Logo

Hjelp med flatskjermtv

Skriv et svar
7/5/2004 10:44:15 PM #1 av 14
Postet av: brudah
trenger hejlp til å finne en ny flatskjermtv. Tv'en skal være ca. 30" og flat.
Hvilken tv burde jeg velge, og hvilke bør jeg styre unna? Noen merker som er bedre enn andre? Hvor bør jeg gå å handle? Bør jeg velge lsd eller plasma og hvorfor?
Prisen bør ikke overstige 30-35000
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/6/2004 9:32:16 AM #2 av 14
Postet av: Rune
Den minste Plasma TV'n er 32" . Hitachi er bland produsentene som har plasma i denne storrelsen.

Generelt vil jeg si at Plasma gir best bilde i mørke rom, mens LCD gir best bilde i dagslys, sterkt opplyste rom.

Den TV'n som ser flottest ut i den storrelsen er Philips sin LCD modell 32PF9986 som du burde kunne få kjøpt til under 35k. Denne TV'n har høyere oppløsning enn noen Plasma i den størrelsen og har et imponerende bilde. Den har også langt bedre sortnivå enn andre LCD modeller.

Av plasma vil jeg også vurdert JVC sin 35" modell som du får for under 30k. (lavere oppløsning med bedre sortnivå i morke rom)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/6/2004 10:18:12 PM #3 av 14
Postet av: Mikael
Hot tips!!!

koster rundt 35-39. Feil priset på nett.

http://www.grundig.no/./documents/docro ... ts.lcd.pdf
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/6/2004 11:41:24 PM #4 av 14
Postet av: brudah
Takk for tipsene :) fill inn om dere har mer!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/6/2004 11:42:44 PM #5 av 14
Postet av: brudah
Hva er forskjellen på en lcd skjerm til 20000 og en til 30-35000?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/8/2004 6:54:52 PM #6 av 14
Postet av: fredde
"brudah" skrev:Hva er forskjellen på en lcd skjerm til 20000 og en til 30-35000?


ca. 10-15 tusen :-)

Neida, bedre sortnivå, høyere oppløsning, raskere responstid er noe som er bedre på dyrere skjermer...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/25/2004 10:58:07 PM #7 av 14
Postet av: kaytona
Hei!
Jeg har nettopp kjøpt meg et 37"plasma. PHILIPS 37PF9946.

Jeg ble utrolig skuffet over denne skjermen og skal nå bytte den!

En av hovedgrunnene til at jeg kjøpte dette tv var at selgeren sa at det ikke skulle være noe problem og se fotball på tven.
Dagen etter jeg fikk skjermen på veggen så så jeg fotball....Noe av det dårligste jeg har sett i mitt liv! Svart/hvitt tv hadde vært bedre og se på! Har også sett Ringenes Herre og Troja på Dvd og det var elendig der også.
Har digital dekoder og en bra scart kabel.

Nå som jeg skal bytte tv lurer jeg på hvilke tv-er jeg bør se etter, eller hvilke egenskaper som teller?

Respostid har jeg forstått er en en viktig ting når det gjelder fotball på plasma. Men det står jo aldri under egenskapene til tv hva responstiden er.

Er det noen forkortelse for dette?


Jeg må ha et tv som jeg kan se fotballkamper på (skjermen jeg kjøpte kunne jeg ikke se film på heller). Og jeg vil jo selvfølgelig ikke betale 20-25 000kr og få et dårligere bilde enn jeg har på den nesten 10 år gamle 28" min!

Uannsett om jeg må kjøpe vanlig CRT tv så må jeg kunne se fotballkamper på tven!
Kan noen hjelpe meg? Eller komme med noen tips? :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/26/2004 12:29:50 AM #8 av 14
Postet av: Rune
Du skal være klar over at en rekke kanaler sender med elendig kvalitet over satelitt. (f.eks Canal Plus) Har selv sett fotballkamper som ser tragisk ut på alle slags TV apparater. Grunnet at man ikke ser det er at man har mindre størrelse på andre apparataer.

Av plasma så vil jeg anbefale TH-37PA30. Den koster ned mot 22k med bordfeste. Den ble kåret til beste plasma av DVD & Hjemmekino i august og jeg er enig med de selv om den ikke er perfekt. Desverre blir ikke bildet perfekt på den heller med dårlige digitale kanaler. Jeg vil anbefale å prøve se en fotballkamp på NRK. De sender med god kvalitet over satelitt.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/26/2004 11:41:18 AM #9 av 14
Postet av: kaytona
Jeg har kabel tv fra BKK, vet ikke om de har dårlige eller gode signaler.

Men selv om enkelte kanaler sender med elendig kvalitet, men det betyr jo ingenting når bildet også var dårlig da.

Men hvorfor blir det et dårligere bilde på en plasma skjerm enn på en vanlig CRT skjerm? Jeg trodde faktisk plasma skulle være bedre enn crt tv!

Dette med responstiden på plasma, hvordan finner jeg ut hvilke responstid en plasma skjerm har? Hva er bra og hvor stor/liten responstid har et crt tv?

Når du ser på egenskapene til et vanlig crt tv så står det i egenskapene at det er 100Hz søkefrekvens (Dette er hva de mener med 100Hz og 50Hz, ikke sant?)

På et plasma tv så står det som regel ingenting om dette. Hvorfor???
Jeg fant en plasma skjerm som hadde søkefrekvens på 100Hz (PHILIPS 37PF9965) vil dette bedre fotballkampen min? Eller er det rett og slett tv signalene som må bli bedre for at jeg skal få bedre bilde med plasma?

Hva er forskjellen og hvilket er best av Multi Europe og PAL/SECAM?

Vet at dette er mange spørsmål jeg stiller nå, men jeg håper det er noen som har tid til og svare meg på noen av disse:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/27/2004 7:37:36 PM #10 av 14
Postet av: Johnny
Jeg tror at grunnen til at du ikke finner informasjon om responstid på plasmaskjermer er at dette ikke er et problem på plasmaskjermer. Bruk heller energi på å finne ut "responstiden" på kameraet de tar opp kampen med.
Bildet fra BKK er dårlige greier, men bildet fra DVD spilleren kan du gjøre noe med. Tenk over hvor du har puttet inn SCART kabelen, og hvilke signaler som går i gjennom den. Les "guidene" på disse sidene så vil du finne ut av dette.
For min del, så synes jeg at på alle skjermer over 32 tommer, så er alt annet en DVD og digital satelitt, blitt historie.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/27/2004 7:39:42 PM #11 av 14
Postet av: Rune
Du har helt rett Johnny. Det er ingen grunn til å oppgi responstid på plasma. Eneste som oppgir dette er LG, men tallet er så enormt lite at det har null betydning. Gassen i plasma antennes umiddelbart og slukkes raskt slik at man får ikke etterslep grunnet dette. Det som gir etterslep på en Plasma er elektronikken i selve skjermen.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/6/2005 9:21:26 PM #12 av 14
Postet av: kaytona
"Johnny" skrev:Jeg tror at grunnen til at du ikke finner informasjon om responstid på plasmaskjermer er at dette ikke er et problem på plasmaskjermer. Bruk heller energi på å finne ut "responstiden" på kameraet de tar opp kampen med.
Bildet fra BKK er dårlige greier, men bildet fra DVD spilleren kan du gjøre noe med. Tenk over hvor du har puttet inn SCART kabelen, og hvilke signaler som går i gjennom den. Les "guidene" på disse sidene så vil du finne ut av dette.
For min del, så synes jeg at på alle skjermer over 32 tommer, så er alt annet en DVD og digital satelitt, blitt historie.



Si at jeg nå har koblet ledningen(e) feil.
Hvor skal jeg koble ledningene da??
Hva trenger jeg av ledninger for og få et bra bilde?
Jeg har scart fra dekoderen til tv, jeg har også brukt en "støy-kabel" mellom dekoderen og tv. Dette er en vanlig tv-ledning.
Bruker selvfølgelig dekoderen når jeg ser på tv.

Det er også en Monster scart kabel.

Plasma skjermen blir levert tilbake til Elkjøp i morgen:D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/6/2005 9:41:23 PM #13 av 14
Postet av: Stiffa
Hvilken skjerm skal du ta ut nå da?
Hitachi eller Panasonic?

Stiffa
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/6/2005 10:21:01 PM #14 av 14
Postet av: kaytona
Er veldig i tvil!! Hitachien så jo bedre ut enn Panasonicen, men alle her inne anbefaller jo Panasonicen.

Lurer faktisk på om jeg skal kjøpe meg en god CRT tv...

Har skrevet et laaaaaaang innlegg.

Du kan jo ta og lese det;);)

Og komme med litt hjelp :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar