Logo

Hjelp - Hjemmekino - TV er i box

Skriv et svar
3/11/2008 8:02:36 PM #1 av 6
Postet av: gushni
Heisann,
Trenger ekspert råd til valg av surround system. Kjøpte nettopp Panasonic 42PV70 og kunne tenkt meg å sprite opp med ett surround system også.

Budsjett: ca 10,000-13,000 NOK
Utstyr jeg har, men ikke vil bruke fordi det er for harry til å ha i stua: Forsterker (denon pma 715R) CD spiller (denon dcd715) og dali 107 høytalere.

Jeg ønsker å få litt minimalistiske og classy ting ettersom jeg har vokst ifra komfirmasjons innkjøpet. Jeg ser for meg gjerne 2 front høytalere som jeg kan henge på veggen på hver side av TV'en. Gjerne en stilig center sammen med forsterker under. Sub'en under sofaen og 2 små bak som jeg kan gjemme inni vinduskarmen.

Bruksområdet vil primært være TV, men kunne også ønske meg noe som duger til musikk også uten problemer.

Noen som har noe spesifikt jeg kan vurdere. Takker så mye for input's.

Takk
Gunnar
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/11/2008 9:27:32 PM #2 av 6
Normalt ville jeg anbefalt Yamaha RX-V661 i denne prisklassen, men om litt kommer oppfølgeren 663. Den har 2 HDMI innganger og støtte for de nye høyoppløste lydformatene som benyttes av Blu-Ray. Yamaha lager svært gode recivere og de gir ett engasjerende og dynamisk lydbildet og lydsignaturen kan beskrives som nøytralt og kanskje noe "rund" i toppen. Denne ble testet sammen med 6 andre recivere i budsjettklassen i denne utgaven av hjemmekino og fikk karakter 6. Mer informasjon om produktet finner du her:
http://www.hjemmekino.no/database/avamp ... alognr=190

Som høytalere ville jeg tatt en nærmere titt på dette høytalersystemet fra KEF:
http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdi ... plid=95871

Har hørt gode tilbakemeldinger om produktet og spesielt om storebror som gir voksen lyd fra seg til å være såpass små. Test av produktet finner du her:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... estid=1658

Som DVD og Blu-Ray spiller ville jeg kjøpt en PS3 da det gjør en meget god jobb som BD-spiller. En av forddelene er oppstartstiden som er ca på 10 sekunder, mens andre HD-spillere på markedet bruker rundt minuttet. Den gjør også en god jobb på dine DVDèr med bla oppskalering til 720P/1080I/1080P avhengig av hva du har på din skjerm. PS3 er også en god multimediamaskin hvor du kan lagre bilder, video og musikk. Blir Harddisken for liten kan du bare kjøpe en større en da det er 2.5" S-ata som er godt tilgjenglig på markedet. PS3 har ikke støtte for de nye høyoppløste lydformatene, men konverterer de til MPCM. PCM er en forkortelse for Pulse-Code Modulation og er en ukomprimert teknikk for digital lyd. Denne denne teknikken brukes på vanlig CD plater, men da i stereo. MPCM eller LPCM er da i multikanal, eller lettere sagt ukomprimert lyd med støtte for opptil 8 dedikerte kanaler. (7.1). Dette er i utgangspunktet like bra, dette kommer litt ann på lydmiksingen, men det gir ihvertfall en meget stor forandring fra de noe eldrende lydformatene som Dolby Digital og DTS etc som er komprimert. Ukomrpimert lyd som benyttes via Blu-Ray gir ett stort løft, vokalene kommer tydligere frem, dynamikken blir bedre og det er langt flere detaljer og liv i lydbildet.

Her har du ett oppsett som er fremtidsrettet og som kommer til å gi mye spilleglede for pengene, må ta noen forbehld om høytalervalget da den vil klare å fylle og små eller middels store rom, men ikke noe sårlig mer. Da anbefaler jeg heller gulvstående. Men ihvertfall, kjøper du alt dette i sort vil du få ett stilig anlegg som matcher hverandre etter min smak ihvertfall.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/13/2008 10:00:08 AM #3 av 6
Postet av: gushni
Takk Tommy,

1 )Noen som vet i hvilke butikker jeg kan kjøpe disse. Ser jeg kan kjøpe online, men ville tatt en titt på dem først.
2 )Hvis nei på 1), noen som har dimensjonene på bakhøytalerne. hvor dype er dem?
3) Hvis jeg forstår rett kan jeg skru alle disse høytalerne opp mitt på veggen hvis jeg ønsker?


Takk for et veldig bra svar. Tror gjerne dette er noe for meg. :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/13/2008 10:10:18 AM #4 av 6
Postet av: gushni
og... hva er best av XBOX og PS3 når det kommer til mitt behov ? kan jeg f.eks sette PS3 opp på det trådløse nettverket og spille filmer rett av på den uten å bruke pc'en ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/13/2008 11:48:41 AM #5 av 6
Jeg tror at Yamaha modellen kommer til Elkjøp om ikke lenge; slik at du kan høre den der eller benytte deg av angreretten hvis du bestemmer deg for noe annet.

Hvor du kan høre på Kef kommer litt ann på hvor du bor? Spesifikasjonene for produktet finner du her:
http://www.kef.com/KHT/KHT2005.2/sat_specs.htm

Ja, du kan montere de på veggen.

Jeg vil anbefale deg PS3 først og fremst siden den har en Blu-Ray spiller innebygd og som sagt gir dette ett stort løft kvalitetsmessig, men det kommer litt ann på hva du prioriterer selv. PS3 har trådløst nettverk og du kan overføre filer mellom PC og PS3.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/13/2008 10:03:40 PM #6 av 6
Postet av: gushni
Fine Tommy !

Takk for svar.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar