Draug
Aktiv
E-post
Jeg har fulgt nøye med på forumet her i lengre tid, og håper at noen av dere kan hjelpe meg litt på vei...
Skal ha meg en 37" eller større, LCD eller plasma, som klarer å vise en fotballkamp med godt resultat. Om TV'en er HD-ready er selvfølgelig dette et pluss, men ingen betingelse.
Jeg har ikke fått testet så mange skjermer, men sist ut var Philips 37PF7320 LCD, som desverre ikke innfridde mine krav. Prøvde denne med digital tuner og scartkabel av god kvalitet. Bildekvaliteten var bra nok for meg til film og vanlig TV-titting, men ikke til fotball! Bildet ble for mye preget av etterslep og uklarhet ved raske kamerabevegelser, som jo ikke er uvanlig ved slike begivenheter. Og da jeg tror at det blir få norske høydepunkter i årets Champion League, vil jeg absolutt ikke sitte med et TV som også framkaller høye utbrudd av frustrasjon på onsdagene utover høsten...
Derfor, eminente forumdeltakere, hjelp meg litt på vei her.
Er det bare å glemme LCD-skjermer hvis man ønsker brukbar kvalitet på fotball?
Noen heldige eiere av Panasonic PA50 eller PV500 som kan gi meg opplysninger om hvordan disse håndterer en fotballkamp?
Pioneers 435 FDE?
Andre forslag?
(CL nærmer seg med stormskritt, må ha TV'en i hus til da.)
Typhoon7
Moderator & Hjemmekinoekspert
E-post
Jeg har PA50 og jeg var selv spent på hvordan denne taklet fotballkamper.
Nå har jeg sett kamper på både TVN, TV3 og TV2.
Like bra som min gamle CRT er det ikke, men basert på at dette er en plasma, bestod den prøven med glans.
Jeg sier ikke at det er perfekt, men jeg ble overrasket.
Med fare for å bli litt subjektiv, så er Panasonicen en av de aller beste plasmaene jeg har sett fotballkamper på.
Jeg har analoge kabelsignaler.
Det skal også legges til at kvaliteten varierer litt med hvilken kanal du ser det på. Spesielt vil du merke det på gresset.
texaz
Hjemmekinosjef
E-post
panasonic 42pv500 er også veldig god å se fotball på.
Har fått med meg de fleste vålenga kampene i det siste uten å se noe problem med kvalitet
Draug
Aktiv
E-post
Takk for hurtig svar, T7!
Har sett Panasonic 37PA50 ved siden av Philips 37PF7320, dog uten det gikk fotball på noen kanaler (utrolig!). Dette var med bob-bob analoge kabelsignaler, og her kom PA50 bedre ut enn LCD'en. Men så var det dette med HD da... Får heller putte de 12 høvdingene jeg sparer på å ikke kjøpe PV500 inn på konto, og investere i ny TV om noen år når HD er blitt et must.
Ser at Komplett selger denne til 16 k, regner med at det blir vanskelig å finne denne lavere priset med det første.
Draug
Aktiv
E-post
Texaz: Hvis en VIF-kamp ble bra, så er jeg overbevist om at 42PV500 må være veldig bra
Bøgge Bakken
Meget Kunnskapsrik
E-post
Nettside
Den tiden HD blir vanlig i Norge via TV system så har nok prisene synket litt slik at man ikke trenger å punge ut med 20 lapper.
arntos
E-post
Nettside
PW7, knall på fotball. Ingen antydning til etterslep.
Typhoon7
E-post
"arntos" skrev:PW7, knall på fotball. Ingen antydning til etterslep.
Er ikke det samme skjermen som PA50, men uten tuner?
Draug
Aktiv
E-post
Arntos: PW7? Beklager min uvitenhet, men hvilken skjerm er dette?
Har tidligere vært 100% fokusert på LCD, og har derfor ikke helt oversikten på Plasma-fronten...
Du kom meg i forkjøpet, T7
arntos
E-post
Nettside
PW7 gjengir ikke like mange farger som PA50, tror den har 3 mrd. Ihvertfall ikke noe problem med graderinger. Og levers uten tuner og høytalere. Kjøpte den fordi den er liten og gjor ikke så mye av seg på veggen, samt at jeg kan få den inngangene jeg vil ha. Nå er det vel en PW8 på trappene, den har samme panel som PA50 dvs, flere darger samt at de har fikset "problemet" som PW7 har, at den ikke støtter 720P og 1080i i 50 HZ via HDMI.
Typhoon7
E-post
Da tok jeg visst litt feil.
Draug
Aktiv
E-post
Har strengt tatt ikke behov for hverken innebygd tuner eller høytalere, men hvilke forhandlere selger PW7 /PW8? Har rotet litt rundt på nettbutikker, men uten å finne noe ennå.
Tannoy
Hjemmekinosjef
E-post
Vil ihvertfall IKKE anbefale 7320. Så denne på Elkjøp med riktignok et dårlig splitta signal(UPC-analogt) og det så ikke bra ut...
Kanskje noe å hente på en digital mottaker, men uansett...gå heller for en PA50 da...det er ihvertfall min mening
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Draug
Aktiv
E-post
Det var faktisk en del å hente med en digital tuner på 7320, bildekvaliteten ble merkbart bedre. Men etterslep var alt for fremtredende på fotballsendinger, i alle fall ut fra mine krav.
Virker som om det er enighet her for at PA50/PV500 er riktig valg, og jeg regner med at det blir en PA50, da dette nok er valget både lommeboka og økonomisjefen hjemme liker best.
En ting jeg har erfart etter et år med leting etter ny TV, er at oppgitte spesifikasjoner betyr minimalt når det kommer til kvalitet. Var i starten veldig opptatt av oppgitt kontrastnivå, oppløsning, etc, og var temmelig sikker på at valget ville bli et "udda-merke" som ga mye for pengene.
Men har nå lært at bildekvalitet ikke er direkte proposjonalt med oppløsning. (Ikke verst for en nybegynner). Vil samtidig si at dette forumet, med sine kunnskapsrike deltakere, har lært meg utrolig mye om temaet.
Min lokale forhandler fortalte meg faktisk for en tid tilbake at PA50 var skjermen til mitt bruk, men jeg skulle selvfølgelig vente på den nye, fantastiske 7320'en fra Philips
Må visst ta en tur til min lokale (og kunnskapsrike) forhandler for å prøve å prute PA50'en ned til et anstending prisnivå, da Komplett er utsolgt for tiden. Man ønsker jo å handle lokalt, men ikke visst man må betale 8000 kr mer...