Logo

Irish Coffee - Hvilken Whisky?

Skriv et svar
2/5/2007 12:22:08 PM #1 av 18
Postet av: Jimmern
Driver å tester ut den nye kaffemasjkinen, og her er det jo en god del snadder å lage... Jeg er stor fan av Irish Coffe, men finner ikke den "rette" Whiskyen å bruke til dette... Har noen der ute tips til hvilken Whisky som normalt brukes, og hvilken type som er egnet? De typene barskapet mitt inneholder, funker dårlig.

Tips på gode kaffeoppskrifter / linker mottas med stor takk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/5/2007 3:35:53 PM #2 av 18
Postet av: Berit
Her en side som har en del oppskrifter:

http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel337.asp


Egen side for kaffe...:
http://www.kaffeinfo.com/
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/5/2007 4:26:58 PM #3 av 18
Postet av: Jimmern
Glimrende Berit. Takker for svar og linker.

Keep `em comming :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/5/2007 9:06:36 PM #4 av 18
Postet av: pnerbye
Hvorfor skal du på død og liv ødelegge god kaffe med whisky eller omvendt? ;)
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/5/2007 10:42:44 PM #5 av 18
Postet av: Jimmern
"pnerbye" skrev:Hvorfor skal du på død og liv ødelegge god kaffe med whisky eller omvendt? ;)


Hehe... Godt spørsmål. Men en GOD Irish Coffe - laget av GOD kaffe og GOD Whisky er jo bare deilig 8) Kombinasjonen av dette laget på riktig måte er en grei kosedrikk...

Men jeg går ikke av veien for en dobbel Whisky.... eller en kopp kaffe hver for seg. Funker greit det også :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/5/2007 11:03:04 PM #6 av 18
Postet av: boly
"Jimmern" skrev:
"pnerbye" skrev:Hvorfor skal du på død og liv ødelegge god kaffe med whisky eller omvendt? ;)


Hehe... Godt spørsmål. Men en GOD Irish Coffe - laget av GOD kaffe og GOD Whisky er jo bare deilig 8) Kombinasjonen av dette laget på riktig måte er en grei kosedrikk...

Men jeg går ikke av veien for en dobbel Whisky.... eller en kopp kaffe hver for seg. Funker greit det også :)


Du er ikke fra trøndelag ser jeg..............
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/6/2007 6:57:48 PM #7 av 18
Postet av: pnerbye
Jeg vil anbefale "Midleton Very Rare". Fantastisk whisky!! :D

http://www.jamesonwhiskey.com/text/enjo ... ryrare.php
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/6/2007 7:20:03 PM #8 av 18
Postet av: Jimmern
"boly" skrev:
"Jimmern" skrev:
"pnerbye" skrev:Hvorfor skal du på død og liv ødelegge god kaffe med whisky eller omvendt? ;)


Hehe... Godt spørsmål. Men en GOD Irish Coffe - laget av GOD kaffe og GOD Whisky er jo bare deilig 8) Kombinasjonen av dette laget på riktig måte er en grei kosedrikk...

Men jeg går ikke av veien for en dobbel Whisky.... eller en kopp kaffe hver for seg. Funker greit det også :)


Du er ikke fra trøndelag ser jeg..............


Hehe... Nei. Men ikke så langt unna. Kun ett hakk nordover :) Tror vel ikke trøndere skal si så mye om å "ødelegge" kaffe og/eller brennevin.... Karsk?? Er vel ei mye verre blanding det enn en velsmurt Irish Coffe :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/7/2007 9:44:19 AM #9 av 18
Postet av: boly
"Jimmern" skrev:
"boly" skrev:
"Jimmern" skrev:
"pnerbye" skrev:Hvorfor skal du på død og liv ødelegge god kaffe med whisky eller omvendt? ;)


Hehe... Godt spørsmål. Men en GOD Irish Coffe - laget av GOD kaffe og GOD Whisky er jo bare deilig 8) Kombinasjonen av dette laget på riktig måte er en grei kosedrikk...

Men jeg går ikke av veien for en dobbel Whisky.... eller en kopp kaffe hver for seg. Funker greit det også :)


Du er ikke fra trøndelag ser jeg..............


Hehe... Nei. Men ikke så langt unna. Kun ett hakk nordover :) Tror vel ikke trøndere skal si så mye om å "ødelegge" kaffe og/eller brennevin.... Karsk?? Er vel ei mye verre blanding det enn en velsmurt Irish Coffe :D



Nja.....skeptisk....

Nei da er enig, men jeg pesonlig har ikke fått smaken på Irish Coffe.
Har heller ikke drukket karsk på lenge.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/7/2007 10:03:16 AM #10 av 18
Postet av: kWern
Tellamore Dew og Jameson er gode og forholdsvis rimelige irske whiskeyer som egner seg til Irish Coffee. Husk brunt sukker, og bruk gjerne oppvarmet helmelk i melkeskummer hvis du skal ha melk istedet for kremfløte.

Du kan også prøve deg på en Kentucky Coffee med amerikansk bourbon whiskey, eller rett og slett en shot Baileys i en kopp svart kaffe. Karsk kan også være helt OK, dersom kaffen er god, og spriten ikke lukter fusel og metanol (da snakker vi ekte sveiseblind i fylla).

Kjøp hele kaffebønner, f.eks. Columbiakaffe eller Blå Java, som er mild og rund i smaken, og mal ferskt i egen kvern. Jeg har kjøpt meg en rimelig kaffekvern fra Braun til en femtilapp, og nymalt kaffe i presskanne er en meget god start på dagen. Irish coffee er jeg likevel ingen tilhenger av (i hvertfall ikke om morran!). En kopp god kaffe i tynn porselenskopp sammen med en Bache Gabrielsen XO sent på kvelden er tingen for meg
*snurper seg i barten og vifter med lilefinger'n*
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/16/2007 1:26:23 PM #11 av 18
Postet av: asvaberg
i hjemlandet til Irish Coffee brukes stort sett bare Jameson

tips: om du bare skal ha whiskey, så prøv dette:
2cl Jameson + 1 dråpe vann (ja, én dråpe) - test det ut og se hva som skjer - IT'S MAGIC!

LG 42PC1RR/Yamaha RX-V659-CDX-497/Oppo DV-970HD/Dynavoice M-65/Proson 12'' sub/B&O RL60/TaraLabs Helix 8/Belkin SurgeMaster/Avant Pro Optisk kabel/Avant Pro RCA-RCA Subkabel+RCA-RCAx2/Philips Stereolydkabel SWA3523/Plasma Window DVD PlasmAquarium
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/16/2007 8:22:15 PM #12 av 18
Postet av: Alas
Skal man drikke KUN whisky finnes det langt bedre alternativer enn Jameson, som for øvrig egner seg meget godt i Irish coffee.

Og om man bruker en dråpe eller en cl spiller ikke så stor rolle, det er begge deler med på å dempe smaken litt, men la for all del vannet være lunkent!!
Jobber deltid hos Resonans Lyd & Bilde. Sånn at dere vet det
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/16/2007 10:50:27 PM #13 av 18
Postet av: Jimmern
Har nå mekka noen knall-gode Irish Coffees med Jameson.... Det ble en høydare! Trodde ikke det skulle ha så mye å si hvilken type man brukte, men her tok jeg grundig feil ja. De typene jeg prøvde med først, ble mer som oppvaskvann på smak i forhold til nå :D

Takk for alle gode innspill
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/19/2007 1:38:32 PM #14 av 18
Postet av: asvaberg
"Alas" skrev:Skal man drikke KUN whisky finnes det langt bedre alternativer enn Jameson, som for øvrig egner seg meget godt i Irish coffee.

Og om man bruker en dråpe eller en cl spiller ikke så stor rolle, det er begge deler med på å dempe smaken litt, men la for all del vannet være lunkent!!


Jeg har selv vært på Jameson sitt destilleri i Dublin og smakt et uttall varianter av whiskey, bourbon og andre.

Tipset med én dråpe vann i 2 cl er helt spesielt. Irene bruker ikke is eller vann i sin bare whiskey, men denne ene dråpen gjør noe med hele den kjemiske sammensetningen i Jameson'en.
Prøv det, så forstår du det :)
LG 42PC1RR/Yamaha RX-V659-CDX-497/Oppo DV-970HD/Dynavoice M-65/Proson 12'' sub/B&O RL60/TaraLabs Helix 8/Belkin SurgeMaster/Avant Pro Optisk kabel/Avant Pro RCA-RCA Subkabel+RCA-RCAx2/Philips Stereolydkabel SWA3523/Plasma Window DVD PlasmAquarium
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/19/2007 6:06:33 PM #15 av 18
Postet av: Alas
"asvaberg" skrev:
"Alas" skrev:Skal man drikke KUN whisky finnes det langt bedre alternativer enn Jameson, som for øvrig egner seg meget godt i Irish coffee.

Og om man bruker en dråpe eller en cl spiller ikke så stor rolle, det er begge deler med på å dempe smaken litt, men la for all del vannet være lunkent!!


Jeg har selv vært på Jameson sitt destilleri i Dublin og smakt et uttall varianter av whiskey, bourbon og andre.

Tipset med én dråpe vann i 2 cl er helt spesielt. Irene bruker ikke is eller vann i sin bare whiskey, men denne ene dråpen gjør noe med hele den kjemiske sammensetningen i Jameson'en.
Prøv det, så forstår du det :)


Du er ikke den eneste som har vært i Dublin :wink:

Og at de ikke bruker vann eller is i sin bare whiskey sier seg selv.... Uansett er is en stor synd, da smaker det jo bare alkohol, nei må være temperert. Imo

Jeg har ikke forsøkt en dråpe vann i 2cl Jameson. Men skal forsøke det en gang. Ellers så liker jeg litt lunkent vann, men det er mest for å mildne det litt ut. Drikker også sjeldent Jameson, da det, som jeg har sagt, finnes mange andre og bedre whisky'er enn Jameson. Ikke at den er noe dårlig, men det finnes bedre til ikke så veldig mange kronene ekstra.

Mvh
Jobber deltid hos Resonans Lyd & Bilde. Sånn at dere vet det
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar