Logo

Hva skjer i suben?

Skriv et svar
1/24/2005 8:57:33 AM #1 av 2
Postet av: tha_lode
Hei alle.
Jeg lurer på følgende.

Har vært rundt hos en del sjapper og kikket på anlegg nå (prisklasse 15k for høyttalere og forsterker)
Alle snakker om at satelittene ikke trenger å gå så veldig langt ned for suben tar seg av dette. Det høres jo selvfølgelig veldig fornuftig ut. Vanskelig å lage håndterlige satelitter som går noe særlig under 100 hz.

Det jeg da lurer på er hva skjer i følgende scenario:
Du kjører ekte 5.1 digitalt ut av dvdspilleren. Vil da dekoderen filtrere bassinformasjon ifra alle kanalene og sender det til suben eller vil den kun sende sub-kanalen ifra 5.1 signalet til suben.

Hva skjer med 2.0 reproduksjon (den gamle filmlydstandarden)? Der er det nemlig meningen at suben skal filtreres ut av 2.0 til 4.1.

Jeg jobber med filmlyd i et etterarbeidshus og vet at det er ikke slik at vi sender all lyd med bass til suben. Vi mikser det vi synes trenger ekstra trøkk til suben. De vanlige høyttalerene er gode nok til de fleste effekt lyder og dialog. Det er stort sett litt musikk pluss fx som vi sender ned i suben i tillegg.

Hvis det filtreres basslyd ifra de fem "vanlige" kanalene så vil man få for mye bass i forhold til hvordan det var tenkt når det ble mikset. Særlig kan dette bli kjipt på dialog og spesielt voiceover som kan bli ekstremt rumlete og vondt.

Har ikke knottet på en surroundforsterker enda så jeg vet ikke hvordan dette funker men blir litt bekymret av "suben fikser bassen" holdningen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/24/2005 9:36:19 AM #2 av 2
Postet av: Rune
Dette løses ved hjelp av delefrekvensen som settes på hjemmekinoforsterkeren og settingen small/large på høyttalerne.

Ved å sette delefrekvensen til 80 Hz og høyttalerne til small vil all lyd under 80Hz bli rutet til LFE kanalen. De fleste forsterkere har bare en delefrekvens, men det beste er at man har forskjellig delefrekvens for hver enkelt høyttaler slik at man kan sette alle til small og velge passende delefrekvens.

Jeg har skrevet noe om det i denne guiden: (ikke ferdig enda)

http://www.hjemmekino.no/guide/kalibrering_lyd.asp
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar