Logo

Hjelp til valg av 40" budsjett ca 15000,-

Skriv et svar
11/15/2007 3:15:31 AM #1 av 16
Postet av: haze
Hei!

Har tittet litt runt på forumet her, og blitt litt klokere ivertfall...
Men... trenger fortsatt noen tips av noen experter her!

Som tittelen sier... ser jeg etter en 37" eller 40" Helst LCD... men, MÅ ikke være LCD da men... skal prøve og liste opp mine kriterier/info...

* ca 15000,-
* Sitter ca 2,5m fra skjermen
* Dama pleier og sitte litt på skrå, så "sidevinkel" eller viktig (kansje litt knotete forklart den der men...)
* Tv seningene er kabel tv, men blir vel digital ettervært
* Ser enn del på filmer. (Bruker LG rh7800h dvd opptager)
* Playstation 2 (regner med at jeg kjøper ps3 på nyåret engang)
* Full hd (?)

Håper dette hjelper noe ivertfall....

Har snust litt på...

Sony Bravia KDL-40W2000 (Litt "gammel" kansje?)
Toshiba 37X3030DG
Sony Bravia 40" LCD-TV KDL-40W2000
Panasonic TH-42PX70

Tar GJERNE imot andre tips/råd også! :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/15/2007 4:28:52 PM #2 av 16
Jeg tror mitt valg ville falt på Panasonic PV/PX 70 grunnet:
Plasma har bedre fargegjengivelse og kontrast, derfor en del bedre på film. På analoge signaler pleier også plasma å være en del bedre, men dette kommer ann på bildebehandlingen. Innfallsvinkelen er også mye bedre på plasma.

Full hd(?)
Det er mange faktorer som spiller større rolle en oppløsningen. Fargegjengivelse, kontrastnivå etc er viktigere. Full HD er mer viktig hvis du sitter relativt nærme eller har en stor skjerm. Til PC bruk er det også en forddel med full-hd, så her har LCD noen forddeler.

Hvis du har ett ganske så lyst rom og ser mye på tv på dagtid, så bør du vurdere LCD, grunnet at Plasma pleier å bruke glass forran skjermen, slik at det blir mer gjenskinn. LCD er også mer lyssterk og egner seg godt i lyse rom.

Billigste nettbutikk med tv på lager:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=33 ... 583A1CB52E

Test av PV70
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3480&p=68

Forskjellen mellom PV og PX 70 er at PX har innebygd digital mottaker, noe du uansett ikke trenger siden den er MPEG2, i norge bruker vi MPEG4.

Lykke til på din søken
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/15/2007 6:50:17 PM #3 av 16
Postet av: Blueflame
Du er i samme situasjon som jeg var i sommer. Akkurat kjøpt meg Playstation 3 også. Ser en del filmer og kabel tv. Valget mitt kunne ikke vært bedre da jeg valgte Pioneer PDP-427XA

Du bør absolutt gå for plasma i din situasjon. Du vil ikke angre et sekund på det. PV70 er et svært om ikke det beste alternativet ditt, både i bildekvalitet, bruksområde og pris.

PX70 og PV70 er samme TV. PX70 har bare digital innebygd dekoder for MPEG2 som ikke kommer til norge uansett. Så da er det PV70 som gjelder for deg.

Lykke til med kjøpet. Lover du blir stor fornøyd med et slikt kjøp :P
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/15/2007 9:39:29 PM #4 av 16
Postet av: haze
"Full hd(?)
Det er mange faktorer som spiller større rolle en oppløsningen. Fargegjengivelse, kontrastnivå etc er viktigere. Full HD er mer viktig hvis du sitter relativt nærme eller har en stor skjerm. Til PC bruk er det også en forddel med full-hd, så her har LCD noen forddeler."

Jeg sitter ca 2,5m fra skjermen, velger meg en tv med full hd.
Blir Full hd bra da? For den PV70 tven var ikke full hd, stemmer?

Er det noe "etterslep" på denne tven (pv70)?

Merker jeg noe STOR forskjell vist jeg evt skal se på blue-ray filmer på hd tv eller full hd?

"TH-42PV70E" Hva står "E" for?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/15/2007 11:23:20 PM #5 av 16
Nei, den tvén har ikke full-hd. Men deriomot så har den en meget god bildebehandling. Plasma generelt sliter ikke med etterslep, det gjør derimot en del LCD tvér fortsatt desverre.

Angående din sitteavstand vil jeg tro at du skal ha vanskligheter med å se forskjell mellom Full-HD og HD Ready. Jeg vil egentlig anbefale deg og gå å se selv. Regner med at du er enig i min påstand der, men husk og sammenlign i ett mørkt rom hvis du har mulighet til det.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/15/2007 11:43:40 PM #6 av 16
Postet av: haze
"Tommy(Actionchicken)" skrev:Nei, den tvén har ikke full-hd. Men deriomot så har den en meget god bildebehandling. Plasma generelt sliter ikke med etterslep, det gjør derimot en del LCD tvér fortsatt desverre.

Angående din sitteavstand vil jeg tro at du skal ha vanskligheter med å se forskjell mellom Full-HD og HD Ready. Jeg vil egentlig anbefale deg og gå å se selv. Regner med at du er enig i min påstand der, men husk og sammenlign i ett mørkt rom hvis du har mulighet til det.


Oki! Takk for gode råd! :D
Tror ingen av butikkene i nærheten har noen mørke test rom... :x
Men.. har litt og velge imellom... Elkjøp, Expert, Elprice, Leftdal...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/15/2007 11:50:21 PM #7 av 16
Denne tv´en har av disse grunner blitt meget populære. Derfor er det omtrent ingen butikker som har de på lager ennå. De skal komme om ikke lenge tror jeg, så hold utkikk etter den!

Se også:
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=9907
Angående leveringstid
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/16/2007 1:27:28 AM #8 av 16
Postet av: haze
Ja.. så dette.

Men... hva er forskjellen på..

Panasonic TH-42PV70E

OG

Panasonic TH-42PV70F

Er det bra "sidevinkel" på denne tven?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/16/2007 10:13:07 AM #9 av 16
Det er samme modell,tror det bare er paralellimport. Eller en betegnelse levrandørene tilføyer.

Den har en ganske så bra innfalsvinkel, dette sier dem i de fleste tester også.

Ser at dem har fått inn PX70 på lager hos komplett:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=33 ... w=detailed
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/16/2007 5:38:46 PM #10 av 16
Siden du har litt igjen av budsjettet, kan du jo kjøpe PS3 nå. Du får den for 3999 inkludert 2 spill og håndkontroller på Elprice.

:roll: :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/16/2007 9:58:12 PM #11 av 16
Postet av: haze
"Tommy(Actionchicken)" skrev:Siden du har litt igjen av budsjettet, kan du jo kjøpe PS3 nå. Du får den for 3999 inkludert 2 spill og håndkontroller på Elprice.

:roll: :wink:


Ikke umulig det... :wink:

Men... da er jeg ganske sikkert på at den går for den tven... :P

Siste spørsmål--.. (tror jeg..) 42" blir ikke for stort når jeg sitter ca 2,5m fra skjermen? Tenkte meg egentlig max 40" Eller.. blir det ikke noe særlig forskjell fra 40" til 42"

TAKK FOR GOD RESPONS!! :o
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/16/2007 11:53:33 PM #12 av 16
Det er bare 2" det er snakk om, så du vil ikke merke så mye forskjell akkurat. For stort? Det er nesten en smaksak, ser du på vanlig analog tv, vil det kanskje bli noe kornete hvis du går nærmere, men jeg tror det vil fungere ganske så bra. Men dette er jo helt opp til deg :wink:

Tips: Hvis du finner ut at det er for stort finnes også denne modellen i 37".
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/17/2007 2:34:47 PM #13 av 16
Postet av: haze
Hva med denne..?

Samsung 40" LE40M87BDX

Ser det er tilbud på den på Elprice i helgen 11995,-
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/19/2007 9:35:15 AM #14 av 16
For test se:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3476&p=68

En meget god tv dette også, men blir nok bla slått i sortnivå av Panasonic.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/22/2007 5:44:50 PM #15 av 16
Postet av: piil
Hei, nesten i samme situasjon som deg, har også tenkt til å kjøpe flat TV for første gang med samme budsjett og lærer mye her, men hva med Panasonic PZ 70? Den har visst nok full HD og kan visst fås for litt under 15000 og ventes her http://www.avhifi.no/main.php3?PI=info&PNO=17837 rundt slutten av mnd, altså snart.

Er et en god TV eller er full HD for tidlig for plasma? Virker som er stort sprang fra 1024x768 oppløsninga jeg ser ellers...

Har ellers i utganspunktet tenkt mest på LCD tv'r, men blir mer og mer usikker nå.

Får vel vente på fler lovord (evt. baksider) om først og fremst Samsung LE-F86BD eller Toshiba REGZA Z3030DG/3000PG (samme), som også går for rundt samme prisen (i de billigste butikkene i alle fall)...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar