Logo

Innspilling av forsterkere?

Skriv et svar
1/13/2005 9:31:39 PM #1 av 17
Postet av: - MaRe -
Er det noe som heter innspilling av forsterkere? :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/13/2005 9:41:51 PM #2 av 17
Postet av: Rune
Tja sikkert noe som heter det, men jeg ser ikke poenget. Det er ikke noe farlig med å spille høyt i begynnelsen. Noen mener at lydbildet forander seg etter hvert, noe som jeg personlig ikke har opplevd.

I de fleste tilfeller hvo folk mener at forsterkern låt bedre etterhvert så tror jeg mest det har med at folk blir vant med produktet.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/13/2005 9:48:27 PM #3 av 17
Postet av: - MaRe -
Hmm,kan nok hende at lyden "mykes opp" litt etter hvert. :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/13/2005 10:20:47 PM #4 av 17
Postet av: Jan A M
Jeg tror det er mest ørene som "mykes opp" jeg da. :)
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/13/2005 10:23:36 PM #5 av 17
Postet av: - MaRe -
"Jan A M" skrev:Jeg tror det er mest ørene som "mykes opp" jeg da. :)


Heheee,mulig. :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/14/2005 4:25:22 PM #6 av 17
Postet av: Labbetuss
Heisann!

Har en Rotel RB-1090, må nok si at lyden forandrer seg etter hvert som man har spilt med den, det er det ikke tvil om. Venner og familie av meg som har hørt på den er enig, så det er nok ikke tvil. Trenger selfølgelig ikke være sånn med alle andre forsterkere hehe :). Ville bare si at jeg har erfart det.

Det som du vil merke mest forskjell på, spesielt hvis du skal høre på musikk, er når forsterkeren er kald og varm. Man merker tydelig når forsterkeren begynner å bli varm. Da mykner lyden opp og det blir mer helhet i lydbilde, og det blir mer behagelig å høre på. Litt mindre hissig i toppen og mer informasjon i bunnen. Derfor er det gjerne vanlig å varme opp forsterkeren før man begynner å sette seg ned for å nyte musikken :D

Det samme gjelder i grunnen for høyttalere. Hvis du ikke har spilt på dem på en stund vil du merke at de er litt stiv og hard i lyden, skal ikke så mye til. Og at lyden åpner seg etter hvert som du spiller den inn/varm.

Vet ikke om jeg var mye til hjelp, men dette er iallfall det jeg har erfart. Det er selfølgelig opp til hvilket utstyr du har, det er ikke likt for alt. Men det merker du ;)

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/14/2005 5:35:13 PM #7 av 17
Postet av: Bombadil
Jeg er så utrolig sikker på at dette bare er et LAME forsøk på å være morsom :twisted:

[moderator]Endret litt på dette innlegget.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/14/2005 5:48:55 PM #8 av 17
Postet av: Typhoon7
Litt OT:

Bombadil: Hva er meningen med innlegget ditt? Det kommer ikke noe godt ut av dette og ikke hjelper det trådstarter heller.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/14/2005 6:46:27 PM #9 av 17
Postet av: teknikeren
"Bombadil" skrev:Jeg er så utrolig sikker på at dette bare er et LAME forsøk på å være morsom

Du verden.... hva er meningen med slike idiot svar? Eller kanskje du har glemt å logge deg av på skolen?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/14/2005 6:49:35 PM #10 av 17
Postet av: - MaRe -
Hmm. :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/15/2005 2:49:42 AM #11 av 17
Postet av: nutts
ER ikke godt å si om det har noe for seg å spille inn en forsterker.
Folk har forskjellige ører, noen hører forskjell og andre hører det ikke.
En ting er iværtfall sikkert, å spille inn høytalere forandrer iværtfall lyden. ( til det bedre )
Jeg har også hørt en kar påstå att han hadde spillt inn HØYTALERKABLENE sine, å att de forandret seg. Det er iværtfall tull å påstå mener jeg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/15/2005 3:15:07 AM #12 av 17
Postet av: Labbetuss
Heisann

Jeg kan ikke garantere at alle vil høre forskjell, jeg kan bare si hva jeg har erfart. Jeg er heller ikke alene om det. Jeg kjenner flere som har opplevd det samme. Har også erfart det med min mors types reciever. Det kommer an på hvordan man lytter til lyden, noen er veldig kritiske mens andre tar lyden slik den er.
Jeg er veldig "flink" til å finne feil med lyden, ikke for å skryte, men for å være helt ærlig så synes jeg det er forba..... irriterende. Jeg finner alltid noe feil liksom og det er ikke gøy. Det blir dyrt også, for man er hele tiden ute etter bedre lyd og det koster. Men nok om det, det er ikke det dette temaet handler om. Beklager!

Uansett kan jeg bare si at jeg har merket forskjell på min forsterker fra jeg kjøpte den til nå. Og som sagt har flere lagt merke til det enn meg. Det er ikke så veldig mye det er snakk om, men bedre ble det. Og ja, dette gjelder definitivt høyttalere. Det VIL også være forskjell på lyden om forsterker/høyttalerne er kald og om de er varm, det må folk ha lagt merke til. (Kommer selfølgelig an på hvor lenge anlegget har stått uten å bli spilt på)

Synd at du ikke har lagt merke til slikt dette Bombadil, men du trenger ikke drite meg ut fordi om. Det synes jeg er dårlig gjort og det er ikke defor forumet er her. Det var ikke et forsøk på å være morsom! Prøv selv og hør om du merker forskjell istedenfor å slenge dritt med en gang! :( Dårlig oppførsel å slenge drit til folk på forumet!

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/16/2005 4:18:56 AM #13 av 17
Postet av: Jan A M
Det er sant at lyden blir bedre når komponentene er varme ja, det erfarer jeg selv nesten daglig med mine egne komponeneter :wink: (selv om de ikke er av det dyreste, nei lang i fra). Men om forsterker og diverse andre elektriske komponeneter blir innspilt har jeg litt mindre trua på. Det var en kompis av meg som prøvde å påstå at spolene i høytalerene trengte innspilling og att strømmen måtte lage seg en "bane" inne i spolene. :lol: Nå det er noe tøv i alle fall.

Men "kaimlie" den lydforbedringen du har erfart er sikkert sant, jeg skal i alle fall ikke påstå att du lyger. Men kan det være noe annet som er årsak til att lyden ble, eller kanskje "føles" bedre? Personlig har jeg aldri opplevd noe slikt med en forsterker (har hatt tilsammen 3stk. så langt, alle i budsjettklassen 3000-5000kr), men med høytalere har jeg opplevd lydforbedringene etter innspilling.

Uansett, det jeg har lyst til å sette spørsmål ved, er hva er det som eventuelt blir innspillt i en forsterker? Og blir en Cd-/dvd-spiller også innspillt? Og hvis en forsterker og/eller cd-/dvd-spiller virkelig kan bli innspillt, hvorfor kan ikke da kabler også bli innspillt?
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/16/2005 2:53:03 PM #14 av 17
Postet av: Jan A M
"bombadil": Kan du slette noen av de smilyene dine? Det tar vanvittig lang tid å laste opp siden her. Og foresten, alle kan gjøre feil, noe jeg personlig tror du gjorde når du skrev innlegget ditt. Blir vel best for alle parter hvis du bare sletter innlegget og sier sorry? :wink:
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/16/2005 6:06:25 PM #15 av 17
Postet av: Rune
Interessant innlegg kaimlie. Det viser iallfall at folk kan ha forskjellige erfaringer med dette. Det er ikke helt umulig at noen av de elektriske egenskapene med noen av komponentene endrer seg etterhvert som de brukes, men hvis utgangspunktet til - MaRe- var om han må ta det med ro i begynnelsen så er det ingen grunn til det.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar