Logo

Hvilken subwoofer til 6000 kr?

Skriv et svar
1/17/2006 10:26:48 PM #31 av 48
Postet av: kid
Haha, så sant så sant. Vil ikke akkurat si jeg følte jeg var på Europris når jeg kikket på surround pakke. Systemet som ble tilbudt til 40.000,- var ikke noe å skrike hurra for.. men sikkert en god start uansett :wink:
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/18/2006 7:22:54 AM #32 av 48
Postet av: Ingeniør`n
Begynner faktisk å lure på om SVS'n er så god som de skryter av :D
At ikke et marked lar seg hjernevaske er jeg imidlertid ikke enig i - det finnes det nok av eksempler på....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/19/2006 12:36:18 AM #33 av 48
Postet av: nikko
"bomholt" skrev:På ingen måte meningen å gi kritikk eller å skape en diskusjon. Jeg spør bare av nysjerrighet. Hvis SVS subbene er så bra som akto, flageborg og andre gir inntrykk av, er ingenting bedre enn det. Da ender jeg kanskje opp med en SVS sub selv en dag. Men hadde vært kjekt å vite om de har testet de mot andre subber. Håper trådstartet kan tilgi meg :roll:


Det er helt greit. Syns det er fint å lese litt om denne diskusjonen. Men på SVS suben er det så og si ikke noen form for justeringer.. Ser ut til at man bare kan justere hvor mye man vil den skal trøkke. På Velodyne sine suber er det innebygget en slags equalizer og det er med fjernkontroll for å justere og optimalisere i forhold til hvordan rommet er. Men prismessig ligger en SVS ca 1500 kr mindre. Da tenker jeg kanskje det er mere interessant å kjøpe Velodyne? Er det noen på forumet som har en Velodyne som kan si noen pene ord om den da?

mvh Nikko
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/19/2006 2:50:27 AM #34 av 48
Postet av: G G
Det blir påstått at dette merket skal være det beste man kan få på markedet....
Noen som kjenner til disse???
James Loudspeaker:
EMB-1000
EMB-1200
EMB-1500
**Show Me The Money**
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/19/2006 2:56:11 AM #35 av 48
Postet av: G G
James Loudspeaker EMB-1000graphic.jpg EMB-1000graphic.jpg ( 16.6787109375 KB) Vist 1676 ganger EMB-1000.jpg EMB-1000.jpg ( 15.177734375 KB) Vist 1674 ganger
**Show Me The Money**
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/24/2006 6:28:42 AM #36 av 48
Postet av: Ingeniør`n
Hva med denne ? Fikk i alle fall meg interessert. Noen som har testa den her ?

http://avforum.no/forum/showthread.php?t=30907
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/24/2006 7:35:05 AM #37 av 48
Postet av: Atle Torp
Med en frekvensrespons på +/-6 dB fra 22-180 Hz og ett reelt fall på 15 dB fra 35 til 20 Hz i testen så er denne lite egnet i mine øyne. Hjelper ikke om den tilsynelatende spiller ned til 15 Hz hvis den ikke klarer å generere noe lydtrykk

Ingeniør'n; siden du på flere fora fremstår som anti-SVS, har du noengang hørt SVS. Eller er du bare en synser? Hvorfor plager SVS deg? Hvis du bor i Oslo-området så er du hjertelig velkommen på en demo, så kan du få litt praktisk erfaring med subbene fra SVS. Da vil du skjønne hvorfor folk blir så fornøyd med det produktet...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/25/2006 6:44:05 AM #38 av 48
Postet av: Ingeniør`n
Anti-SVS :D - er vel ikke det, sikkert godt produkt som jeg ikke har hørt så i så måte er jeg vel en synser..... Det jeg ikke liker er "pushingen" av SVS. Greit nok at de spillet høyt og bra - kanskje ikke så vanskelig med store kasser og åpen konstruksjon. Poengen mitt er at alle andre produsenter blir blåst av banen med at SVS er best punktum. Det er slike uttalelser som du Akto kommer med her - at slike produkter ikke duger, jeg ikke liker - ikke SVS.

Det er sikkert mange som frekventerer dette fora og som godt kunne tenke seg en billig grei sub og sikker noen som kunne tenke seg å anbefale en men de kommer nesten ikke til orde... Personlig kunne jeg kanskje kjøpt SVS men jeg liker ikke utseende på den billigste og neste er stilig men koster langt over mitt budsjett...

Å påstå at det Gorm og Lygren skriver ikke holder mål er vel litt drøyt. Det som er fint er jo at de "nedlater" seg til å teste er relativt rimelig Kina produkt og atpå til tør å si at de synes den låter bra - prisen tatt i betraktning. Ikke alle som ønsker å bruke 100' på anlegg. En kollega av meg kjøpte suround anlegg med spiller/forsterker og 6 høtalere for 3' og er godt fornøyd.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/25/2006 7:31:58 AM #39 av 48
Postet av: Atle Torp
Joda, jeg kan skjønne at folk blir litt slitne av denne hausingen av SVS. Men vi som er entusiaster (flere av oss nesten lever for denne hobby'n) og har testet en del, vil alltid anbefale det som er best.

Testen til Gorm og Lygren er fin nok den, men det mangler en del informasjon. Når de sammenligner med SVS PB10, så er det naturlig å bli litt skeptiske, ikke fordi SVS skal være best uansett, men fordi det mangler masse informasjon, både i testen og på XTZ sine hjemmesider. Hvis man bruker de resultatene som man får under måling i ett spesifikt rom som en universiell sannhet, så bør man også kunne vise til målinger 2pi omgivelser, utendørs.

Oppgitt dB-avvik fra XTZ på denne subben er jo på 12 dB. (+/- 6). Det er jo forferdelig høyt! En måling utført av folk på http://www.avsforum.com viser at PB10 har +/-1 dB fra 19 Hz.........

Jeg tror ikke XTZ er en dårlig sub, men jeg tror ikke den kan måle seg med PB10, og siden de drar frem PB10 som sammenligningsgrunnlag, bør de ha litt faktatall å vise til, ikke en innendørs måling hvor THD ikke er tatt med i det hele tatt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/29/2006 6:18:59 AM #40 av 48
Postet av: kenti
Du er også velkommen til en demo med minstemannen til SVS om du vil i Oslo sentrum også, ingeniør'n ;)

Jeg mener heller ikke å "hause" opp SVS eller noe slikt, men som akto sier vil entusiaster som har testet en del utstyr anbefale det de føler gir mest for pengene. Jeg har hørt en del subber, og SVS er uten tvil det merket som gir mest for pengene.F.eks. da vi testet B&W 850 og SVS 25-31 PC+, ble t.o.m. 850en slått av tuben som kostet ca 7K å importere til Norge da dette fortsatt var mulig. Dette da på film, men de klarer seg også veldig bra på musikk, prisen tatt i betraktning.

Det er heller ikke bare snakk om at disse subbene kun duger til filmtitting. Da jeg kjøpte min SVS-sub var jeg i utgangspunktet fast bestemt på å kun bruke den til film, men i dag bruker jeg den til musikk i tilleg, sammen med Dali Helicon 400.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/25/2006 11:06:52 PM #41 av 48
Postet av: Jimmern
Jeg ble i går den lykkelige eier av SVSpb10 :D Uten å ha hørt denne suben, hadde jeg null problemer med å kjøpe både usett og uhørt. Fantastisk kundeservice hos L-sound som leverer svs. Men, jeg har ikke fått rigga utstyret ennå. Jeg vet at plassering av sub ikke har noen fasit, men finnes det en tommelfinger-regel jeg bør ha i tankene når svs`n skal få sin plass? Hvilke erfaringer har dere om plassering av denne? Vet at plassering varierer veldig - men hvordan finner jeg "rett" plass på en grei måte? Vet noen har plassert sub (ikke svs) med høytalerelementet inn mot veggen, men vil dette være gunstig? Hva er "ideell" avstand fra vegg til en svs? Huff - dette ble mange spørsmål, men håper noen vil dele erfaringer :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/3/2006 8:07:41 AM #42 av 48
Postet av: roffe
"akto" skrev:Testen til Gorm og Lygren er fin nok den, men det mangler en del informasjon. Når de sammenligner med SVS PB10, så er det naturlig å bli litt skeptiske, ikke fordi SVS skal være best uansett, men fordi det mangler masse informasjon, både i testen og på XTZ sine hjemmesider. Hvis man bruker de resultatene som man får under måling i ett spesifikt rom som en universiell sannhet, så bør man også kunne vise til målinger 2pi omgivelser, utendørs.

Oppgitt dB-avvik fra XTZ på denne subben er jo på 12 dB. (+/- 6). Det er jo forferdelig høyt! En måling utført av folk på http://www.avsforum.com viser at PB10 har +/-1 dB fra 19 Hz.........

Jeg tror ikke XTZ er en dårlig sub, men jeg tror ikke den kan måle seg med PB10, og siden de drar frem PB10 som sammenligningsgrunnlag, bør de ha litt faktatall å vise til, ikke en innendørs måling hvor THD ikke er tatt med i det hele tatt.

Blir det ikke litt feil å diskutere omtalen av XTZ-subben på et annet forum her? Du påpeker at omtalen av subben mangler en del informasjon. Det gjør jammen din omtale av omtalen også! Du argumenterer med spesifikasjoner på den ene subwooferen mot målinger utført på et annet forum, uten å nevne at nevnte omtale faktisk har gjennomført målinger på nevnte subwoofer som viser at den med god plassering gir mindre avvik enn det du selektivt plukker fra spesifikasjonene. Husk på at dette er en subwoofer som kan tunes med plugger i bassrefleksportene, og at avviket sannsynligvis er såpass stort nettopp på grunn av disse tuningsmulighetene. Videre kan jeg ikke se at en in-room måling er et dårlig grunnlag for å vurdere kvaliteten, all den stund en rekke andre subwoofere er målt på samme måte i samme rom. Det hele er også backet opp av lytting. Når det gjelder THD, så bør kanskje det måles også, men ved omtalen er jo også ører tatt i bruk. Begrensningen på in-room målingen er hovedsaklig at man ikke uten videre kan trekke konklusjoner til rom som er av en helt annen størrelse og/eller utforming.

Poenget mitt er at konkrete målinger og lyttetester kombinert med et bredt erfaringsgrunnlag gir et ganske godt grunnlag for å vurdere et produkt. For meg virker XTZ 99 W12 som et godt budsjettvalg, spesielt for små hjemmekinoer, der romforsterkningen er god i dypbassen.

For øvrig er det faktisk slik at nevnte lygren og Gorm faktisk også sier at SVS PB10ISD er en bedre subwoofer. Men snakker man pris/ytelse-faktor er det kanskje mer jevnt, og grunn til den positive omtalen. Det er også grunn til å trekke frem denne subwooferen for dem som kjører stereoforsterkere, der subwooferen må ta lyden fra høyttalerutgangene. SVS PB10ISD utgår som valg for dem med en slik løsning, og da mener jeg at med en slik positiv omtale er XTZ-subben hyperaktuell.

Når det gjelder SVS-subbene generelt, så er det EN ting de gjør annerledes enn andre: De blåser i WAF, lager DIGRE kabinetter som gjør at man med relativt korte bassrefleksporter kan gå dypt. SVS spiller altså på lag med de fysiske lovene for å få dyp bass, men ikke på lag med den som er allergisk mot digre, svarte bokser. Dette er hovedgrunnen til SVS' lydresultater. Det er ingen grunn til at andre ikke kan gjøre det på samme måten. SVS har ikke funnet på noe lurt. De har bare satt til side møbleringhensyn for å få best mulig dypbass ut av produktene sine. Har du ikke noe i mot DIGRE bokser, så velger du SVS. Klart mest dypbass for pengene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/3/2006 9:39:15 AM #43 av 48
Postet av: EON
Jeg nå lest mye om SVS og dens egenskaper til å flytte luft + manglende WAF. Jeg har derfor et spørsmål; Finnes det mulighet for en demo i Trondheim? Eventuelt er det noen som har en PB10/12 som kunne tenke seg å vise frem vidunderet slik at jeg kunne høre og se hva man snakker om?
Denon AVR 3805, EC AW100 DMB, NAD 550, SA 1750, SA 710, SA 505, SA SE200 og B&W DS6S3.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/3/2006 10:17:40 AM #44 av 48
Postet av: Atle Torp
Roffe; Hvis du leser svaret mitt både her og på avforum vil du se at jeg ikke har lyst til å si noe særlig om denne subben i det hele tatt. Grunnen til at min "omtale av omtalen er mangelfull" er fordi jeg ikke har til hensikt å trekke i tvil det resultatet som Lygren fikk i rommet til Gorm. Men når jeg vet at XTZ ytelsesmessig ikke kommer på høyde med sammenligningen PB10, føler jeg meg forpliktet til å opplyse om det.

Testen er hjulpet til av en som jeg vet kan sitt fag, og henvisningen til manglende informasjon var hovedsaklig ment mot XTZ sine egne mangelfullt oppgitte verdier. Ikke bare Lygren sine. Jeg ser at det var dårlig formulert, men maks SPL bør være oppgitt på en sub som bortimot omtales som et "dypbassmonster". Særlig når en har room-gain i tillegg.

Alle seriøse produsenter legger ut de målingene man trenger for å evaluere om produktet yter bra og kan brukes hjemme hos den enkelte. Når alt av info mangler fra XTZ sin side, så er det en dårlig trend, og bør belyses.

Å diskutere dette ut over forumgrensene blir naturlig da brukere her ofte leser på avforum også. Det var ikke jeg som brakte XTZ på banen på dette forum, men da jeg har testet den hjemme, side om side med PB10, så kan føler jeg kan uttale meg om den. En direkte link til testen fra Lygren ble lagt ut i denne tråden...

Portingen av subben hjemme hos meg førte til at subben gikk i kompresjon lenge før trykket nådde buksebeina, og uten porting var det så mye blåselyder at den ble totalt ubrukelig. Jeg hadde lagt denne subben bak meg, selv om den fortsatt står hjemme hos meg, og konkludert med at noen ny PB10, det er den ikke.

Du er velkommen til å høre den hjemme hos meg, så kan du gjøre deg opp en mening selv.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/3/2006 1:20:26 PM #45 av 48
Postet av: roffe
Jeg håper uansett på å få tatt en tur til deg, akto. Kinoen din er jo en av de helt store i Norge, skal man tro omtalene ( ;) ).

Siden jeg selv har skrevet noen omtaler av hifi-produkter de siste par årene, så gjenkjenner jeg også et problem som ofte oppstår når folk leser omtalene. Det er nemlig mange som leser omtalene uten å se på hvilke forhold det er testet under. Din kino er jo relativt stor, akto (35 kvm, hvis jeg husker rett). Til sammenligning er rommet XTZ-subben er testet og målt i for AVforum-omtalen betydelig mindre. Dette er viktige faktorer å ta hensyn til, spesielt når det gjelder dypbass. For desto mindre rommet er, desto mer av bass og dypbass vil formidles som rene trykkforskjeller, siden bølgelengdene er for lange til å forplantes i rommet. Resultatet er at rommet booster de laveste frekvensene mer i et lite rom. Ekstremtilfellet er bilkupeer, og tro meg: Du ønsker ikke en sub som spiller flatt til 20Hz i ekkofri måling inn i bilen din.
(Alt dette vet jo du, akto. Jeg snakker mer for "galleriet" her).

Det jeg mener er at du helt sikkert har rett i at XTZ-subben ikke har noe særlig å gi i de dypeste frekvensene i din kino, akto. Men i et mindre rom vil den ikke behøve det. Romforsterkningen i dypbassen er nemlig formidabel i et lite, lukket rom, selv med små utslag på elementet i de laveste frekvensene. Og sånn sett kan det som er lite og puslete i en stor hjemmekino fungere flott i et lite rom.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar