Logo

Er dette en brannbombe?

Skriv et svar
3/25/2007 9:24:02 AM #1 av 7
Postet av: Dracula
Hei

Beklager, visste ikke helt hvor jeg skulle skrive dette innlegget, så legger det inn her. Jeg har tatt og bundet sammen alle kablene bak tvn min, så det ikke skulle bli en kabelrøre. Dette er Komponent kabel (Xbox360), HDMi kabel, og diverse strøm kabler osv. Med andre ord det er alle mulige kabler. Slik ser det ut:







Det ser kanskje rotete ut, men det er ikke så veldig rotete egentlig, og kablene syns ikke fra forsiden. Men det jeg lurer på, er om dette er brannfarlig? Det er kun kabler der, ingen strømadaptere/strømforsyninger.

Strømkablene er ikke lengre enn en meter eller to. Men problemet er at de er såpass lange at de blir bare liggende og slenge, hvis jeg ikke gjør noe med dem. Dette er strømkabler fra Tvn, Xbox og nå PS3. Det forårsaker heller ikke dårlig kontakt, har påsett det. Er bare litt redd for at det skal starte brann.

Har dere noen anbefalinger for hva jeg ellers kan gjøre? Prøvde å kjøpe tjukk rørformet kabelsamler, men fant det kun på Ikea, og den er ikke så veldig tjukk, derfor ble jeg nødt til å bruke et par, og stripse kabler rundt de. Er jo også umulig og ikke kveile strømkabler ( i det hele tatt) i enkelte tilfeller (spesielt den som går fra strømadapteren til Xbox360).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/25/2007 1:30:36 PM #2 av 7
Postet av: boly
Nei dette er ikke farlig til de komponentene du har i bruk. Men kjøper du noe som bruker mye strøm, kan du få varmgang i kablene hvis du"ruller/bunter" de sammen.

Feks. kabelsnelle som du kobler vinkelsliper til. Hvis du ikke ruller ut hele kabelen vill kabelen bli meget varm til slutt.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/25/2007 1:30:50 PM #3 av 7
Postet av: Soundispower
har hatt det sånn mange år..hvorfor skulle det være brannfarlig?

kan godt hende altså, men aldri hørt at sånt kan være det...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/25/2007 1:32:11 PM #4 av 7
Postet av: Soundispower
"boly" skrev:Nei dette er ikke farlig til de komponentene du har i bruk. Men kjøper du noe som bruker mye strøm, kan du få varmgang i kablene hvis du"ruller/bunter" de sammen.

Feks. kabelsnelle som du kobler vinkelsliper til. Hvis du ikke ruller ut hele kabelen vill kabelen bli meget varm til slutt.

med andre ord er den "kabelsnella" underdimensjonert :wink:
har prøvd med to størrelser selv, ingen behov for å rulle ut...
konklusjon...kabler som følger med komponenter i anlegge ditt er beregnet for de komponentene håper jeg?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/25/2007 5:43:28 PM #5 av 7
Postet av: Stone-
Problemet med å kveile opp en kabel, eventuelt en kabelsnelle som ikke er rullet ut, er at du har laget deg en spole. Når du kjører store strømmer gjennom en spole, så vil du få ett sterkt magnetfelt og mye varme. Når det gjelder å kveile opp en kabel på 1 meter som går til f.eks. en DVD spiller el. så er ikke dette noe problem... Det blir en liten spole, og tilnærmet ingen strøm som går gjennom ledningene.
| Pioneer VSX-1016 | Yamaha NS-777, NS-444 og NS-333 | Teac DV-3000 | Sony CDP-CX335 |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/25/2007 6:53:28 PM #6 av 7
Postet av: Dracula
La oss si at jeg kveiler en 1.5 meter lang strømkabel til min 42" plasma skjerm, hvilke ulemper kan det medføre?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/25/2007 6:59:59 PM #7 av 7
Postet av: Stone-
Det vil ikke ha noen betydning... En kabeltrommel på 25m med en belastning på 2000W ville ha vært litt værre....
| Pioneer VSX-1016 | Yamaha NS-777, NS-444 og NS-333 | Teac DV-3000 | Sony CDP-CX335 |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar