen og kvalitetsfølelsen litt å si, kall meg gjerne overfladisk.

Hva har du tenkt å koble til, kabler pleier å ha noen kjennetegn i lyden.

Så jeg vil si at kabler har ganske mye å si, spesielt analoge kabler som scart. På digitale kabler bør du innvistere i noe dyrere hvis du trenger noe med litt lengde, grunnet det er der det er kvalitetsforskjeller. Høytalerkabler er ett meget omdiskutert tema, så du får nok høre mye forskjellig fra person til person.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/18/2007 3:37:25 PM #3 av 10
Postet av: gRoz
Takker for godt svar :)

men når de gjelder di høytaller kablene så tenkte eg meg noe i 3000kr klassen har sett litt på nettet i dag å har til nå funnet Kimber Monocle X ,
Monster M1,4s , Nordost Super Flatline , MIT Terminator 4 å Tara Labs helix noen som har noen erfaringer med noen av disse kablene å kan fortelle hvordan di er?

bruker som regel anlegget til musikk (rock , heavy kan også hende de kommer noen toner fra en techno låt i ny å ne) å film så trenger noen som er goe på alt å som kje bler for tamme i bassen :p

mvh Gøran :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/18/2007 7:47:48 PM #4 av 10
Postet av: orso
Å bruke 3000 kr på høyttalerkabler er å kaste penger ut av vinduet. Kjøp deg noen billige kabler med 4mm tversnitt og bruk heller resten av pengene på noe mer fornuftig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/18/2007 9:27:36 PM #5 av 10
Postet av: gRoz
hvilke kabler kan du anbefale da med 4mm tversnitt?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/18/2007 9:31:55 PM #6 av 10
Postet av: orso
Clas Ohlson, Biltema eller de billigste de selger i en Hifi butikk. Vil du kjøpe på nettet, så er Supra et trygt merke. Selges i nettbutikken til:
http://www.mamut.net/dynabel/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/19/2007 6:25:25 AM #7 av 10
Postet av: petre2006
Ja, kjøpe en rull (100m) med 4mm tversnitt, samme hva. Så har du ikke for lite, og kanskje litt ekstra til andre prosjekt som trenger høyttalerkabler.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/19/2007 1:56:44 PM #8 av 10
Postet av: ingobingo
mange mennesker mener at det ikke viktig med gode kabler.
Eg mener at gode kabler er en viktig ting, dette har med tap av signal å gjøre. Det er fakta at billigere kontakter blir fortere slitt,og det er fakta at sølv, gull og oksygenfritt kobber har bedre leder egenskaper enn kobber som er midre edelt...(og selvfølgelig billigere).
Det er også forsjell på hvor mye kabelen stråler med hvordan den er tvinnet eller om den er skjermet...
Tverrsnitt kan også ha noe å si

Det som er viktig spør du meg er at du kjøper kabler som står i stil med resten av utstyret ditt..

Eg har norost superflatline bi wire høytaler kabler, og er fornøyd med de, eg mener at de hjelper høytalerene og være mere å få oppløst lyd. Mener de passer best til de fleste høytalerene som de selger på hificenteret, som system audio og dynaudio.
Brukte Monster THX tidligere og de var helt grei, ingen pluss ingen minus.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/19/2007 2:12:05 PM #9 av 10
Postet av: orso
"ingobingo" skrev:mange mennesker mener at det ikke viktig med gode kabler.
Eg mener at gode kabler er en viktig ting, dette har med tap av signal å gjøre. Det er fakta at billigere kontakter blir fortere slitt,og det er fakta at sølv, gull og oksygenfritt kobber har bedre leder egenskaper enn kobber som er midre edelt...(og selvfølgelig billigere).
Det er også forsjell på hvor mye kabelen stråler med hvordan den er tvinnet eller om den er skjermet...
Tverrsnitt kan også ha noe å si

Det som er viktig spør du meg er at du kjøper kabler som står i stil med resten av utstyret ditt..

Eg har norost superflatline bi wire høytaler kabler, og er fornøyd med de, eg mener at de hjelper høytalerene og være mere å få oppløst lyd. Mener de passer best til de fleste høytalerene som de selger på hificenteret, som system audio og dynaudio.
Brukte Monster THX tidligere og de var helt grei, ingen pluss ingen minus.

Gode kabler trenger ikke å koste noe særlig i det hele tatt og de har gode nok lederegenskaper. Både blindtester og profosjenelle målinger viser at det ikke er lydmessige forskjeller. Nordost skal man styre unna. De bruker sølv som skaper såkalt skin effekt (dvs. at høyere frekvensområde stikker seg ut ifra resten av lydbildet og derfor opplever noen at de er mer "oppløste") og de er latterlig dyre.

Noen seriøse tester av kabler:
http://www.audioholics.com/reviews/cabl ... -faceoff-2
http://www.audioholics.com/reviews/cabl ... ble-5t00up
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/27/2007 12:07:10 PM #10 av 10
Postet av: gRoz
å er kjempe fornøyd me dem :D slet med di andre biwire ledningene mine å få go å klar lyd i diskant/mellom tone området med di bi wire ledningene eg hadde .. men nordost fixa dette :) så nå er de bare å skifte ut resten av kabler til nordost til anlegget :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar