Logo

Farvel til Philips 28PW6558 - er PW6518 bedre?

Skriv et svar
9/24/2004 2:02:29 PM #1 av 8
Postet av: TVhjemejs
:( :?:

Har nu haft mit 28PW6558 snart 2 uger. Har oplevet diverse mere eller
mindre graverende fejl eller mangler. Vigtigst er imidlertid den ringe billedkvalitet, især ved almindeligt antennesignal (kabel-TV). Billedet har en generel blåtoning af det som skulle være gråtone. Mørkere scener forsvinder i blågråt, Også f.eks. ansigtsfarve. Kun indhold med et vist lysniveau får naturlige farver med detaljer. Valg af farvetemperatur har ingen betydning. Farver og kontrast skal overstyres voldsomt for at modvirke det delvist. Ved antennesignal mangler billedet generelt finere detaljer, f.eks. sammenlignet med mit 14 år gamle Finlux-TV. Selector (digitalboks) eller DVD over RGB-scart viser flere detaljer, men der er stadig blåtoning, og der mangler gråtone-trin og dermed detaljer i mørke scener. Ved højere lysstyrke kommer der flere detaljer i disse scener, men omvendt forsvinder der så detaljer i lyse scener, og billedet bliver uudholdeligt at se på. Et gråtone-trappe-test-mønster viser at både de mørkeste og lyseste trin er svære at adskille. Et farveburst-testmønster viser mørke skyggestriber indeni grønne og magenta vertikale striber. Selv ved 0,5 Mhz og så bliver det bare værre ved stigende MHz. Kun ved 0,5 og 1 Mhz er farver mættet (bortset fra de nævnte skyggestriber). Det er det ringeste resultat jeg har oplevet endnu (sammenlignet med det gamle Finlux, Finlux 82GX60, Panasonic TX32PS1, Sony LS35, Philips PW6526, PW6517 og PW6506). Ved 2 MHz sker der en mystisk delvis mætning, men magenta er flimrende og skarp, lige som grøn er "græsselig". Og jeg snakker om RGB! I praksis viser disse ting sig som lidt snavsede farver, især ved finere flader, en for overstyret rød farve og en lidt unaturlig grøn. Tekster, såvel undertekster som tekst-TV, har vekslende røde og grønne (tror jeg!) misfarvninger.

Nu ser jeg så at Philips 32PW6518 anbefales i dette forum. Det skulle f.eks. have et godt antenne-signal. Hvad baseses disse anbefalinger egentlig på?

Jeg er interesseret for der nu endelig er mulighed for at købe dette TV gennem Elgiganten i DK (det eneste sted!). Faktisk til en billigere pris! Men vinder jeg noget ved det? 6558 og 6518 har samme L04-chassis. Og de produceres åbenbart i samme lande: 32" i Ungarn, 28" i Polen. (Lige som iøvrigt det feature-mæssigt skrabede 6408 med samme chassis.)
Eneste forskel ud fra specifikationerne (downloaded fra Philips) er at 6558 har det nyere Digital Crystal Clear-billedforbedringshalløj (med digitalt kamfilter, antager jeg, selv om det ikke specielt nævnes), mens 6518 har Digital Crystal Clear III (med 2D Comb filter, Dynamic contrast, Blue stretch, Green enhancement "for most natural looking colors"). Bortset fra kamfilteret lyder dette skræmmende for hvis billedrøret var af høj kvalitet og elektronikken præcis og velfungerende, hvad skal alt dette "billedforbedring" så til for? 6558 har desuden har foruden Twin Page Text også Teletext Dual Screen (PAP). Det er vel en fejl når Hjemmekino.no nævner den sidste feature hos 6518? Den er i hvert fald ikke med i specifikationerne.

Både 32PW6517 (Ungarn) og 32PW6506 (Frankrig) med kun Scavem havde god billedkvalitet, fint ved RGB. (Geometrien var dog sjusket ved 6517, ligesom manualen, uha uha!). Begge modeller har L01-chassis, og jeg måtte returnere begge på grund af en voldsom "vind-i-mikrofon"- eler "fjern torden"-agtig støj på lyden. En dansk Philips-reparatør fortalte i et forum at han rutinemæssigt havde rettet denne fejl (ved mange L01-chassis'er) som Philips beskrev som en software-fejl (uden at han selv kunne høre den!). Philips selv har selvfølgelig aldrig hørt noget om en sådan fejl! (Hvis nogen har 6517 eller 6506 med klar og ren stereo-lyd, vil jeg gerne høre om det, for så tror jeg at jeg vil prøve disse ældre modeller igen.) Meget dårligt har jeg skrevet om 6558, men en meget positiv ting bør nævnes: Lyden er helt klar, også ved høj lydstyrke!

Knud
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/24/2004 9:34:29 PM #2 av 8
Postet av: Rune
Hei.

Anbefalingen tar utgangspunkt i sammenligning av andre apparater i denne prisklassen. Syns f.eks det er meget stor forskjell på 6408 og 6518 når det gjelder skarphet og detaljer i bildet. (kommer nok av Crystal Clear kretsene)Jeg har kun sammenlignet 32" versjonen og har ikke sammenlinget 6518 mot 6558. LTI som 6558 er 50Hz versjonen av Pixel Plus. Pixel Pluss har jeg blandetet følelser om siden det ofte skaper noen artifakter.

6518 har PAT såvidt jeg vet. Mener bestemt jeg prøvde det. Skal sjekke det opp snarest.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/25/2004 11:29:22 AM #3 av 8
Postet av: TVhjemejs
:)

Tak for hurtigt svar. Jeg blev så opmærksom på at Digital Crystal Clear omfatter LTI (Luminance Transient Improvemen) og CTI (Colour Transient Improvement) til forskel fra Crystal Clear III, og at det måske ikke er en god ting. Hvis det er 50 Hz TV's svar på Pixel Plus, så har Philips' nyere 100 Hz TV dobbelt "forbedring", for de har alle både Pixel Plus og LTI/CTI! Det samme gælder Panasonic-TV som både har Acuity og LTI/CTI. Det eneste nyere Panasonic som ikke har LTI er TX-28/32PS1. Men det havde også et skarpt og detaljeret billede. Jeg deler iøvrigt din skepsis i forhold til Pixel Plus.

Du gætter på at den bedre skarphed og detaljegengivelse (de to ting hænger bestemt ikke nødvendigvis sammen) ved 6518 i forhold til 6408 skyldes Crystal Clear kredsløbene. Når vi trækker Scavem, LTI og CTI fra, bliver der 2D Comb filter, Dynamic contrast, Blue stretch, Green Enhancement tilbage (af hvad der kan læses ud fra specifikationerne). Jeg holder selv på kamfilteret som det måske udslagsgivende. Det andre ting lyder som u-ting, og de findes jo nok også på 6558 selv om det ikke er udspeciferet. Det er ret irriterende at det ikke er muligt selv at vælge hvad der skal slås fra og til!

Men da kamfilteret jo ikke har betydning ved materiale over RGB-indgangen (eller i hvert fald ikke burde have det!), men kun ved antenne-signal, vil jeg spørge dig om du oplevede bedre skarphed og detaljegengivelse ved 6518 i forhold til 6408 både over composite og RGB, eller fortrinsvis en af indgangene? RGB har klart største prioritet for mig, selv om jeg ikke er ligeglad med kvaliteten over antenne-indgangen.

På mit 6558 kan farve, farvetemperatur og skarphed indstilles ved RGB, foruden lys og kontrast. Det har sine fordele, men generelt må det vel virke forringende på renheden i farvegengivelsen at blande disse ekstra kredsløb ind i sagen? Som jeg har nævnt viser et farveburst-testmønster (PF Disc eller DVE) både en ringe og uren farvemætning selv ved lave Mhz og et generelt meget ujævnt og mystisk forløb. Scavem kan også virke uheldigt ind.

Knud
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/25/2004 5:06:31 PM #4 av 8
Postet av: Rune
Jeg har kun sammenlignet de på antenne signal. Jeg har ikke prøvd RGB/S-video med andre ord.

Det er stor forskjell på 6408 og 6518 i skarphet og detaljer.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/26/2004 7:18:55 AM #5 av 8
Postet av: torkelom
Generelle regeler for philips (for modeller i Norge).
*Jo høyere nummer innen for en serie (f.eks. 60xx-,65xx-serien), jo bedre apparat.
*6xxx-serien er 50 hz apparater
*8xxx-serien er 100 hz apparater
*9xxx-serien er i dag 75 hz (pixel pluss 1, 2 og movie pluss) (match line)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/26/2004 12:24:50 PM #6 av 8
Postet av: TVhjemejs
Det er det mest ensporede og forsimplede synspunkt jeg er stødt på i noget AV-forum i meget lang tid! I kort form kan det oversættes til: Enhver ny generation af Philips TV er af bedre kvalitet end den foregående!

Mit synspunkt er generelt at jo mere kompliceret teknologi med flere og flere features og computerstyring, jo flere kilder til fejl opstår der. Overgangen sorthvid til farve, større og større skærme, 4:3 til 16:9, buede skærme til flade, 50 Hz til 100 Hz, simple interpolationer (digitalt skabte mellembilleder) til bevægelses-interpolationer, højere billedopløsning, større antal tekstsider i hukommelse, diverse digitale billedforbedringsprocesser osv. osv. Alt dette komplicerer selvfølgelig produktionsprocessen og kræver mere og bedre kvalitetskontrol.

Det gode spørgsmål er så: Vil et tilstrækkeligt antal forbrugere købe de nye og stadigt mere avancerede modeller til en pris der dækker omkostningerne ved en produktion, kontrol og service af høj kvalitet?

Min vurdering er at det vil de ikke! Derfor skipper producenterne kvaliteten, men smider alligevel produkterne på markedet fordi indtjeningstvangen kræver konstant nye og smartere modeller på et marked der ellers ville være mættet. Min vurdering baserer sig på egen erfaring med nye og ældre TV, læsning af hvad folk der lever/levede af at reparere TV skriver i diverse fora, og selvfølgelig hvad forbrugerne skriver samme i fora. Her skal der dog spises brød til! Disse AV-fora er fyldt med folk der enten er ved at sprænges af ny teknologi-begejstring eller omvendt udtrykker deres dybe frustration over de skuffede forventninger. Men der kommer så snart igen noget nyt, smart og avanceret!

Mit udgangspunkt var og er at jeg såmænd "bare" vil have et nyt TV der i stand til minimum at levere et lige så godt - for mig detaljerigt, naturligt, skarpt, støjfrit - billede som mit 14 år gamle 25", 50 Hz Finlux-TV - og helst skal være i 16:9 og mindst 28" for optimal se-afstand i min stue. Og gerne Real Flat og Blackline for bedre at kunne se TV i dagslys. Men efter snart 2 års søgen, må jeg sande at disse krav er svære at indfri med dagens standard for TV. Efter nogle måneder indså jeg at 100 Hz og alskens billedforbedringshalløj er noget opreklameret gejl (men bevares, de flimrer ikke!), og senere igen at plasma og LCD sucks når det gælder TV over antennesignal og at de stadig har det svært med gengivelse af gråtonetrin (men bevares, et still-billede er ultraskarpt!) . Så er det li'som sagt! (Ja, jeg er vældigt skuffet!)

Knud
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/3/2004 4:55:23 AM #7 av 8
Postet av: torkelom
Jeg vet ikke helt jeg.................

Alt er sanseinntrykk. Det er få tv'er som matcher min 32pw9509 (75 Hz), på bildekvalitet uansett modell og pris....

50 hz tv (som du tydligvis vil ha) er helt greit, men man mister mye av detaljene (siden disse ikke har linjedobler osv osv....)... Dessuten er det billige apparater med gammel teknologi (lite utvikling på 50 hz siden; både på WS og 4:3)....

Men som sagt.......... Du må velge selv... Uttalsene dine derimot er selvmotsigende......

": Vil et tilstrækkeligt antal forbrugere købe de nye og stadigt mere avancerede modeller til en pris der dækker omkostningerne ved en produktion, kontrol og service af høj kvalitet?" Din vurdering er feil!.
I dag er det slik at veldig mange ikke ser på prisen, men kjøper det apparatet de vil ha (hvis det er kult, er innovativt og er noe ikke alle har). Dette er grunnleggende teknisk-design lære....
Eks.... Hvordan vill du ellers forklare at salget til Pioneer Plasma kun øker og øker (vi snakker om ca. 50 000,- for en TV)....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/6/2004 5:21:05 PM #8 av 8
Postet av: TVhjemejs
"torkelom" skrev:Jeg vet ikke helt jeg.................

Alt er sanseinntrykk. Det er få tv'er som matcher min 32pw9509 (75 Hz), på bildekvalitet uansett modell og pris....

50 hz tv (som du tydligvis vil ha) er helt greit, men man mister mye av detaljene (siden disse ikke har linjedobler osv osv....)... Dessuten er det billige apparater med gammel teknologi (lite utvikling på 50 hz siden; både på WS og 4:3)....

Men som sagt.......... Du må velge selv... Uttalsene dine derimot er selvmotsigende......

": Vil et tilstrækkeligt antal forbrugere købe de nye og stadigt mere avancerede modeller til en pris der dækker omkostningerne ved en produktion, kontrol og service af høj kvalitet?" Din vurdering er feil!.
I dag er det slik at veldig mange ikke ser på prisen, men kjøper det apparatet de vil ha (hvis det er kult, er innovativt og er noe ikke alle har). Dette er grunnleggende teknisk-design lære....
Eks.... Hvordan vill du ellers forklare at salget til Pioneer Plasma kun øker og øker (vi snakker om ca. 50 000,- for en TV)....


For svar henviser jeg til min nye tråd:
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.ph ... highlight=

Knud
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar