Logo

DTS HD Master Audio

Skriv et svar
7/25/2010 6:49:56 PM #1 av 11
Postet av: Axis7114
Jeg har kjøpt en Philips BDP9500 blu-ray med AL HDMI kabel (99kr). Dette er min første blu-ray spiller så jeg var veldig spent på kvaliteten da jeg leide "Alice in Wonderland" på blu-ray. TVen min er en Sony Bravia KDL 32EX500

Bildekvaliteten på blu-ray er den beste jeg noensinne hadde sett, men jeg oppdaget at jeg ikke kunne spille av filmen i DTS HD Master Audio lyd på engelsk. Siden filmen brukte denne lyden på engelsk (og jeg kunne ikke slippe den av) ble jeg tvunget å se på filmen med norsk Dolby Digital 5.1 lyd.

Poenget er at jeg kunne ikke se på filmen på engelsk, kun norsk, dansk, svensk og finsk og jeg er redd at dette vil skje med mange andre filmer i blu-ray (-

Kan dette skyldes kabelen? Jeg leste på nettet at man måtte ha HDMI 1.3 eller bedre for å kunne spille av DTS HD Master audio lyd. Hvordan kan jeg vite at HDMI kabelen jeg kjøpte er 1.3? eller er alle HDMI kabler man kan kjøpe i dag 1.3 eller bedre?

Eller kan dette skyldes TVen?

TVen min Sony Bravia KDL 32EX500 har disse lyd spesifikasjoner: Dolby® Digital/Dolby® Digital Plus, 5.1-kanals lydutgang, lydsystem: B/G, D/K, I, L, NICAM,
2 kanals lineær PCM: 32, 44,1 og 48 kHz, 16, 20 og 24 bit

Har du noen tips hva jeg kan gjøre for å kunne spille av lyden riktig?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/25/2010 8:59:53 PM #2 av 11
Postet av: teebee
for meg virker det som om du trenger et hjemmekinosystem.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/27/2010 7:40:37 PM #3 av 11
Postet av: Axis7114
Jeg forstår at problemet kan løses med et hjemmekinoanlegg, men jeg må ikke ha lyden i DTS HD Master Audio (som blu-ray spilleren min støtter), jeg vil bare ha en enkel lydspor på engelsk slik at jeg kan se filmer normalt.

Jeg har fått med meg at det er mulig å dekode BD spilleren til PCM internt i spilleren slik at TV-en mottar et lydspor som den forstår.

Jeg har brukt nå mange timer på internett for å finne ut av dette, men greier fortsatt ikke å løse problemet. Bruksanvisningen er lest, men der står ikke noe om dette.

Har dere noen tips hvor jeg kan lese om dekoding av blu-ray spillere?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/27/2010 8:24:45 PM #4 av 11
Postet av: Torja
Problemet ditt ligger i at du ikke har no receiver til å motta lyden som du vil. Kun en TV med sine høytalere og begrensinger. Du er nok låst her ja. Skaff deg et skikkelig hjemmekino anlegg er det beste rådet. Lydmessig kommer du til å oppleve et løft du neppe klarer å forstå før du opplever det.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/28/2010 9:01:32 AM #5 av 11
Postet av: teebee
trudde filmene kom med hd lyd og gammel dvdlyd på engelsk. mulig det bare er enkelte filmer som gjør det.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/28/2010 12:46:16 PM #6 av 11
Postet av: dvdjan
Problemet her er jo at Tvn ikke støtter DTS lyd men kun Dolby Digital. Og siden det kun er nordiske språk med Dolby Digital lyd så er det kun det du får. DTS HD MASTER hadde du uansett ikke fått selv om tvn hadde hatt DTS støtte på lysiden. Men du ville ha fått vanlig DTS lyd. Så som sagt før er så er nok løsningen en hjemmekino reciver :)
Mine HD DVD og Blu-Ray filmer

Panasonic AE4000, Samsung LE46A866, Yamaha RX-V 1800, Toshiba HD A1, Toshiba HD-EP 35, PS3 (250 Gb), Samsung BD-P 1500, Lerret : DreamScreen V2 DynaGrey CineScope 2,35:1 265cm/ 114"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/30/2010 2:02:43 PM #7 av 11
Postet av: classic46
"Axis7114" skrev:Jeg har kjøpt en Philips BDP9500 blu-ray med AL HDMI kabel (99kr). Dette er min første blu-ray spiller så jeg var veldig spent på kvaliteten da jeg leide "Alice in Wonderland" på blu-ray. TVen min er en Sony Bravia KDL 32EX500

Bildekvaliteten på blu-ray er den beste jeg noensinne hadde sett, men jeg oppdaget at jeg ikke kunne spille av filmen i DTS HD Master Audio lyd på engelsk. Siden filmen brukte denne lyden på engelsk (og jeg kunne ikke slippe den av) ble jeg tvunget å se på filmen med norsk Dolby Digital 5.1 lyd.

Poenget er at jeg kunne ikke se på filmen på engelsk, kun norsk, dansk, svensk og finsk og jeg er redd at dette vil skje med mange andre filmer i blu-ray (-

Kan dette skyldes kabelen? Jeg leste på nettet at man måtte ha HDMI 1.3 eller bedre for å kunne spille av DTS HD Master audio lyd. Hvordan kan jeg vite at HDMI kabelen jeg kjøpte er 1.3? eller er alle HDMI kabler man kan kjøpe i dag 1.3 eller bedre?

Eller kan dette skyldes TVen?

TVen min Sony Bravia KDL 32EX500 har disse lyd spesifikasjoner: Dolby® Digital/Dolby® Digital Plus, 5.1-kanals lydutgang, lydsystem: B/G, D/K, I, L, NICAM,
2 kanals lineær PCM: 32, 44,1 og 48 kHz, 16, 20 og 24 bit

Har du noen tips hva jeg kan gjøre for å kunne spille av lyden riktig?



Jeg har surroundanlegg osv, men på min Panasonic BD spiller så kan jeg velge diverse lydformater ut, og som regel så er det en engelsk 2 kanals lyd ut på de fleste filmer...denne er som regel også kodet med DOLBY, slik at du kan få originalspråket ut av din BD spiller.... Nå er min Alice amerikansk og den er bortlånt, men slik er de på de aller fleste filmer jeg har på Blu-ray
Panasonic TH-42PX800 plasma-HK AVR 460-Canton Movie 80 i 7.1-Viasat HD PVR-CD HD PVR X 2-Pioneer DV 600AV-Panasonic BD DMP 60
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/2/2010 11:21:24 AM #8 av 11
Postet av: Axis7114
Takk for svar til alle sammen.

Jeg har kontaktet Philips kundeservice og har fått bekreftet at det er ikke mulig å endre lyden på BD hvis den er tilkoblet TV høytalere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/2/2010 12:04:07 PM #9 av 11
Postet av: teebee
ja spillere sender ikke ut noe annen lyd enn den som er på platen. jeg vil si det er dårlig av de som laget platen og ikke ha med et dårlig engelsk lydformat. mulig dette gjøres for å få plass til de andre tullspråkene :D
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/2/2010 9:34:45 PM #10 av 11
Postet av: Jorn.Finnerud
Skjermen bør uansett støtte PCM. Får du det ikke til å virke hvis du velger det heller? Hva med downsamling, er det satt på? Det kan man vel gjøre når det bare er TVen som skal gjengi lydsporene.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/4/2010 1:09:42 PM #11 av 11
Postet av: Axis7114
Tusen takk for svar. Det fungerer nå med PCM og downampling på. :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar