Logo

Hastesak, noen lovkyndige?

Skriv et svar
3/15/2005 2:48:23 PM #1 av 5
Postet av: aLmAnZo
Hei, ja, som jeg har fortalt for litt siden røk projektoren, som da ikke er ett halvt år en gang. Infocare ringte i dag, og fortalte meg at pæra var gåen, slitasje skade. Ikke kundepåført, men at garantien bare varte i 45 dager...

Har de lov til dette? jeg mener, en vare som koster såppas mye, er vell 3500 for ny pære... kan en vare til en slik pris ha garanti på 45 dager og samtidig følge de lover å regler som eksisterer i handelsloven i dag?

Jeg finner dette noe merkverdig, og har ikke gitt meg enda, men jeg lover dere at det er ikke det siste LG hører fra meg... samme med infocare.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/15/2005 3:13:10 PM #2 av 5
Postet av: FallenA
Kunden skal etter hva jeg har forstått forholde seg til oppgitt forventet levetid på pære.
Normalt oppgis denne til 1500, 2000, 3000, og 4000 timer osv.
Dersom avviket er veldig stort har du krav på å få rettet feilen uten kostnader.
Henvis til forbrukerkjøpsloven.
Dersom selger nekter, så er det viktig at du får en skriftlig redegjørelse fra ham.
Husk at du alltid skal forholde deg til selger, og det er selger som er ansvarlig ovenfor deg som kunde.
Uansett hva han sier om at det er Importør/Produsenten som er vanskelig, så er det selger som skal erstatte evt. skade.
Hvis allt låser seg, tar du kontakt med ditt lokale forbrukerråd (skriftelig), og forklarer hav som er saken.
Forbrukerrådet tar kontakt med selger, og ordner opp i saken.
Blir det veldig vanskelig å forholde seg til selger ermin erfaring at det hjelper å sende en e-post til selger/importør, med kopi til TV2 hjelper deg, Forbrukerinspektørene osv.
(Husk at forbrukerrettigheter og Projektorer er veldig aktuellt om dagen :wink: )
Uansett hva som skjer så må du ikke gi deg.
Stå på og ikke bøy av.
Det er VELDIG viktig å være høflig mot alle parter uansett hvor vanskelig det måtte være.
Det er lettere å få litt goodwill dersom man er høflig !

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=14377

http://forbrukerportalen.no/ her er det mye bra lesestoff, og kontakter !!

LYKKE TIL!

SITAT FRA ET ANNET FORUM : (Kutch)
1. Når røk lampen ? (Antall timer) Hva er produsentens oppgitte levetid?
Etter ca. 150 timer / 5 måneder. Selger la ned påstand om ca. 2000 timer

2. Var pæren innenfor garanti tiden/perioden når den røk?
Selvsagt ikke

3. Projektor type/merke? Hitachi PJ-TX10

4. Fikk du ny lampe? Evt. hvem dekket ny? (kunden, leverandør, butikk, eller en kombinasjon?) Leverer til butikk i dag - selger påstår at de må ha prosjektoren inne for å se på den

5. Hvilket miljø har projektoren stått i? Tørt, røykfylt, støvete, normalt etc.. ?
Stue, står på egen hylle spesiellt laget for den i ekte hobby plate. Ventilasjon over/under avstand ca. 10 cm. opp mot tak, fritt mot alle sider, og huller i plata under for å gi bedre gjennomstrømming av luft.

Sjelden røkt, ikke mere støvete enn det normale

6. Hvor ble projektoren kjøpt?
Hi-Fi Center kjeden (http://www.hi-fi-center.no)

Oppdatering:
Etter å ha klaget inn saken til forbrukerrådet, fikk jeg til svar at så lenge produsenten oppgir at en normalt god pære skal holde i 2000 timer, så er det en vesentlig mangel dersom den kutter etter f.eks. 500 timer. "Garanti" her gjelder ikke, dette er en enkel klagesak på mangel. Etter å ha fremlagt svaret fra forbrukerrådet til butikken, så var saken i orden, og de skifter pære for meg uten kostnad.
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/15/2005 4:12:34 PM #3 av 5
Postet av: aLmAnZo
om man faktisk regner på det, så må man bruke projektoren over 22 timer i døynet i alle 45 dagene for å klare å bruke den mer en 1000 timer på 45 dager... på 45 døgn er det nemlig 1080 timer...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/15/2005 6:26:22 PM #4 av 5
Postet av: Knut
"aLmAnZo" skrev:Hei, ja, som jeg har fortalt for litt siden røk projektoren, som da ikke er ett halvt år en gang. Infocare ringte i dag, og fortalte meg at pæra var gåen, slitasje skade. Ikke kundepåført, men at garantien bare varte i 45 dager...

Har de lov til dette? jeg mener, en vare som koster såppas mye, er vell 3500 for ny pære... kan en vare til en slik pris ha garanti på 45 dager og samtidig følge de lover å regler som eksisterer i handelsloven i dag?

Jeg finner dette noe merkverdig, og har ikke gitt meg enda, men jeg lover dere at det er ikke det siste LG hører fra meg... samme med infocare.


Om garantien er gått ut så kan du ikke lenger forholde deg til denne. Garanti er en ekstra service produsent/selger gir, men forandrer ikke dine rettigheter som forbruker på noen som helst måte.
FallenA sier vell det viktigse i innlegget ovenfor, godt svar!
Basert på pærens forventede levetid, og forutsatt at projektoren din ikke er utsatt for spesielle og ugunstige forhold, synes det klart at det foreligger en kjøpsrettslig mangel ved projektoren din. Selger innrømmer at dette ikke er "kundepåført", og dette må du bruke for alt det er verdt når han nekter deg videre utbedring og hjelp.
Legg Forbrukerkjøpsloven til grunn og krev at selger utbedrer mangelen. Det er mye rettspraksis på kjøpsrettsområdet som går veldig mye lenger enn ditt tilfelle i å gi kjøper rett. Et eksempel er "videospiller-dommen", der kjøper fikk medhold i at selger måtte utbedre IR-mottaket på videospilleren, som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Problemet ditt passer jo ikke direkte inn i faktum her, men hensynet Høyesterett tar til forbruker er mye av det samme.
Så lenge du ikke har tuklet med projektoren, og du ikke er å klandre for mangelen som har oppstått, foreligger det en mangel som selger må utbedre. Sammenlign med bilderøret på en TV ovenfor selger, selv om slike varer mye lenger enn lampen i en projektor - poenget er at pæren skal holde lenger.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/8/2005 7:36:23 PM #5 av 5
Postet av: aLmAnZo
Vil bare informere om at nå, for en stund siden, fikk jeg mail i fra værkstedet, ca en måned etter at projektoren ble sent dit, hvor jeg ble meddelt at det var innvilget garanti alikevell, grunnet lav levetid på pæra.

Må si dette skremte meg litt, hva hadde skjedd om jeg betalte de 5000 kronene?

Vell, uansett, glad for at det gikk som det gikk, og håper dette vil stå som en advarsel til andre projektoreiere, og til dem som vurderer å kjøpe. Ikke gi deg, kjenn dine rettigheter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar