Logo

Epson EMP-TW10 - best for folk flest?

Skriv et svar
3/21/2005 3:29:06 PM #1 av 3
Postet av: Trønder1
Ser at pcutstyr.no selger Epson EMP-TW10 for kun 7200,- inklusive frakt.

Hvis man skal ha en budsjett-projektor til å se film, se på tv og surfe litt internett med, så er kanskje denne den beste på markedet akkurat nå? Projektoren støtter widescreen-visning, har lite regnbueeffekt(i motsenting til konkurrenten BenQ PE5120), ny lampe koster ca 2000 og støynivået er relativt ok (29 db).

Selvfølgelig får man det man betaler for, og denne projektoren har slik jeg ser det tre ulemper i forhold til de dyrere projektorene: den har ikke DVI-tilkobling, er ikke HDTV-kompatibel, og oppløsningen er et litt i laveste laget for bruk som pc-skjerm.
Men for "folk flest", som er fornøyde med "vanlig" S-video overføring med "gammeldags"
DVD-kvalitet, og som tolererer "emulert" 1024 x 768 når den skal brukes som pc-skjerm, bør jo dette være et supert tilbud til en billig penge?

Dette er spørsmålet mitt: er det noen på dette forumet som kan overbevise meg at det er verdt å betale noen ekstra lapper for å få DVI-inngang,HDTV-støtte og bedre oppløsning?
Sannsynligvis vil det gå flere år før HD-DVDer blir allemannseie(selv om det er under ett år til de første dukker opp i Norge), og "vanlig kabel-tv" blir jo ikke HD i Norge på maaaange år, ser det ut som. Det er jo ikke mer en et par år siden en slik projektor ville vært regnet som helt topp og kostet langt over 10 000? Og det er alltid en ny teknologi rett rundt hjørnet som man bare må ha, også etter at HD-formatet har kommet?

Jeg er veldig interessert i synspunkter til dette fra andre i forumet..Høres dette fornuftig ut, eller kommer jeg til å angre hvis jeg kjøper denne projektoren? Særlig er jeg interessert i å høre hva folk som har kjøpt denne projektoren synes.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/21/2005 4:04:08 PM #2 av 3
Postet av: FallenA
Jeg mener jeg leste noe om denne på Avforum !

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t ... highlight=

Jeg vil tørre å påstå at dette er den beste LCD projektoren i "billig" segmentet !

Helt klart en knallgod "entry level" projektor, for de som lider av
"regnbuesyndromet" :wink:

Utviklingen går veldig raskt når det gjelder projektorer om dagen.
Dette medfører at mange desverre sitter litt for lenge på gjerdet og venter på at Projektorene skal bli bedre.
Til den prisen er det egentlig ikke noe mer å sitte å vente på.
DVI er vel enda ikke noen MÅ HA ting.
BenQ 5120 er vel en direkte konkurent, men en DLP projektor, og bedre på mange måter, og selges omtrent til samme prisen, men den er ikke noe dersom du ser regnbuer.
Jeg har selv 5120, og er veldig fornøyd, og har enda ikke hatt noen på besøk som har klaget på regnbuer.....
Jeg tror alikevel ikke at du gjør noe galt dersom du velger Epson EMP-TW10.

Lykke til :wink:
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/21/2005 4:08:16 PM #3 av 3
Postet av: Granberg
Hei.
Jeg har faktisk Epson EMP-TW10 selv! (Se bildet til høyre :P )

Ser at pcutstyr.no selger Epson EMP-TW10 for kun 7200,- inklusive frakt.

Komplett har for tiden Epson EMP-TW10H (litt oppgradert versjon av TW10) på tilbud til 7000kr.

Hvis man skal ha en budsjett-projektor til å se film, se på tv og surfe litt internett med, så er kanskje denne den beste på markedet akkurat nå?

Til prisen tror jeg den er best, men jeg vil anbefale deg å se nærmere på BenQ5120 som har kontrastnivå på 2000:1 vs. 700:1 på Epson TW10 (kontrastnivået er VIKTIG for bildekvaliteten!!) Hvis du eventuelt kjøper BenQ bør du skjekke om du er følsom for regnbueeffekten. Hvis jeg ikke tar veldig feil går den for runt 7700kr for tiden.
Til surfing på nettet vil ingen av disse fungere serlig bra pga. lav oppløsning.
Projektoren støtter widescreen-visning, har lite regnbueeffekt(i motsenting til konkurrenten BenQ PE5120), ny lampe koster ca 2000 og støynivået er relativt ok (29 db).

Epson EMP-TW10 er en LCD-projektor så den har ikke regnbueeffekt i det hele tatt. :)
Ny lampe koster 1800,-
Jeg sitter selv ca. 1m. fra denne projektoren når jeg ser film og er ikke plaget av viftestøy i det hele tatt.

Selvfølgelig får man det man betaler for, og denne projektoren har slik jeg ser det tre ulemper i forhold til de dyrere projektorene: den har ikke DVI-tilkobling, er ikke HDTV-kompatibel, og oppløsningen er et litt i laveste laget for bruk som pc-skjerm.

+ Dårlig sortnivå/kontrastnivå. Lav oppløsning gjør også at man ser "rutenettet" hvis man har et stort lerret og sitter relativt nært..

Dette er spørsmålet mitt: er det noen på dette forumet som kan overbevise meg at det er verdt å betale noen ekstra lapper for å få DVI-inngang,HDTV-støtte og bedre oppløsning?

Hvis du har råd vil jeg anbefale å kjøpe en dyrere projektor (f.eks. Optoma H30A). Forskjellen på bildekvaliteten er stor.

Tror ikke du vil angre hvis du kjøper denne. Hvis du ikke er kresen på bildekvalitet da..
Det største "problemet" med projektoren er etter min mening sortnivået (svart blir ikke svart men grått :cry: ).
Sortnivået er mye bedre på BenQ5120.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar